Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by AstroFriend »

Själv har jag en EQ6 och den har väl lite av de problem du beskriver, men det går att bygga om.

Den här som är en uppgraderad variant borde det bli bättre med och betydligt billigare än den du länkade till:
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ng-med-dub

Men tyvärr kvalite kostar pengar så om det finns så var det ju inte någon dum montering du länkade till. Micron monteringarna är också populära.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by bjorsa »

micke7406 wrote:Har nu märkt vad begränsad jag är med min montering. Speciellt glapp vid Azimuth justerings rattarna som gör det omöjligt att fotografera om det blåser lite ute. Så håller på och kollar efter lite stabilare monteringar(som även ska klara av lite större tuber i framtiden).
Är man tvungen att gå upp till dyra CELESTRON CGE PRO montering för att bli nöjd ?. För vad jag kan se så har den flera låsningar.
Image

Eller finns det andra alternativ till riktigt stabil montering.
Såg även att iOptron IEQ45 har flera låsningar till lite bättre pris så frågan är om den dyrare CGE PRO gör någon större skillnad.
Vad för montering är det på bilden är det den du har nu eller har du EQ3 Pro SynScan som du skrev tidigare ?

Dum fråga kanske men har du dragit åt azimuth bultarna mot varandra så dom låser fast kring pinnen på stativet står upp ,jamenar så du inte bara skruvat på en bulten för bägge skall ju dras mot varandra efter det att man fått polaralignment ?
mvh/bjorsa
User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

bjorsa wrote:
micke7406 wrote:Har nu märkt vad begränsad jag är med min montering. Speciellt glapp vid Azimuth justerings rattarna som gör det omöjligt att fotografera om det blåser lite ute. Så håller på och kollar efter lite stabilare monteringar(som även ska klara av lite större tuber i framtiden).
Är man tvungen att gå upp till dyra CELESTRON CGE PRO montering för att bli nöjd ?. För vad jag kan se så har den flera låsningar.
Image

Eller finns det andra alternativ till riktigt stabil montering.
Såg även att iOptron IEQ45 har flera låsningar till lite bättre pris så frågan är om den dyrare CGE PRO gör någon större skillnad.
Vad för montering är det på bilden är det den du har nu eller har du EQ3 Pro SynScan som du skrev tidigare ?

Dum fråga kanske men har du dragit åt azimuth bultarna mot varandra så dom låser fast kring pinnen på stativet står upp ,jamenar så du inte bara skruvat på en bulten för bägge skall ju dras mot varandra efter det att man fått polaralignment ?
mvh/bjorsa
Hej!
Jag har EQ3 Pro SynScan och den på bilden är en Celestron CGE pro.
Angående om jag dragit åt azimuth bultarna mot varandra så är svaret JA men det går alldeles för lätt att rubba den ändå . Har även provar att sätta större plattor på bultarna för att få stötte yta men glappet är ändå för stort. Om du ser på monteringen på bilden så har den flera bultar mellan stativet och själva huvudet och borde ta bort problemen med glapp i sidled.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke187 »

de är inte så att du glömt skruva åt den bulten som sitter under själva stativet till monteringen?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

micke187 wrote:de är inte så att du glömt skruva åt den bulten som sitter under själva stativet till monteringen?
Jag är ganska stark, så den sitter riktigt hårt.
Kanske jag som är för kräsen när det gäller stabilitet :D
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke187 »

micke7406 wrote:Jag är ganska stark, så den sitter riktigt hårt.
Kanske jag som är för kräsen när det gäller stabilitet
Hehe ah samma här de :good:
låter lite skumt sitter å kollar på min montering å försöker se vad som kan göra att de kan bli glapp.
Men enda ja kan tänka mig är att kanske gängerna till bultarna har blivit dåliga så de kan släppa om de inte är något annat som kan spöka.
testa med att byta ut bultarna se fall de hjälper.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by bjorsa »

Din montering är ju helt ny å borde inte ha något glapp
ritade lite i en bild av neq3 och är det så att du har glapp uppåt att "monteringen" rör sig uppåt från stativet och hur mkt ?
Rör den sig även i sidled å hur mkt ?
neq3.jpg
neq3.jpg (161.18 KiB) Viewed 5940 times
mvh/bjorsa
User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

phpBB [video]


Här syns glappet ganska tydligt
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by bjorsa »

186.jpg
186.jpg (231.61 KiB) Viewed 5927 times
Hej !
Ja det var ett stort glapp som man inte skall ha å det går inte att dra den gonomgående bulten mer ? på min neq6pro så så det ut som att det sitter en hylsa över den genomgående bulten å då högst upp ,om det är den som inte sitter där eller inte sitter rätt dvs att det inte går att spänna ner "monteringen " mot stativet ordentligt men kanske inte är så på neq3

Så här ser det ut på mitt neq6pro där den där"hylsan" som är grövre än pinnen under som då pressas uppåt å håller "monteringen" ner mot stativet
mvh/bjorsa
User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

Nä de är olika. På denna modell så är det enbart en genomgående bult, Drar jag den hårdare än jag redan gjort så kommer gängorna gå sönder :evil:
Image

Det är väl priset man får betala för billiga monteringar. Så ett nytt är nog det enda för mig.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by bjorsa »

Kan du inte reklamera den till astrosweden för det kan ju inte vara meningen att den skall vara sådär glapp som din är skicka videon till dom å fråga om dom har någon lösning eller om det är ett känt fel å då att det kanske är ett måndagsex med just de felet .
mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by ragge »

Lossa lite på den genomgående bulten, och skjut sedan in ett tunt papper (eller bladmått) mellan stativet och monteringen. Dra sakta åt bulten igen och känn samtidigt efter med andra handen om papperet fastnar efter att du dragit åt lite. Om papperet låses fast så testa om det släpper om du försöker vicka på monteringen. Om det inte nyper fast ordentligt så antar jag att grejorna måste det vara felmonterade, typ en bricka saknas eller liknande.
User avatar
micke7406
Posts: 26
Joined: 2015-08-23 21:28:41
spamtest: JA

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by micke7406 »

ragge wrote:Lossa lite på den genomgående bulten, och skjut sedan in ett tunt papper (eller bladmått) mellan stativet och monteringen. Dra sakta åt bulten igen och känn samtidigt efter med andra handen om papperet fastnar efter att du dragit åt lite. Om papperet låses fast så testa om det släpper om du försöker vicka på monteringen. Om det inte nyper fast ordentligt så antar jag att grejorna måste det vara felmonterade, typ en bricka saknas eller liknande.
Pappret nöp fast ordentligt och monteringen blev mycket stabilare. Som jag tolkar det så är den inte helt rak och därav glappat.
Får köra med någon pappskiva mellan i fortsättningen.
Tack för iden ,

(Edit: Jag satte ett lite tjockare papper i bakkant )
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by ragge »

Det bästa är att hitta grundfelet och åtgärda det. Det näst bästa är att lägga in ett mellanlägg, men ta inte papper. Helst skulle du ha teflonduk, men det går även bra med ett lagom tunt plastlock av något slag, helst en sort som är smidig dvs ingen spröd plastsort som lätt kan spricka. Smörj också in den på bägge sidor med tex silikon eller matolja, då kommer precisionen på azimuth-inställningen att bli mycket bättre (inga små ryck).
User avatar
Loke
Posts: 14
Joined: 2013-11-27 19:31:28
spamtest: JA
Location: Edsbyn

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by Loke »

Det kan inte vara så att azimut-skruvarna inte är tillräckligt urskruvade när du sätter ner huvet på stativet? Då "piggen" som sticker upp på stativet är konisk så kan det hända att azimut-skruvarna stuttar i innan huvet ligger an ordentligt, vilket får det att vicka.
Observation: You couldn't see a thing.
Conclusion: Dinosaurs.