Väder klagan ;-)

Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Väder klagan ;-)

Post by Håkan N »

Som (fd) racer och kan klagosången om bara regn och lågtryck, vet jag det är ändå i det stora hela helt ok här efter 30 år, men det är ju inte Southern California sas med sol och torr luft ( = horsepower )
Otaliga tävlingar har man åkt långt, eller färja osv och sedan har regnat bort helt eller man står/sitter i stage lane med fullt blodtryck och de blåser av och man får börja om ( ev i bästa fall senare )
Det kostar inte bara i frustation utan även i tid, pengar och bortfallen arbetstid och tid i planering osv.
Man får lägga av eller acceptera. Men hur det än är så är det ju i alla fall då sommar i eländet.
Jag är ingen vinter-människa och kommer aldrig bli. Då jobbar man eller planerar eller reser på race i USA.

Nu när jag la hjälmen på hyllan och kom in i astron i snart 2 år kan man säga nu ganska exakt.
Nu kan jag blicka in lite i detta och inser detta är en riktigt tuff hobby/bransch !

Man kan nu nära på aldrig använda nån utrustning.
Antingen är det sommar eller midvinter och kallt och dimma eller man åker ut och väl där är det bara moln.
Jag kan vara krävande, men jag kan ta en hygglig himmel vs förutsättningen, men ofta är det ju inte ens det.
Det är vår och höst och det kan finnas nån dag mellan månen. Men jag ser ju nu att ex hela Oktober försvann och hela Mars.
En ex 18" dob här används inte många kvällar per år och de senaste 2 åren ( säsongen dito ) pratar vi ju om nära inga dagar.
-Det är ganska rent otroligt faktiskt hur illa det är i alla fall här i området.
Jag förstår nu varför ytterst få har några större paket eller mer exklusiv utrustning.
Jag är inte intresserad av astro foto eller månen eller kolla in variabla stjärnor.

Men nu har jag klagat lite ( igen )
Visst är det kul som Tomas W sa ( och jag håller med ) när det ’väl’ är hyfsat är det ju kul ( och det ska inte vara kul jämt heller.
Men det här är mer illa än jag trodde.
Nu har ju jag rest en del och kommer så göra och funderar lägga in Florida star party i Februari före Australien Oz Sky i April.
Så, så lär det nog bli med kikare och man får ta ut 18 tummar’n när det är bra ( jag är ok med det )
Men inser det nära vansinniga i saken, vs det är en del pyssel och chansen är stor varje gång det inte blir nåt ( de dagar jag kan vara ute ( ej vinter alltså.

Men jag viker inte min framtida planer inom astron, men inser att dom då inte hör hemma här !

Har en kompis som nyss kom hem från Arizona och funderar på hus där vs vintertid. Jag hel sponsrade ju givetvis iden = KÖP ! ;-))
Varmt och torrt, berg och öken och asfalt och feta vägar och en 45’a i handskfacket.

När jag åker till LaPalma i December ska jag kolla in den mindre ön bredvid vs hus, priser etc, mest på kul vs framtiden.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Väder klagan ;-)

Post by Bengt »

Under 10 år lyckades jag högt räknat få ner sammanlagt hundra deep sky bilder. I snitt låg det på Max 10-15 bilder per säsong . Det var inte många nätter som vara klara jag inte gick ut . Då använde jag även dagar mitt i veckan till dessa foto.
Det är bara gilla läget som gäller .

Bättre än så är det inte fotomässigt här nere i Skåne åtminstone . Pris /bild gjorde man till sist insåg att jag för egen del inte kunde motivera mer inköp för foto .

Visuellt är kvällarna nästan tredubbelt fler mer eller mindre . Man kan då nyttja kvällar med växlande molnighet osv . Men ska man få alla dessa kvällar gäller det ha lite grab and Go alternativ tex kikare mindre teleskop osv .
Kvällar med så pass gynsammt läge så man får både får bra transparens och bra seeing är mycket mycket få.


Vet inte vad antalet bra nätter ligger på längre upp i landet .. Norra delen kommer igång senare men har längre nätter vintertid . Då har vi disperiod här nere nästan varje år från okt - april.

Någon som för statistik.

Bengt

Return to “Nybörjarfrågor”