M24

Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

M24

Post by Håkan N »

Såg ett intressant område med massor av stjärnor i Sagittarius/Skytten, M24.
När ser man bäst detta område när det står som högst här ?
Verkar vara 1.5 grader eller tom mer.
Är det bra med kikare ?
En RFT 13" med 2 graders FVO med Ethos 21 vore kanske nåt, vs Bartel scope.

Ser att det är ett cluster i M24 ( NGC 6603 ) är det samma sak ? Med andra ord är M24 också NGC 6693 ?
Men storkeken enl SkySafari är endast 0.1 grad ? ( inte flera grader )
Sen finns det B92 och B93 i området ( ligger det i M24 ?
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: M24

Post by Miska »

Tittade lite som hastigast genom Stellarium ( http://www.stellarium.org ) och såg att den är som högst i slutet av juli. Nu gick jag inte igenom varje dag i månaden utan enbart 29:e, men när jag hoppade vidare till augusti så hade den lagt sig flera grader närmare horisonten.

Nere vid Kanarieöarna (Fuerteventura närmare bestämt) ligger den precis ovan huvudet just nu och flera månader framåt (fram tills 25/10 för att vara exakt). Gott om tid att fota området, om intresset finns. Dock bökigare att ta sig dit med montering, teleskop och hela kalaset.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M24

Post by ragge »

MSaarikko wrote:Tittade lite som hastigast genom Stellarium ( http://www.stellarium.org ) och såg att den är som högst i slutet av juli....
Den går ju lika högt året runt (c:a 13 grader), men det som skiljer är hur dags (och därmed hur mörkt/ljust det är). Jag knappade in M24 i det fantastiska verktyget som Tannerswe tidigare tipsade om :
http://dso-browser.com/dso/quicksearch/?query=M+24 och där kan man planera datum efter vilket klockslag man vill obsa. Allt utifrån den plats man befinner sig på.

Det enda jag saknar på den sidan vore att även visa solhöjden (minst 18 grader under horisonten = bäst) för den tid man knappar in under avsnittet "Monthly Elevation".
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M24

Post by timokarhula »

M24, även kallad Lilla Sagittariusmolnet, är i mitt tycke bland de vackraste Messier-objekten. Det är ingen stjärnhop utan ett helt stjärnmoln i en spiralarm mot Vintergatans centrum. Den har inget NGC-nummer utan ett IC-nummer istället, IC4715. M24 innehåller flera andra DS-objekt, bl.a., den mycket rika och fina öppna stjärnhopen NGC6603. M24 och NGC6603 är alltså inte samma objekt. Vidare innehåller M24 de mörka nebulosorna Barnard 92 och Barnard 93. M24 innehäller även fler mindre kända DS-objekt.

Ett Rich-Field teleskop med ett stort synfält är det bästa instrumentet att observera M24. Dels att se det mesta av stjärnrikedomen och att kunna zooma in på t.ex. NGC6603. Den sistnämnda är så rik att den liknar en klotformig stjärnhop. Mina bästa observationer av M24 och dess innehåll gjorde jag med en 45cm Dobson från Western Australia i november 1997 och med 20x100 kikare från Zambia i juni 2001 då M24 låg närmare zenit på morgonen.

M24 syns bäst från Sverige i augusti-september när det blivit tillräckligt mörkt. Då ser man den lågt i sydväst. Från sydliga nejder ser man den till senhösten.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M24

Post by Håkan N »

Om jag sett rätt i Stellarium kommer jag att se M24 i Stellafane ( 4 timmar norr NY ) i 'förhoppningsvis' hyfsatt mörk himmel.
Detta är ju i början av Augusti.
Skorpionen skall ses kring midnatt, men M24 ligger inte högt ( om jag fick det rätt )

Jag kollade ex La Palma nu och tidig höst och tittade hur den ligger nu/då, men jag noterar inte den står i zenit ( gör jag fel ? )

Synd att Bartel fick sin 25" klar till OSP, då hade jag åkt dig och tittat på M24 genom hans fina RFT 13.2"
Hoppas det finns RFT ( Newton ) på Stellafane också.

Ska ta med min egen Zeiss över såklart.

Hur ligger M24 i Österrikiska alperna i vecka 1 i Oktober ?
Ska ju ha med min Knorring 18" dit ( hoppas jag ;- )
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: M24

Post by Miska »

Här är EQ och Alt AZ utsikt från Santa Cruz de la Palma, Kanarieöarna:
stellarium-030.png
stellarium-030.png (1.8 MiB) Viewed 5119 times
Och här är från Innsbruck Observatoriet, Österrike, första veckan i oktober:
stellarium-034.png
stellarium-034.png (1.14 MiB) Viewed 5119 times
Blå: EQ
Brun: Alt AZ
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M24

Post by Håkan N »

Jag testade trycka in Santa Cruz/La Palma på Sky Safari på mobilen och noterar att M24 ligger ok till. Om jag ser rätt ligger M13 just Nu i zenit där.
Hur ser man på ex Stellarium var zenit är ?

På Sky Safari zomade jag ut så det blev en 'ring' och såg i mitten låg M13.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M24

Post by ragge »

Håkan N wrote:Hur ser man på ex Stellarium var zenit är ?
Slå på Alt-Az grid så ser du ett rutnät med centrum i zenit.
Eq grid har däremot centrum i NCP (North Celestial Pole)
zenit.jpg
zenit.jpg (441.18 KiB) Viewed 5092 times
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M24

Post by Håkan N »

Tackar.
Bra förslag att se hur det ligger.
Satt nu med mitt Stellarium pappers 'field' atlas. Jag blir inte klok på den boken.
Otroligt krångligt.
Att läsa texten att hitta dit är en total omöjlighet. Jag har nu 1.5 i läsglasögon, undrar hur det blir ( vad man ser ) om 10 år..
Tog mig 30 minuter att hitta M24, och den ena delen var sidan 78, ovandelen på sidan 66.
Sedan fattar jag inte hur det ligger i linje. Verkar ologiskt vs hur jag ser på Sky Safari.
M24 var inte märkt och namnet var knappt synligt.
Men jag jobbar vidare med atlaset. Nåt i fält kan man då glömma ;-)
Man är väl bortskämd med dagens mobil program antar jag.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: M24

Post by Miska »

@Håkan N

Du kan alltid högerklicka på bilderna som jag och ragge delat med oss och välja "Öppna bild i ny flik" så ser du dem i större format.

Stellarium är nog enklaste programmet att använda sig utav, iaf på datorn. Man behöver inte förlita sig på mobilversionen.
På mobilversionen trycker man först på Paus på tiden eftersom vi är på sommartid och den går på "vintertid". Måste finnas astronomisk mörker för att den ska gälla.
Väl efter det så trycker man på de 6 fyrkanter som är längst ned till vänster för att öppna menyn.
Högst upp får man sökfältet och där skriver man t.ex M24 och trycker på Klar/OK eller vad knappen heter på mobilens tangentbord.
Och sen dyker läget fram i stjärnhimlen.

Första bollen i menyn är Ekvatoriella, det andra är Zenit (närmast landskapsikonen).
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M24

Post by timokarhula »

Det skulle aldrig falla mig in att använda en mobilapp ute i fältet (när det gäller mycket mörka obsar) då jag är en visuell observatör och det skulle förstöra nattsynen en timme framåt. För astrofotografer är det annorlunda. När jag träffade den berömde Akira Fujii så kunde han tända lyset i sitt observatorium i Yerecoin. Det spelade inte honom någon roll för hans kameror blev ju omedelbart mörkeradapterade. Det blev inte mina ögon!

Jag använder alltid min speciellt röda, diffusa ficklampa. Min syn har blivit så att att jag har svårt att se det finstilta på stjärnkartorna med det bleka ljuset. Nu använder jag gamla gubbars +2 - +3 dioptrier glasögon på mycket nära håll för att kunna läsa de allra minsta texterna på stjärnkartorna.

Å andra sidan kunde jag läsa stora rubriker i tidningar enbart under Vintergatans ljus i W.A. utan några glasögon. (Milky Way kastar skugga där) Sant!

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M24

Post by Håkan N »

Det första programmet jag la in var Stellarium i min dator på jobbet. Då visste jag inte om Plejaderna osv så mycket lärorikt och bara ut å titta och sen och in igen för att lokalisera.
Förra sommaren inför OSP köpte jag Sky Safari mobil appen.
Den har lärt mig mycket av.
Inför Marocko nu i våras köpte jag field atlaset.
Eftersom jag enbart jobbar visuellt vilket gör jag måste lära mig pappers versionen. Men som ex Hans sa kan man ju trycka ut sidor på objekt innan man åker ut. Så kommer nog jag jobba, för atlaset är för komplext för mig mig ( just nu ).
Men jag jobbar i det då och då som ex nu när jag tittade på M24 området vilke jag se det i atlaset.
Grunden ligger normalt på Stellarium eller genom appen.
För mig nu är lärdomen ( var/när/hur ) viktigare än det djupaste mörker seendet sas.
Men nu är det ju bara 'bench racing', men bra tid att leta objekt till kommande säsong.

Timo, jag ska nog köpa +3 ögon till boken så jag lär mig söka i den.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M24

Post by Håkan N »

Nu slog jag på gridden och har ju använt den innan, men inte insett vitsen men nu kan jag ju kolla när/var vissa objekt står högt. Enkelt bara slå av den om man vill.
Tack igen för tipset.
På SkySafari står det 30 grader, nästa är 60 grader och då 90 rakt upp.
På teleskop, man vill väl vara upp 30 grader helst eller ?
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M24

Post by ragge »

Håkan N wrote:...På teleskop, man vill väl vara upp 30 grader helst eller ?
Det beror på - om man är ute efter bra sikt, visst. Men vill man testa de lite ovanligare och svårare objekten så går man gärna ned och "sniffar" strax ovanför horisonten.

Return to “Nybörjarfrågor”