Nybörjarfråga

Stjärnskådaren
Posts: 3
Joined: 2016-12-01 12:31:10
spamtest: JA

Nybörjarfråga

Post by Stjärnskådaren »

Jag funderar på att rikta blicken uppåt och se vad som finns där och jag har lite frågor om vad jag skall köpa.

Jag skulle vilja ha ett motordrivet så kallat Goto teleskop med "uppdaterbar stjärnkarta" som kan styras remote, exempelvis via wifi eller kabel (=>50 meter).

Okularet eller vad det då heter bör helst ha en inbyggd fotosensor eller att man monterar på en digitalkamrera i efterhand så man man från en PC inomhus kan se det som teleskopet pekar på, och då även filma och ta stillbilder av objekten.

Vad skall jag nu som nybörjare/amatör handla för något?

Räcker 5 000:- för allt? Eller måste jag upp på 10 000:- eller mer?
Olympus OM-4
Nikon B700

Vem behöver mer...?
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga

Post by Martin F »

Jag har väldigt svårt att se att du ska kunna få en fungerande lösning på det där för 5 eller 10 000.
Har du ett teleskop redan eller ska det också ingå?
Stjärnskådaren
Posts: 3
Joined: 2016-12-01 12:31:10
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga

Post by Stjärnskådaren »

Jag har inget. Med frågan så utgår jag från vad för mig verkar naturligt för mig som inte kan något om astonomi.

Vem vill sitta ute frysa häcken av sig på vintern? Wifi finns i var mans hus, precis som datorer. Då kan man också enkelt koppla in en storbilds-TV om man så vill.
Olympus OM-4
Nikon B700

Vem behöver mer...?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjarfråga

Post by AstroFriend »

Hej,
Det är spännande saker du kommer ge dig in på. Kollade lite vad som fanns och här är några enkla teleskop som har GOTO stativ:

Spegel teleskop:
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... pds-eq3-pr" onclick="window.open(this.href);return false;

Refraktor:
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... 0/eq5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Betydligt dyrare än det du tänkt, men med lite tur kanske du kan hitta de beg. för närmare halva priset, ganska ofta annonser på Blocket på teleskop, just nu verkar det dock inte vara något med de önskningar du har. Till detta kommer ju massor av tillbehör, men de dyrare som dator och systemkamera kanske du redan har.

Jag tror du skulle få ut betydligt mer om du bara köper GOTO monteringen och monterar din DSLR kamera på den med ett mindre teleobjektiv, blir billigt om du redan har kameran.

Det är inte så lätt att fjärrstyra på avstånd över 3 meter. Bra att veta också att om du fjärrstyr din kamera betraktas det idag som kameraövervakning och är olagligt. Det kommer säkert göras undantag för detta längre fram, men tyvärr så just nu, det finns en annan tråd om just detta här på Astronet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga

Post by bjorsa »

Man kan ju styra teleskopmonteringen inifrån sitt hus med dator om man samtidigt har en dator kopplat till teleskopmonteringen utomhus (har så själv) sen kan man ju köra allt till tv om man vill med cromecast men vid astrofoto så är ju enbart en bild oftast inte slutresultatet men om man skall se på månen så borde det ju fungera .

Astrofriend så här står det
"Med övervakningskamera avses en kamera som är uppsatt så att den kan användas för personövervakning" "Om en sådan kamera kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde måste länsstyrelsen ge sitt tillstånd" http://www.hogstaforvaltningsdomstolen. ... -i-en-bil/" onclick="window.open(this.href);return false;

Och astrofoto kan ju inte ses som personövervakning och rymden har ju inte så många tillgång till att vistas i eller fattar jag helt fel ?
mvh/bjorsa
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga

Post by Miska »

bjorsa wrote:Och astrofoto kan ju inte ses som personövervakning och rymden har ju inte så många tillgång till att vistas i eller fattar jag helt fel ?
mvh/bjorsa
Säg det till tokstollarna som gjorde nya lagen om övervakning. Enligt dem är allt övervakning nu mera. Kräver att du håller i kameran med båda händerna för att inte klassas som övervakning.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Nybörjarfråga

Post by Trollsvans »

Stjärnskådaren wrote:Jag har inget. Med frågan så utgår jag från vad för mig verkar naturligt för mig som inte kan något om astonomi.

Vem vill sitta ute frysa häcken av sig på vintern? Wifi finns i var mans hus, precis som datorer. Då kan man också enkelt koppla in en storbilds-TV om man så vill.
Du kan hitta en hel del användbara grejer begagnat, men tror du får svårt att hålla dig under 10k i slutänden, beroende på vad du egentligen vill uppnå.
Jag har hittat nästan alla mina prylar begagnade eller demo-ex, och slantarna har flugit iväg rätt mycket mer än jag tänkt från början, även om jag kommit "billigt" undan relativt sett.
Det går ju att hyra teleskoptid på en del uppkopplade teleskop, kanske kan vara lösningen för dig?

Själv kan jag tycka att det är riktigt trevligt att sitta under en riktigt fin stjärnhimmel och bara titta, vare sig det är i teleskop, kikare eller utan någon optik.
Visst kan det bli lite svalt, men det är bara att klä sig därefter, och ta med sig yllefiltar och varmt att dricka.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga

Post by Jonas »

Utan att vilja verka snobbig eller ohövlig, frågar jag mig varför man vill köpa en utrustning för astrofotografering när man inte vill se stjärnhimlen med egna ögon utan istället sitta inne och titta på TV?
Är det inte bättre då att lägga pengarna på att köpa teleskoptid vid några av alla internetbaserade remote-teleskop runt om i världen?
På det sättet slipper man även arbetet med att fintrimma sin egen utrustning och undviker den långa lärotiden för att lära sig astrofotografering.

Med vänlig hälsning,

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga

Post by Miska »

Håller med föregående skribenter. Dumt att enbart spendera saker och ting framför en dumburk.

Du borde nog åka till Kanarieöarna för att se Vintergatan med blotta ögat först, för när du väl gjort det så fascineras du av dess rike så pass att du vill beskåda mera av det hela, gärna genom någon slags tub än att sitta inomhus och glo på TV.
Det finns så mycket som händer där ute samtidigt som man står och fotar/filmar en objekt. Man kan skåda stjärnfall och har man tillgång till flera kameror och objektiv så kan man fotografera 360º runt om sig för att få allt på bild.
Men om du nu inte är intresserad av sånt så kanske TV-program är något för dig? Discovery-kanalerna visar en hel del stjärnprogram samt du har även Cosmos - A Spacetime Odyssey att se på.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Nybörjarfråga

Post by anivision »

Här får jag nog flika in med en avvikande uppfattning. Jag kan förstå trådskaparen, men kanske ur en annan vinkling av det hela. För egen del skulle lockelsen dock vara utmaningen med att lyckas bygga ett sånt här system. Sen kan jag dock hålla med om att det egentligen är roligare att titta i ett oklar än att feppla med kameror. Men wow-upplevelsen när man själv får till den där bilden med långt fler detaljer än man ser med blotta ögat är dock grymt häftig.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nybörjarfråga

Post by Bengt »

Håller med dig Jonas .

Skulle nog ge rådet att gå med i en förening innan du lägger pengarna på denna hobby .

Kan lova dig att du inte kommer från behöva stå o fibbla ute och frysa om du inte från början köper rätt kläder och är beredd på stå ute och lösa teknik problem med 10 tusen kr utrustning.

Du har inte funderat på börja med att köpa in lite teleskop tid istället från de ställen som finns på nätet och Remota det på det sättet. Billigare på kort sikt och du slipper vara rädd för att frysa.


Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjarfråga

Post by AstroFriend »

En förening är nog en bra början och man sparar massor av tid och pengar på att slippa göra alla misstag man gör i början. Fast jag tror man kan komma långt med det utmärkta Astronet här också.

För min egen del tar teknikuppbyggnaden oändligt mycket längre tid än själva observerandet. Det beror på att jag tycker det är kul med teknik och en utmaning. Själva observerandet går ju knappt att göra från där jag bor, men det lilla som blir ger stor tillfredsställelse. När väl kameran är igång kan jag ju koppla av från fotandet och ägna hur mycket tid som helst åt visuella studier medans den arbetar, under min övervakning. Så ser inte varför det ena skulle utesluta det andra, men vi är alla olika och har olika intresseinriktningar.

Skulle jag göra mer seriös astronomi och kanske till och med bedriva lite forskning skulle jag nog börja analysera alla de data som finns fritt från professionella observatorier. Speciellt spännande skulle vara att se fördelningar i rummet i vår galax av olika stjärntyper och det nya med exoplaneter i kombination med astrobiologi.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Stjärnskådaren
Posts: 3
Joined: 2016-12-01 12:31:10
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga

Post by Stjärnskådaren »

Jag har läst era kommentaren och en som jag direkt fastnade för, och som jag själv undrade över varför jag inte tänkte på, det var att gå med i en lokal förening. Så jag kollade under "Kategorier", men hittade inget om föreningar.

Så, första frågan nu blir: finns det någon förening i Enköpingstrakten?

Jag har full förståelse för en del av era följdfrågor. Nej, Jonas, du är varken snobbig eller ohövlig, men jag ny på området så jag är tacksam för all hjälp jag kan få, och, vad är skillnaden på att titta in i ett okular, eller på en UHD-TV? Från dator kan jag spara bilder, filma etc... Jag blir inte yngre, tyvärr, så jag måste börja fundera på vad jag klarar av utan att det blir tråkigt/omöjligt (snart pensionär).

Jag håller på och nördar av mig (inget ont menat) från ett annat område där jag startade som användare, gick över till tekniskt intresserad och nu bara :green: samlar på prylarna. Det har varit många trevliga år och jag är fortfarande aktiv där. Men jag har precis flyttat från Stockholm innerstad till totalt ute på vischan, så nu finns betydligt mer möjligheter att se uppåt.

Jag försöker komma in med en helt öppen och logisk syn på det hela. Vad som sen händer är något annat, det vet man ju aldrig...

Så, om jag skruvar ned mina förväntningar lite och ändrar frågeställningen lite.

1. Ett teleskop som kan följa det objekt jag är intresserad av och fotografer objekten under en lite längre tid, kanske ett par minuter i alla fall? Prisklass 5 000-10 000:-.

2. Måste man använda en DSLR eller finns det, lika bra, fotosensorer som man kan montera direkt på okularet?

3. Om jag vill bygga in det hela i ett skjul/låda på tomten, säg en 100 meter från huset. Räcker det då med underhållsvärme. ~10 plus grader för att utrustningen inte skall förstöras eller måste jag då investera i proffsgrejor?

Jag har ett gäng gamla hus med 230 V el utströdda på tomten så varför inte inreda ett av ett av dem. Det går ju att köra internet via elledningarna så det borde inte heller vara något problem.

Men, jag vill fortfarande kunna sitta i soffan och kolla uppåt... :evil:
Olympus OM-4
Nikon B700

Vem behöver mer...?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjarfråga

Post by AstroFriend »

Hej Stjärnskådaren. Försöker svara på dina frågor.

1.
Se de länkar till teleskop jag gav tidigare, de kan följa ett objekt länge, men beror ju på vilken precision man kräver. Man delar i regel upp exponeringen på flera kortare, kanske 30st x 1 minut eller så.

2.
DSLR använder man för att det i regel är det billigaste och bästa för att ta långtidsexponeringar. Proffs astrogrejor ligger i en helt annan prisklass, även amatörastrogrejor. Skall du däremot fota planeter använder man sig av en annan teknik och man filmar objekten i regel och plockar ut de bästa rutorna.

Vilken precision du behöver bestäms framförallt av teleskopets fokallängd, enklarare med vanliga telefotolinser och ofta bättre också då de är gjorda för fota vilket ett teleskop inte är i sitt grundutförande.

3.
Teleskopet skall ha samma temperatur som omgivningen, annars blir det luftoro och speglar/linser som ej har rätt form. När det förvaras är det dock bra med en aning värme som håller bort kondens. Mitt teleskop, en refraktor tar ca en timme på sig att anpassa sig till omgivningstemperaturen när jag förvarat den inomhus.

En USB standard anslutning fungerar bra upp till 3 meter, skall du ha hundra meter blir det annan teknik. Inte så svårt att lösa om du är intresserad av teknik och datorer. Och av det senare blir det mycket med en sådan utrustning du planerar för.

Ser du refererar till två kameror, den ena är en analog tror jag och den andra har ett fast objektiv. Teleskopet är ju ditt objektiv och då skall kamerans objektiv helst bort om det skall bli bra. En viktig egenskap som kameran skall ha är att den skall ha lågt brus.

Och lugn, med tiden när du fått ordning på allt kan du sitta vid soffan :-) Räkna inte med att se det som film, man kanske hinner med 1 till 4 foton under en kväll/natt. En del håller på i åratal med samma foto för att få ned bruset genom att addera många bilder, mer slowmotion än action. Månen är dock ljusstark och stor så där kan det mer bli en filmupplevelse.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga

Post by Jonas »

Hej Stjärnskådaren,

Bra att du inte tog illa upp! :good:

Jag är i samma ålder som dig och närmar mig pensionen med stormsteg.
Visst kan det bli lite kallt när man står därute men det kompenseras av allt det vackra och att få mycket friskluft.

Lars har ju besvarat dina frågor på ett bra sätt. Jag kanske kan fylla i med rekommendationer.

Från att ha använt ganska tunga grejer, använder jag numera oftast lättare utrustning och har då även satsat på sådant jag kan ta med till mörka platser eller t.o.m. på resor.
Jag fotograferar oftast med ett SW HEQ-5-stativ med GoTo och på det en liten refraktor/astrograf eller teleobjektiv samt en 9x50-sökare med standalone autoguider (Lacerta M-GEN).
Oftast använder jag en modifierad Canon DSLR med programerbar fjärrkontroll så att jag, när allt arbetar, kan göra något annat. Exempelvis observera med ett annat instrument, gå in och titta på TV, läsa eller gå ut på nätet. En typisk foto-sejour kan ta 10x4 minuter, vilket gör att jag kan gå in under tiden. När sejouren är slut, är det bara att gå ut och trycka igång en ny runda. Tar bara några minuter (eftersom jag vill kolla resultat och kanske justera något).

Jag skulle naturligtvis kunna köra allt innifrån huset men det är inte riktigt "min grej". Jag vill ju känna närheten till naturen och stjärnorna.

Hur som helst skulle ovanstående arbetssätt kanske kunna passa dig? Dock räcker inte 10.000 för en komplett sådan utrustning men med lite letande, skulle du kanske kunna få ihop ett paket för det dubbla.

Det finns andra, billigare lösningar också men då inbegriper det endast kamera+objektiv samt ett rejält fotostativ och en kameraföljare. Ett bra sådant paket kan du plocka ihop för ca. 10.000 (inklusive DSLR och objektiv). Kameran kan naturligtvis även i detta fall styras från en dator där du kan följa allt på en bildskärm inne i huset (även om det inte är mycket att se under exponeringarna.

Nu har jag även sett att det börjar komma (svindyra) DSLR-kameror där man i realtid kan se stjärnhimlen under filmning. De kamerorna kostar dock skjortan!

Idag såg jag en ny annons här på forumet http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=14155" onclick="window.open(this.href);return false;

Det verkar vara ett vettigt paket, som då behöver kompletteras med stativ och kamera. Då kanske du kan hamna på ca 15.000 när du är startklar.

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt