Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

Hej!
Har den senaste tiden fått upp ögonen för astrofotografering och skulle behöva lite hjälp med lämplig teleskop för ämnet.
Jag har ett presentkort på cyberphoto som jag tänkt ämna till detta, Maxpriset är 20,000:-
Det första jag har i tanken att fotografera är galaxer/nebulosor men intresserad av det mesta.
Som fotograf vet jag ju hur viktigt det är med ett riktigt stabilt stativ och ett vad jag tror är ett prisvärt kitt är Celestron 6" SCT med Advanced VX-montering. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=12079

Vad anser ni om detta kitt? Eller finns det något bättre på cyberphoto för ändamålet.
Vore tacksam för svar så jag kan lägga en beställning innan presentkortet löper ut. :green:
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by Martin F »

Jag hade hellre tagit ett annat teleskop för djuprymdsobjekt. Väldigt lång brännvidd och högt f-tal gör den där svår att fota med. I alla fall som nybörjare. Jag hade försökt sikta på brännvidd mellan 500 och 1000 mm som max. Själv kör jag med 300mm teleobjektiv :)

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by AstroFriend »

Jag håller med Martin, bättre med ett bättre telefoto objektiv som du kan använda till annat också. Däremot är det som du säger väldigt viktigt med ett bra stativ. Jag tror den monteringen som följer med teleskopet du länkat till är bra. Annars har det diskuterats mycket om heq5 här på senaste tiden.

Fast om inte det skall vara så billigt som möjligt är det ju kul med teleskop också men räkna med att få köpa några tillbehör om du skall fota med det. En reducer och mekanisk adapter.

Vilken kamera skall du använda?

Har du mörkt där du bor? Om du måste åka iväg långt bort är det bra med lätta saker. Har du inte tillgåbg till el så har du ett batteriproblem också.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

Är Skywatcher Evostar-80 ED DS-PRO ett bättre val ?
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFP07

Stativet ser visserligen inte så stabilt ut.

Har även kollat på Skywatcher Explorer-200PDS
https://www.cyberphoto.se/info.php?arti ... 0220-20886
User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

AstroFriend wrote:Jag håller med Martin, bättre med ett bättre telefoto objektiv som du kan använda till annat också. Däremot är det som du säger väldigt viktigt med ett bra stativ. Jag tror den monteringen som följer med teleskopet du länkat till är bra. Annars har det diskuterats mycket om heq5 här på senaste tiden.

Fast om inte det skall vara så billigt som möjligt är det ju kul med teleskop också men räkna med att få köpa några tillbehör om du skall fota med det. En reducer och mekanisk adapter.

Vilken kamera skall du använda?

Har du mörkt där du bor? Om du måste åka iväg långt bort är det bra med lätta saker. Har du inte tillgåbg till el så har du ett batteriproblem också.

Lars
Batteri följer med i paketet och Celestron T-Adapter (C5, 6, 8, 9-1/4, 11, 14) och T2-adapter

Kameror jag har är Canon EOS 7D Mark II ,,Canon EOS 5DS R, Canon EOS 1D X Mark II
Bör notera att jag redan fotograferat med EF 400/2,8 L IS II USM men vill komma lite närmre, Så ett vanligt tele är uteslutet.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by ragge »

Mitt råd är att inte ha bråttom med inköpen. Börja med en bra montering, tex den här :
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/he ... nscan.html
eller om du kan hitta en begagnad sådan.

Du kommer att vara fullt sysselsatt en tid med många (trevliga) saker som att planera/välja och hitta objekt, reka en bra (mörk) plats att vara på, fixa en bra polinställning, kanske göra dithering och pec training. Efterbehandling, att stacka bilder. Ordna med värmeband mot kondens på frontlinsen plus reglerutrustning till det. Behovet av batterikraft är väldigt lätt att underskatta - de 17 Ah som ofta finns som sk PowerTanks är i mitt tycke alldeles för små. Jag har 30 Ah och det är i minsta laget.

Min poäng är att du kommer att göra det bästa köpet om du rekar marknaden under tiden som du redan kör igång hobbyn med en bra montering och de objektiv du redan har. Det tar tid (som du sedan har igen), och då kanske du tom hittar ett begagnat kanonerbjudande och får mycket bättre teleskop för samma pengar. Den dagen som du börjar med teleskop kommer också behovet av autoguider för att inte få avlånga stjärnor.
User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

[quote="ragge"]Mitt råd är att inte ha bråttom med inköpen. Börja med en bra montering, tex den här :
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/he ... nscan.html
eller om du kan hitta en begagnad sådan.

Du kommer att vara fullt sysselsatt en tid med många (trevliga) saker som att planera/välja och hitta objekt, reka en bra (mörk) plats att vara på, fixa en bra polinställning, kanske göra dithering och pec training. Efterbehandling, att stacka bilder. Ordna med värmeband mot kondens på frontlinsen plus reglerutrustning till det. Behovet av batterikraft är väldigt lätt att underskatta - de 17 Ah som ofta finns som sk PowerTanks är i mitt tycke alldeles för små. Jag har 30 Ah och det är i minsta laget.

Min poäng är att du kommer att göra det bästa köpet om du rekar marknaden under tiden som du redan kör igång hobbyn med en bra montering och de objektiv du redan har. Det tar tid (som du sedan har igen), och då kanske du tom hittar ett begagnat kanonerbjudande och får mycket bättre teleskop för samma pengar. Den dagen som du börjar med teleskop kommer också behovet av autoguider för att inte få avlånga stjärnor.[/quote

Tack för svaret.
Jag håller med dig, Men problemet är att mitt presentkort går ut om 30 dagar därav jag fick lite panik.
Mörk plats har jag redan, Efterbehandling, att stacka bilder kan jag göra i sömnen,Batterier har jag 100Ah agm batteri
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Explorer 200pds är ju bra och stativet också.

Men med de kamerorna och objektiv du har och inte är nöjd med så är ju teleskopen du länkar till bara leksaker.

Skall du fota fullframe utan vinjetering och bra skärpa vid lång fokallängd pratar vi väldigt mycket pengar. De sakerna hittar du inte på Cyberphoto.

Kolla min hemsida under länkar så kan du nog hitta lite intressanta saker att läsa om.

Själv har jag en 5" APO på 680mm och kommit så långt att det är monteringen som sätter gränsen för hur bra stjärnorna blir. Det är en eq6 och man skulle kunna modifiera den och få det bättre men tro nog mer på något mer avancerat. Kanske dyker det upp något beg i framtiden som ligger inom ekonomiskt räckhåll. Har också autoguider för att hålla trackingen under kontroll.

Du är ju ute efter än mer och då blir det någon spegelkonstruktion om man inte är miljonär.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

AstroFriend wrote:Hej Micke,
Explorer 200pds är ju bra och stativet också.

Men med de kamerorna och objektiv du har och inte är nöjd med så är ju teleskopen du länkar till bara leksaker.

Skall du fota fullframe utan vinjetering och bra skärpa vid lång fokallängd pratar vi väldigt mycket pengar. De sakerna hittar du inte på Cyberphoto.

Kolla min hemsida under länkar så kan du nog hitta lite intressanta saker att läsa om.

Lars
Tack Lars.
Trevlig hemsida, Nu är natten uppbokad :D
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by AstroFriend »

Hej igen Micke,

Med tanke på vad bara ditt objektiv och din kamera kostar så skulle jag kalla detta rena fyndet. Var och klämde på det för någon månad sedan.

http://m.astro.astrosweden.se/sv/articl ... 0-begagnad

Då lär du ha sysselsättning några år framöver innan det känns som ej tillräckligt.

Jag tror dock att du med ett heq5 stativ och autoguider samt ditt 400mm objektiv skulle ha mer glädje. Speciellt med en modifierad kamera.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

AstroFriend wrote:Hej igen Micke,

Med tanke på vad bara ditt objektiv och din kamera kostar så skulle jag kalla detta rena fyndet. Var och klämde på det för någon månad sedan.

http://m.astro.astrosweden.se/sv/articl ... 0-begagnad

Då lär du ha sysselsättning några år framöver innan det känns som ej tillräckligt.

Jag tror dock att du med ett heq5 stativ och autoguider samt ditt 400mm objektiv skulle ha mer glädje. Speciellt med en modifierad kamera.

Lars
Skara är ganska nära så man kanske skulle ta en tur, Men hur ska jag förklara detta för min bättre hälft .
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by AstroFriend »

Blev dubbelt igen, ta bort !
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by AstroFriend »

Köp teleskopet först och ta problemen efteråt. Man måste få ha lite kul ! Accepteras nog bättre än att du köper en motorcykel.

Skämt åsido, med tiden uppskattas lätta transportabla saker om man nu inte har möjligheten att ha ett fast observatorium.

Om du tänkt använda din fullframe kamera kan det vara bra att veta att kamerahuset i sig själv ger vinjettering med de flesta större teleskop.

Om du har en äldre Canon eos liggandes kan du ev slakta den och ta bort ir block filtret. Då får du fram nebulositeten bättre.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by Martin F »

Hur har du gjort när du fotat med 400/2.8 om du inte har någon teleskopmontering ännu?

Om du måste köpa hos Cyber så hade jag tagit HEQ5 med 200-PDS. Det är snäppet större än vad jag valt om alternativ fanns (kolla om de kan fixa 150-PDS istället).

400mm är faktiskt en utmärkt brännvidd när du får möjlighet till följning och långa slutartider. Kan ju kombineras med teleconverter också.

Sedan kommer du att behöva en autoguider för att få stabila resultat på lång brännvidd. Var bor du nånstans? Har du inte för långt kan du få kolla på mina grejer (HEQ5 och 150-PDS).

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

Martin F wrote:Hur har du gjort när du fotat med 400/2.8 om du inte har någon teleskopmontering ännu?

Om du måste köpa hos Cyber så hade jag tagit HEQ5 med 200-PDS. Det är snäppet större än vad jag valt om alternativ fanns (kolla om de kan fixa 150-PDS istället).

400mm är faktiskt en utmärkt brännvidd när du får möjlighet till följning och långa slutartider. Kan ju kombineras med teleconverter också.

Sedan kommer du att behöva en autoguider för att få stabila resultat på lång brännvidd. Var bor du nånstans? Har du inte för långt kan du få kolla på mina grejer (HEQ5 och 150-PDS).

Sent from my phone using Tapatalk.
Har lånat en ASTROTRAC TT320X-AG av en vän