Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by Ulltand »

Hej!
Försöker skaka liv i en gammal hobby och har införskaffat ett Nextstar 6SE. Medföljande okular är ett fast 25 mm. Vad bör man komplettera med? Fasta brännvidder eller kanske ett bra zoom? Störst intresse är planet och solobservationer vilket leder in på frågan om att bra solfilter? Tack på förhand!
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by Ulltand »

Lyckas att ställa in allt rätt, hålla mig vaken och ha lite tur med vädret. Man måste nog vara riktig entusiast för tycka det är häftigt med Andromeda i 6 ett tums teleskop. :D Möjligen blir det lite bättre kontrast med mörkare himmel och lite större förstoring än 25 mm. Fantastisk iaf hur bra det fungerar med GoTo!
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by Ulltand »

Har lagt ett Baader 8-24 MarkIII i kundvagnen?

http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... m-mark-iii
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by Rohobinio »

Har själv funderat på ett sånt okular. Berätta gärna vad du tycker om det. Jag köpte solfilter folie från Baader, fungerade fint. Tänkte testa att kombinera det med ett continium-filter framöver.
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by Ulltand »

Rohobinio wrote:Har själv funderat på ett sånt okular. Berätta gärna vad du tycker om det. Jag köpte solfilter folie från Baader, fungerade fint. Tänkte testa att kombinera det med ett continium-filter framöver.

Jag det gör jag gärna! Beställde faktiskt också samma solfilter. vad uppnår man med ett continium-filter?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by Bengt »

Continium filter man pratar om .
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... stack.html

Vita baader solfilter är bland de bästa .



Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by AstroFriend »

Du har ett stort teleskop. Använd endast okular filtren i kombination med solfilter framför objektivet!

Skulle objektiv filtret spricka av värmen från solen blir det nattsvart för dig resten av livet! Bränner upp ögat direkt.

Tänkte att det var bäst att förtydliga detta ifall andra är här och läser som inte förstår det.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by Ulltand »

AstroFriend wrote:Du har ett stort teleskop. Använd endast okular filtren i kombination med solfilter framför objektivet!

Skulle objektiv filtret spricka av värmen från solen blir det nattsvart för dig resten av livet! Bränner upp ögat direkt.

Tänkte att det var bäst att förtydliga detta ifall andra är här och läser som inte förstår det.

Lars
Tack, låter vettigt med dubbelt skydd!
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by Ulltand »

Rohobinio wrote:Har själv funderat på ett sånt okular. Berätta gärna vad du tycker om det. Jag köpte solfilter folie från Baader, fungerade fint. Tänkte testa att kombinera det med ett continium-filter framöver.
I dag kom paketet med solfilter och okular. Grymt att se på solen och dess fläckar. :-)

Okularet är *stort* och känns mycket välbyggt. Med mina ögon ser bilden helt likvärdig ut på 24 mm som medföljande fasta 25:a. Det känns som okularet kan bli en keeper :-)
scope.jpg
scope.jpg (278.69 KiB) Viewed 6500 times
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by DavidS »

Ulltand wrote:... vad uppnår man med ett continium-filter?
Du får en skarpare och mer kontrastrik bild om du fotograferar (t ex solfläckar). Har för mig att de är ett filter som blockerar allt utom ett smalt våglängdsområde i grönt, måste användas tillsammans med ett vanligt solfilter.

"kontinuum-filter" kallas de filter som har sitt "fönster" i en de av spektrum där det inte finns tydliga linjer.
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by Rohobinio »

Ja jädrar vad stort det är! Smidigt med zoom tror jag, det är ju rätt drygt att byta okular tycker jag. Det blir ett sånt för mig med. Finns det gänga vid ögonmusslan, så man kan gänga på en T2-ring för kameran?
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by DavidS »

Rohobinio wrote:Ja jädrar vad stort det är! Smidigt med zoom tror jag, det är ju rätt drygt att byta okular tycker jag. Det blir ett sånt för mig med. Finns det gänga vid ögonmusslan, så man kan gänga på en T2-ring för kameran?
Det finns en M43-gänga.
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by Ulltand »

I brist på observerbara planeter har jag försökt pricka några satelliter under tiden. Det visar sig vara mycket svår pga hastigheten :-) Finns det långsammare satelliter i andra banor som är lättare att få in i bild?
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by bjorsa »

Finns programvara för tracking http://www.heavenscape.com/ .

Långsammare satelliter lär det nog finnas tror jag i alla fall för när jag fotat så har jag fått "satelliter" i bild och när jag fotat m31 med 200 mm så har jag 2 satelliter i bild under 8 min dvs 8 st 1 min exponeringar som dom 2 rör sig genom bilden och vanligtvis blir det ju bara ett streck i bilden av en satellit så dessa 2 måste ju gått på tomgång :-) eller så var det någo annat
Ser nu att dom i alla fall ena är i bild under 11 min exponering då jag har uppehåll mellan exponeringarna .
mvh/bjorsa
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Solfilter och okular till Nextstar 6SE

Post by Ulltand »

Japp det låter ju nästan stationärt! De jag jagat har flytta sig runt 90 grader på några minuter. :-)