Vega

Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Vega

Post by Håkan N »

Jag såg nog Arcturus igår antar jag, så jag tog ut kikaren en stund, och det var en skarp organge stjärna. En av de få som syntes.
Tror jag skymtade Stora Björns handtag och en till skarp stjärna som såg ut som Jupiter med ögat först, men den ligger ju inte uppe nu, men denna stod högt kring kl 1.
Antar det var Vega för den var till vänster om Arcturus och låg högre.
Min telefon dog så Sky Safari kunde inte visa mig ( sen går min Sky Safari inte heller riktigt korrekt av nån anledning ( vad kan det vara för fel, för det är korrekt plats och tid, använder i-phone 6 ej den nya )
Jag tittade på 'Vega' genom kikaren och det verkade vara en närliggande stjärna eller planeter som Jupiter, som jag blev konfunderad.
Skulle ut idag men nu regnar det och det är tunga moln, så jag får vända mig hit till nån med mera erfarenhet.
Nyfiken ;-)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Vega

Post by Torbjörn »

Hej Håkan,

Du skrev inte vad klockan var men mitt i natten står Vega ungefär där du beskriver, högt uppe på himlen. Det är en mycket ljusstark stjärna som skiftar lite i blåvitt. Ofta brukar det vara den första stjärna man ser när det mörknar på sommaren och den bildar den s k sommartriangeln tillsammans med Deneb i Svanen och Altair i Örnen. Försök hitta alla tre :)

/Torbjörn
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Vega

Post by Miska »

Är i farten men har Stellarium i mobilen.
Screenshot_20160714-141031.png
Screenshot_20160714-141031.png (681.29 KiB) Viewed 4139 times
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vega

Post by Håkan N »

Antar Altair alt Vega då den är skarpare.
Verkar mest moln idag med.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Vega

Post by Miska »

stellarium-035.png
stellarium-035.png (1.13 MiB) Viewed 4087 times
Högerklicka på bilden och välj Öppna bild i ny flik så ser du den i större upplösning.

Skärmdumpet gjorde jag precis i Stellarium i datorn och ger en ungefärlig bild av natthimmelen just nu.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vega

Post by Hans Bengtsson »

Håkan, en snabb tumregel:
Den mycket ljusa stjärna du ser på sommaren nästan rakt över huvudet är Vega. På motsvarande sätt är Capella den mycket ljusa stjärna du ser nästan rakt över huvudet mitt på natten under vintern.

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vega

Post by Håkan N »

Det har bara varit moln så jag har inte kunnat se om det var Vega eller Altair.
Då jag tittade var det ju moln då med, men denna såg man. Jag antar det var Vega, men jag blev lite störd av närliggande objekt vs jag vill på't igen ;-)
Svårare på sommaren då bara få lyser att lokalisera utan hjälp, men man lär väl sig vilka som först dyker upp och var. Vega är ju referens normen och stark.
Kusken och Capella lärde Magnus mig från UAA på Värmlands star party 2015, så idag har jag hyffsat bra koll på norra stjärnhimmlen vintertid tack vara SkySafari och lite tid inlagt.
I år tror jag ska föra lite manuell log över hur jag hittar till vissa stjärnor och objekt.
Nu är det bara 3 veckor till Stellafane, så man äntligen får möta stjärnhimmlen igen.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vega

Post by Håkan N »

Igår vid midnatt skymtade både Arcturus, Altair och Vega fram mellan moln bankarna.
Så visst vad det Vega jag såg Hans.
Vet inte om jag har ett synfel, men jag såg Vega stråla ut till höger, precis lika som häromdagen då jag först såg stjärnorna komma fram lite igen.
( jag i Norrland för dryga veckan sedan och där uppe är det ljust än hela natten, men här i Falun börjar det i alla fall mörkna på lite.
Jag ser lika fel i min kikare också.
Jag var inne på att sända ner Zeissen tillbaka på service men en på CN sa innan jag har nog ett synfel och det inget fel på kikaren.
Tycker jag inte har detta fenomen i ett teleskop.
Jag hittade också felet i min SkySafari, och det var platsfel, så nu går den rätt.
Bra med rutnätet i dessa program att se hur objektet ligger.
Insåg att lärdomen på norra himlen när man ser stjärnorna att det blir svårt att se vilka dom är ex nu på sommaren då få är framme, men ok man lär ju sig de ljusstarkaste. Nu vet jag Vega står högt och Arctrurus glimmar orange till höger längre ner, så man lär sig hela tiden nåt.
Jag ska hålla koll nu vilka som glimmar till först nu allt eftersom det blir mörkare.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Vega

Post by Miska »

Om vädret tillåter ikväll/inatt så kan jag ta en bild av natthimlen med lagom snabb slutare så den inte poppar upp med alla stjärnor som finns där ute utan bara de som kan skådas med nakna ögat, så får du se vad finns var. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vega

Post by Håkan N »

Jag var ute nu med kikaren och tittade på månen.
Vega glimmrade vackert rakt upp.
Synd att det är så ljust för nu ligger ju M13 rakt upp nära på.
Jag tror sist när jag blev förvirrad av Vega att jag var i stjärnan till vänster ( en dubbel ) vs jag irrade om jag tyckte det liknade Jupiters månar..
Nu såg jag dubbel-dubbeln..
Mizars dubbel såg jag med, även den närliggande. ( jag såg inte med blotta ögat den som ligger en bit bort.
Cassiopea kom även fram men jag såg inte dubbel hopen.
Mirach och Almaak Andromeda sågs tydligt, men hittade inte galaxen.
Så det börjar mörkna på här på 60'e breddgraden 'äntligen'.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vega

Post by Håkan N »

Det har ju varit klart idag så inga moln.
Strax efter midnatt nu med SQM på 16.5 siktade jag in Andromeda ( mag 3.5 ) med 60 mm kikare.
En väldigt liten tuss skall sägas men ändå där !

Nu är man sugen på lite feta dobbar på Stellafane.

Return to “Nybörjarfrågor”