Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Ska börja med Astrofotografering och behöver köpråd

Post by awasen »

Nu är jag ju lite sent ute med råden här men en sak kan jag ju tipsa om, glöm inte att gå ut också! :)

Jag var inne i samma "bubbla" som du för några år sedan och jagade stabilitet, polinställning och glapp och det blev aldrig bra. Bilderna blev bara skräp och så var det att mecka, skruva och testa igen. Mer skräp producerades och jag sålde och köpte nya och bättre grejer och auto-guider och annat men det blev mest bara skräp ändå...
Till slut började jag så smått inse att det var lika mycket jag som gjorde fel, jag hade alltid för bråttom och slarvade både lite här och var och insåg inte att klar himmel inte alltid betyder bra foto. Efter den insikten tröttnade jag rejält, grejerna låg i förrådet oanvända en säsong och sen sålde jag allt.
Efter ett tag började jag titta på natthimlen igen med ett vanligt kamerastativ och en 102 mm refraktor som jag "snubblade över" och intresset vaknade till liv igen.

Nu har jag istället långsamt och försiktigt införskaffat AstroTrac med pir och en PoleMaster för att snabbt och enkelt komma igång och göra vad som ger "kicken", nämligen exponeringar!

Så rådet blir då, lär dig att hantera utrustningen, låt det ta tid och testa, testa, testa innan du meckar för mycket...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~