Nybörjare budget ca 15k

Post Reply
User avatar
Kosmoskatten
Posts: 3
Joined: 2016-09-18 15:04:41
spamtest: JA

Nybörjare budget ca 15k

Post by Kosmoskatten »

Hej!
Har fått lite öronmärkta presentpengar som ska gå till ett teleskop.
Gick en kurs för en massa år sedan på Alba Nova/Stockholms universitet, men det var ju mest om vad som fanns därute och inte så mycket om tekniken.
Nu skjuter jag lite högt och lågt ett gäng frågor - hoppas få svar på lite iallafall :)

Jag har 10,000kr, men kan sträcka mig upp till 18,000 om det känns värt det.
Om intresset biter sig fast så kan man väl punga ut med hur mycket som helst, men tänkte börja med denna budget för att prova på.

Jag vill se månen, planeter, nebulosor och kometer mm. Det kan man väl göra med första bästa teleskop - men hur långt kommer jag med denna budget om jag vill något av följande;
Ha ett teleskop med stativ som har goto-funktion. Se bild på laptop. Ta bilder med lång exponering och att stativet följer objektet.

Gregor Duszanowicz (fort-skala här på forumet) upptäcker supernovor (och andra objekt?) från hemmet i Åkersberga.
Jag gissar att man tar bilder med jämna mellanrum och överlappar för att se om "något nytt" hänt, typ ny ljus prick. Vad krävs för att göra detta? Skulle vara coolt att upptäcka något först av alla.

Kan någon rekommendera ett bra nybörjarkit för ca 15 lax?

Har gått med i STAR, SAS och SAAF men inte hunnit läsa in mig på aktiviteterna än. Kommer det ske nån medlems- eller allmän träff runt norra Stockholm i någon snar framtid?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nybörjare budget ca 15k

Post by stoffe »

Hej

Om norra Stockholm sträcker sig ända upp till Uppsala så har vi i Uppsala Amatörastronomer en väldigt aktiv förening där vi observerar aktivt och håller på med praktisk amatörastronomi. Vi har en hemsida där står en del information uaa.nu

Ett förslag till paket. En Heq5 montering, 8" fotonewtion + Valfri ZWO-kamera. En begagnad systemkamera och ett 80 mm guideteleskop + en rejäl kabelhärva så är du igång med astrofotandet :) Är man mobil så är det bra med lätta prylar, har man en tomt att hålla till på. Ja då kan man lika väl skaffa en EQ6 och bygga observatorium om man blir helt fast i denna fantastiska hobby :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Kosmoskatten
Posts: 3
Joined: 2016-09-18 15:04:41
spamtest: JA

Re: Nybörjare budget ca 15k

Post by Kosmoskatten »

Sitter mittemellan Sthlm och Uppsala i Upplands-Bro så det kankse är bäst jag spanar in den där hemsidan! Tack för tips! Ska genast googla lite om dem (har tomt).
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjare budget ca 15k

Post by AstroFriend »

Hej,
Med den budgeten kan du få ihop ett riktigt fint astrofotopaket om du dessutom är lite händig. Men att bygga o pula lite själv är ju en del av nöjet, åtminstone känner jag så. Har du tänkt dig nytt eller begagnat ?

Det Stoffe rekommenderar låter som en perfekt början och det bör budgeten räcka till. Ett Newtonteleskop med lämpliga tillbehör ger mycket fototeleskop för pengarna. Kanske inte blir riktigt det Gregor hade för att upptäcka supernovor men en väldigt bra början. Tekniken är ju modernare idag, speciellt är kamerorna ganska mycket bättre och billigare.

När jag träffade Gregor första gången så var det på Albanova då han fick medalj av Gösta Gahm för sin första upptäckt av en Supernova, ja han hade till och med upptäckt två. Det var många år sedan och han har upptäckt många fler sedan dess. Då hade han ett 12" teleskop och jag antar han hade datorstöd för analys av bilderna för att lättare upptäcka supernovor. Liknande program bör gå att ladda ned idag om man vill göra något liknande, har dock inte letat själv men andra här kan säkert tipsa om lämplig programvara. Idag är det många som gör samma sak så det är mycket svårare att bli först, men försöker man inte så går det absolut inte, det gäller att vara tålmodig.

Här är ett par artiklar jag fann om de första supernovorna Gregor upptäckte:
http://www.popularastronomi.se/wp-conte ... gregor.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.metro.se/svensk-supernova/Objfjl!10_0427-23/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har samlat ganska många länkar relaterade till astronomi på min hemsida som kanske kan vara till hjälp:
http://astrofriend.eu/links/links.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kosmoskatten
Posts: 3
Joined: 2016-09-18 15:04:41
spamtest: JA

Re: Nybörjare budget ca 15k

Post by Kosmoskatten »

Grymt, nattläsningen bokad!

Vad mellan tumme-pekfinger skulle det gå loss på tro om man vill ge sig in i supernovajakten? Pratar vi 30 papp eller 100+ ?
Tips på bra och pålitliga affärer/webshops skulle uppskattas. Även tips på svenska- och internationella webbsidor/forum där man törs ställa dumma frågor :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjare budget ca 15k

Post by AstroFriend »

Här är de två forumen jag brukar skriva på:

I Sverige är det Astronets forum som du redan är inne på.

Utländska och engelskspråkiga.

https://stargazerslounge.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett trevligt forum, tror det är mest folk från England där.


http://www.cloudynights.com/page/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är det mest folk från USA. Händer ibland man får sig en avhyvling om man råkar skriva fel :-)

Sedan kan det finnas smalare inriktade mot supernovor. Men det känner jag tyvärr inte till.

Vad det gäller att bygga ihop en lämplig utrustning för supernova upptäckter är det kanske bäst att fråga Gregor själv, han läser här. Störst chans att han skall se frågan är om du startar en ny tråd med något om Supernovor i rubriken.

Här är några antagande från min sida:
Antagligen är det en stor fördel med en monokrom kamera för bästa känslighet, det är ju supernovor i avlägsna galaxer man söker i första hand. Men de starkare bör väl gå att upptäcka även i ett 8" teleskop som Stoffe föreslog. Men chanserna ökar ju om man kan detektera ljussvagare supernovor, de blir ju många fler då. Mörk himmel borde vara en stor fördel, men Gregor har ju fotat från Åkersberga som antagligen inte är så perfekt.

Bygger du upp det med beg delar och lite eget arbete behöver det nog inte bli oöverkomligt dyrt, med lite tur kanske även din budget räcker med en enklare äldre monokrom kamera även om 30kkr som du föreslog själv är mer rimligt. Men säkert inte speciellt svårt att få det att kosta hundratusentals kronor heller. Allt beror ju på vilken nivå man lägger sig på. Det viktigaste är kanske hur mycket tid man vill lägga ned och hur mycket tålamod man har.

Du kommer säkert få massor av råd här om vad du kan välja. Väljer du beg så är ju Blocket och detta forum under säljes du skall bevaka intensivt. Och du behöver ju bara ställa frågor här om det är lämpliga delar. Fast bra utrustning försvinner snabbt, så gäller att hänga på låset när rätt saker dyker upp.

Här kan man finna fynd ibland:
http://www.stjarnhusetonline.se/bargain-zone.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men bevaka Astroswedens hemsida också. De har ingen separat sida för fynd utan dyker tillfället upp, oftast under kampanjer.

Är du modig så kanske du kan köpa härifrån, det är inte bara beg, ibland annonsera företag ut utförsäljningar också:
http://www.astrobuysell.com/uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är inom EU (än så länge) så du slipper svensk moms o tull. Har dock aldrig handlat något via dom, men utbudet är ganska stort så det är lockande. Har ställt frågor till säljare men aldrig fått svar. Antingen fastnar det i spamfilter eller så vill de inte sälja till Sverige.

Skall man fota med en Newton behöver man en comacorrector till den. Det ställer också större krav på fokuseraren. Även sekundärspegelns diameter kan behöva vara lite större vid deepsky (vilket du gör om du letar supernovor) foto för att det skall bli bra. Bäst är naturligtvis om det är byggt så från början som Stoffe föreslog med en FotoNewton.

Kanske en kurs inom området är bra också? Jag och tjejen gick en översiktskurs på Stockhoms Universitet om svarta hål och supernovor, mycket intressant. Men idag finns det ju så oerhört mycket på internet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Nybörjarfrågor”