Rimliga tillbehör för teleskop.

Post Reply
User avatar
BigCheese
Posts: 3
Joined: 2016-07-17 03:52:26
spamtest: JA

Rimliga tillbehör för teleskop.

Post by BigCheese »

Tjenare, jag är helt ny i forumet och har precis köpt mig mitt första egna teleskop. (lite erfarenhet från ungdomen när farsan och jag höll på)
Jag borde såklart ha börjat rådfrågningen innan jag köpte något alls men, men. :-)

Jag har beställt Celestron NexStar Evolution 6 då det kändes som en rimlig storlek som jag faktiskt kommer ta med mig och komma ut å använda.
Sedan så är både latmasken och teknik-nörden i mig tillgodosedd med detta teleskop. (tänker på Go-To och SkyPortal-App)

Det enda jag köpt med teleskopet är en dagg-kåpa och undrar nu vad för rimliga tillbehör som kan förbättra upplevelsen?
Mao t ex okulär, filter, Barlow etc. (astro-fotografi väntar jag med men kommer absolut vilja syssla med sånt senare den hobbyn finns sedan tidigare)

Behöver jag "bättre" okulär än den typ som medföljer? Är filter något att engagera sig i från början och i så fall vad för typ?
Jag har läst rätt positiva grejer om Baader Hyperion clickstop zoom 8-24mm mark III kan det vara en bra "all-purpose"-ockulär?

Tacksam för råd då jag inte vill slänga pengar i sjön men har redan konstaterat att detta kan bli en dyr hobby! :-)

MVH Anders
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rimliga tillbehör för teleskop.

Post by AstroFriend »

Hej Anders.
Gratulerar till ditt nya teleskop.

En sak som jag tror du behöver ganska omgående är ett värmeelement till frontkorrektorn. Bara daggkåpa brukar inte räcka för att hålla kondensen borta.

Den dag du skall fota behövs en wedge och flatfield corrector. Div adaptrar för att ansluta kameran till en börja med. Vilken kamera har du?

Annars kommer du nog väldigt långt med det du redan har. Jo böcker och kunskap behöver man i massor men man hittar det mesta på internet idag. En astronomiklubb att gå med i kanske finns där du bor?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rimliga tillbehör för teleskop.

Post by Torbjörn »

Välkommen till forumet och grattis till ditt nya teleskop. Du verkar ha tagit i seriöst redan från början :) Jag har själv ett Celestron C8 med ekvatoriellt GoTo stativ och är mycket nöjd med teleskoptypen. De är väldigt praktiska.

Jag vet inte exakt vad det är för okular som medföljde (Plössl-okular?) med de ger tydligen 38X resp 115X och det klarar du dig med ett bra tag. Ta det gärna lite lugnt med att köpa okular tills du har klurat mer på vad du vill ha. Det lär ge sig, men rent allmänt brukar man ju vilja ha något okular som ger maximalt synfält (djuprymd), något som ger drygt 100 X (planeter i mindre bra seeing) och något okular som ger högre förstoring för planeter i bra seeing. Bara som exempel, och två av dessa har du ju nu.
Finare okular brukar främst ge större synfält. Det zoomokular du nämner vet jag flera som tycker om men var medveten om att synfältet varierar med förstoringen i ett sådant. Exakt hur vet jag inte, men bara så du känner till det.

Vad gäller filter så använder man främst det till nebulosor och av dem så är ett s k UHC-filter mest mångsidigt och användbart tycker jag.

Dagghuv är en ren nödvändighet. Det ger dig ett par timmars respit innan det börjar bli imma/frost på korrektorn. Sedan är värmeband bästa räddningen. En 12V hårtork kan också vara användbar men främst till att få bort imma från okular mm. Obs! Den drar mycket ström!

Om du sticker ut i skymningen nu kan du se Mars och Saturnus lågt i söder men räkna med att de ser lite skakiga ut. 115X är nog rätt lagom.

Om det är saker du undrar över är det bara att skriva här på forumet :)

/Torbjörn
User avatar
BigCheese
Posts: 3
Joined: 2016-07-17 03:52:26
spamtest: JA

Re: Rimliga tillbehör för teleskop.

Post by BigCheese »

Hej, och tack för råden.

Det kommer med 2st Plösslokular på 40 resp 13 mm. (38x resp 115x)
Det jag funderar på är att jag bär glasögon (mild astigmatism) vilket gör att jag helst vill ha långt ögonavstånd.
Men jag får testa mig fram och kanske skaffa linser för teleskop-kvällar. :-)

Det blir definitiv att skaffa ett värmeband+controller+strömkälla(batteripack).
Om någon har råd på bra köp tar jag varmt emot detta.

Om jag fattat rätt så kanske jag har nytta av ett UHC-filter(mest mot ljusförorening) och ett mån/grå-filter?

Jag har bläddrat en hel del i min "Turn Left At Orion" vilket var presenten som nu lett till teleskop-köp. :-)
Lokala astronomi-klubben är bara 10min från där jag bor men säsongen för dom är inte riktigt igång ännu.

Jag har ingen "riktig" kamera(DSLR) längre då någon kände för att lätta på vår packning förra semestern.
Så eventuell fotografering får dröja.

Vi åker till USA snart å hälsar på familj så trots att dollarn är galet hög så kanske jag kan hitta bra erbjudande där.

/Anders
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rimliga tillbehör för teleskop.

Post by Torbjörn »

Plösslokular har bra skärpa och ett synfält på ca 52 grader men de som har kort brännvidd kan bli jobbiga att obsa i om man använder glasögon. Liten öppning att titta i och kort ögonavstånd. Om du byter upp dig så bör du kolla att typen du köper funkar bra med glasögon. Finns flera sådana typer. Jag använder bl a några HR Planetokular med 60 grader synfält och ett 24 mm Baader Hyperion med 68 grader. Prata med försäljaren.

Bl a Astrosweden säljer värmeband. Du bör nog ha en kontrollenhet också för annars går det för fullt hela tiden.

UHC-filter förbättrar synligheten för många nebulosor men de hjälper inte i alla sammanhang. De kan inte göra objekt ljusare, de kan bara ta bort ljus i oönskade våglängder. Här är en bra sida som handlar om olika typer av filter och hur de funkar på olika objekt:

http://www.prairieastronomyclub.org/res ... n-nebulae/

Jag tycker att UHC är det mest användbara. OIII filtrerar snävare och ger en mörkare bild men ibland mer kontrast men jag tycker att OIII kräver bättre mörkeranpassning och funkar bäst på mörka platser.

Turn left at Orion är bra :)

/Torbjörn
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Rimliga tillbehör för teleskop.

Post by magnahrl »

Focal reducer f/6.3 kan vara bra att ha om man önskar vidare synfält. Till min C8 tycker jag den är oumbärlig.

"Turn left at Orion" är en väldigt trevlig bok, som Torbjörn nämner. Jag har haft mitt ex i 24 år och bläddrar ännu med glädje i den :)

Lycka till och välkommen, som sagt!

Hälsningar,
Magnus

Return to “Nybörjarfrågor”