pupill och ljusstyrka

Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: pupill och ljusstyrka

Post by Håkan N »

Katarina !

mjaa.. ;-)
Optikern sa max 5.5 mm, men jag är inte helt säker på detta. ( se nedan..
Det han gjorde var säkert korrekt, men är det 'dark adopted astro' korrekt ?
Enl en astro lista är pupillen vid 50 år 5.5 mm och rent 'normalt'

Blev jag nåt klokare än testa med olika 'borrar' framför ögat i natten. Nej.

Mina kikare har 4 och 3 mm pupill. Jag gillar dom båda.
Mitt teleskop kommer ha 4.5 mm med Ethos 21 mm på low powers, och jag har tittat i en hel del teleskop med ca 5 mm och det funkar bra.

Men nu har man den pupill man har och vid teleskop har man ju ofta högre förstoring, alltså under 5 mm.
Men jag gillar wide field och har framtida planer. Vs varför jag intresserar mig i detta !

Sen dels den nya brutala wide field Nikonen på antingen 7 eller 10X.
7X ger 7 mm och 10X ger 5 mm.
Båda ger ca 10 graders FOV.
Men iden med den är handhålla den och 10X ( kan ju funka ) Dumt att elda för kråkorna med 7X vs bättre hålla den still. Vill inte ha tripoden som ett 'måste' om den kommer ut och jag köper den.
Nästa case är ju ett framtids projekt som med den fokalen kommer behöva +6 mm pupill med 21 mm okular.

Det jag tycker verkar skumt är Bartel sa han hade över 6 mm och jag rörde inte fokuseraren för att komma i fokus på hans RFT. Den har 335 mm och en pupill då på nära 6 mm vs f/3 och 57X.

Jag har hört full pupill i instrument kan lätt medföra astigmation, men vet en som kan köra Nagler 31 mm och ha över 7 mm pupill och är 68 år ( 20" dob ) utan se stig.

Jag lär nog lära mig mer om detta framledes.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: pupill och ljusstyrka

Post by Hans Bengtsson »

Jag skulle nog testa rent praktiskt, genom att använda ena objektivet i en 7x50 kikare på stativ (eller 7x50 sökare). Förstoringen är ju konstant, men objektivöppningen kan man variera med hjälp av lite pappslöjd. Du tillverkar några "bländare" av svart papper som du placerar (tejpar?) framför objektivet, med hål av varierande diameter i mitten. Exempelvis håldiameter 7 x 4 = 28 mm, 7 x 5 = 35 mm, 7 x 6 = 42 mm. Du får då fyra "olika" kikare: 7x28, 7x35, 7x42 och 7x50. Kolla sedan ett stjärnrikt fält och se hur mycket du behöver öka den effektiva öppningen för att fortfarande tjäna gränsmagnitud. Om du har ögonpupill 5 mm så kommer du att se lika svaga stjärnor med 35 mm öppning som med 50 mm öppning.

Dock vet jag inte säkert hur exakt en förstoringsuppgift 7x i en kikare egentligen är, där kan det nog bli en viss felmarginal.

mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: pupill och ljusstyrka

Post by Håkan N »

Jag ska testa detta kikartest vid tillfälle.

Jag gjorde en notering.
Stjärnorna är ju konstant ljus men vår pupill reagerar att dra ihop sig om ströljus finns så bakgrunden då mörknar.
Vid abosolut mörker är pupillen öppen och bakrunden ter sig ljusare.
Samma om öppningen på hög resp låg förstoring.
Sen är det upp till observatören att finna rätt combo på div objekt om man vill studera i det stora eller i detaljer på objektet.

En intressant aspekt blir val av aperture diameter.
Vid 100X på en 8" blir pupillen 2 mm och 100X på x 2 blir 16" och då är pupillen 4 mm.
Eller x 3 blir 32" och då är pupillen 8 mm.
Så ett objekt som passar på 100X blir då alltid 'ljusare' vid större aperature.
Detta måste ju påverka en hel del om man hade dessa 3 teleskop bredvid varandra.

Kontenan måste vara att det är därför vi ser ljussvagare stjärnor i större aperature ( eller )
Tror ev att resongemanget inte stämmer ;-)