Rengöring optik

Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Rengöring optik

Post by Håkan N »

Hur känslig är egentligen coatingen på coma correctorer, okular etc ?

Ett finger kom där jag trodde jag hade skyddet på..

Jag höll på att mäta upp min TV Paracorr 2'a vridbara topp för göra ett nytt på exakt 2" ID hål.
Toleranserna är usla på allt sånt här och det finns ingen tolerans som passar 2" ( 51.80 mm )
Allt är olika ( finns inget ISO ) och de som gör fokuserare etc sätter upp toleranserna så olika grejjer/fabrikat ska passa.
Mitt dragrör är special gjort på Moonlite på exakt 2".
Det här är lite konstigt idag som jag ser det när CNC maskiner kan köra enkelt på hundringen i tusentals bitar på raken utan nån större insats gjord. Dom på Moonligt sa likadant, men dom måste göra större std.
Så TV gör Paracorr toppen 'stor' invändigt. ( 51.93 mm )
Mina okular fick Pensack mäta upp så de ligger på 51.75 mm ( ok ).
Min Paracorr YD ligger på 51.75 ( ok ) och jag har gjort om alla Cat Eye grejjer så det är ok på 51.75 mm ( 0.05 mm spel )
CatEye grejjerna har ingen ordning på toleranserna. Produkten må vara ok, inte toleranserna. Dessutom är allt olika.
Mitt justerbara ( XLS-rör ) i kittet ( vet ej om jag kallade det korrekt ) glappar 1.6 mm utdraget..och toleranserna på rören ID/UD är 0.25 mm !
YD är 51.60 mm på nåt som ska vara 51.75 mm.
Ytor ser hemska ut.
Detta ska man alltså collimera in ev snabba Newton speglar med (?)

Hursom.
Jag köpte ett Zeiss rengörings kit idag lokalt.
Han på fotofirman sa det duger inte doppa lite vätska och en tops/duk och dutta lite upp/ner, nej du lär polera bort fettet sa han, och imma med munnen, men ha blås rent först och ha på vätskan.
( Har ju hört coatingen är väldigt känslig )
Finger avtrycket var envist. Syntes tydligt efter 'imma' med munnen.
Det blev som han sa att polera med Zeiss duken.

Men jag tyckte Zeiss vätskan var svårt att få ut, och det jag gjorde var egentligen polera i min imma, och det krävdes 3-4 gånger innan det var borta.
Jag tycker mig se att det inte är riktigt tok-rent ändå och lite repigt, kanske inte 'repor',,men precis när imman åker undan ser man små små repor tycker jag.
Antar man har en aningen beggad Paracorr nu, eller hur känsligt är det.
Men nån gång lär man ju göra rent.
Jag var ytterst försiktig och det var 'rent', men tyckte det var svårt att aplicera vätskan. Den var liksom i ytspänning.
Först gången jag pysslar med optik.
Min Zeiss kikare har jag varit ytterst rädd om inte ta i linsen.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Rengöring optik

Post by mikaelanderlund »

Det är väldigt olika av någon anledning. Tex räckte det med en lätt kontakt med putsduk på linsen till min TS 80X20 kikare för att den skulle försvinna. Coatingen till min korrektorlins CPC1100 tycks vara relativt hård, likaså mina okular. Jag skulle dock undvika alla ”polerande” rörelser. Likaså har jag också provat Zeiss rengörings kit som tyvärr ger mycket färgade hinnor som är svåra att få bort. Jag använder vatten med ytterst lite diskmedel eller isopropanollösning.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rengöring optik

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det klassiska sättet är att först blåsa bort alla fasta partiklar. Sedan en blandning av 2/3 isopropanol och 1/3 destillerat vatten. Man använder en mikrofiberduk för vätskan, och en ny duk för att torka upp.

Rekommenderas av många fotografer och andra som sysslar mycket med optik.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Rengöring optik

Post by stoffe »

Polering skulle jag undvika helt, att polera bort fettet är jag högst osäker på om det ens går. Man måste lösa fettet, inte polera ut det. Fett löser man enklast med den blandning som Hans Bengtsson föreslagit redan. Vad Zeiss vätskan innehåller har jag ingen aning om. Det finns ytterligare tips och trix för optikrengörning, om du har möjlighet att komma förbi klubblokalen vid tillfälle så kan jag/vi andra i UAA visa hur man rengör. Okular kan bli kladdiga av fett just för att man har ögat så nära och ögonfransarna kan komma emot glaset. Det blir lätt kladd där helt enkelt. Speglar är riktigt känsliga för rengöring, eftersom det är aluminium och inte en hård glasyta så är därför ytan mycket mer känslig för yttre åverkan. Polering är t ex totalt förbjudet när det gäller speglar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rengöring optik

Post by Håkan N »

Stoffe !

Jag kan komma förbi. Tackar.

Jag tyckte Zeiss vätskan bara flöt runt ovanpå ( notera jag bara baddade ut lite ) så jag antar att jag sonika polerade bort fettet i det torra...( precis som foto snubben sa kommer att gälla )
Hur kan Zeiss sälja en vätska som inte löser fett ?
Jag kanske skulle ha använt 1-2 gånger till att badda med vätskan ( för att lösa fettet ) Men tog bara en gång då jag hört coatingen är så tunn.
Pensack sa att bara det var rent innan har det nog gått bra. ( det var rent så gått det går antar jag )
För Paracorren har sällan varit ur plastpåsen och aldrig ute )
TV har ingen service ( som ex Zeiss har ) Vs kontrollera att den är repfri etc.
Pensack sa TV coating är hård som glaset men är repkänslig så viktigast var ren yta och en 'ren' duk.
Duken var ren.

Nån sugen på en ny 'beggad' TV Paracorren där en nybörjare direkt satte dit en fet svarvar-tumme ;-) ?

Ok det är av misstagen man lär sig.
Jag är pedant men trodde jag hade skyddet på.

Ser man om det är repigt eller pratar vi mikroskopiska repor som man inte ser men ser i okularet sen ?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Rengöring optik

Post by stoffe »

Jag vet inget om Zeiss-vätskan om den är bra eller dålig. Säkert fyller den sitt syfte, jag har aldrig använt den. Det jag gör är att använda beprövade metoder som jag fått lära mig utav äldre amatörastronomer i UAA. Det har fungerat mycket bra. Isopropanol köper jag på apoteket, destillerat vatten köper jag på Biltema. Luddfri bomull oxå på apoteket. Jag har även en blåsbälg som man kan välja att montera borst på. I fall inte synliga smutspartiklar försvinner så kan man på glasytor försiktigt blåsa och nudda med borsten och se om de lossnar. Nyligen köpte jag två 500 cc plastflaskor med pip på ebay, de ska jag ha till spegelrengörning. Utöver det så har jag även ett par bomullshandskar oxå. Ett rostfritt decilitermått är oxå bra att ha, det tar jag från köket när jag behöver. Då har man ett närmast komplett rengörningkit. Själv förvarar jag alla sakerna i en gammal skokartong med lock på där de passar perfekt.

För riktigt skitiga speglar brukar jag börja med att lägga de i diskhon och ha på överdrivet mycket diskmedel på och spola med varmt vatten. Jag har ingen coating på min Cave spegel, däremot min ZW305 spegel har jag ej rengjort, den är ju dessutom närmast helt ny och är jättefin än så länge. Den har dessutom coating. Hur som helst, Cave spegeln brukar bli rätt kladdig eftersom jag använder teleskopet så otroligt mycket, speciellt på vårkanten kan det bli pollenkladd på spegeln. Ändå har jag lock på teleskopet så det kommer i alla fall inte in några insekter där. Pollenkladdet lossnar i varmvattnet, sedan får man ha ytterligare ett lager överdrivet mycket diskmedel (handdiskmedel och inte maskindiskmedel för övrigt...!) sedan kan man innan nästa varmvattendusch försiktigt känna med fingertopparna på spegelytan genom diskmedlet, det går faktiskt att göra. Men känner man minsta gruskorn måste man omedelbart sluta sin rörelse med fingrarna. Spola av igen. Detta går att göra flera gånger, det sista man måste göra är att spola hela spegeln med destvatten. Därav mina två pipflaskor bland annat. Sedan får inga droppar torka in, här kommer blåsbälgen in. Blås bort alla vattendroppar som är kvar på spegelytan. Spegeln är varm efter allt varmvatten så det dunstar rätt så fort oxå. Sen är den så ren och fin som den kan bli innan omaluminisering krävs.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rengöring optik

Post by Håkan N »

Stoffe !

Jag kommer ner så kan vi inspektera linsen. Det uppskattas.
I Zeiss kittet fanns en blåsbäj med och i min värld hade jag det så rent det går ( utom i labratorie miljö )
Paracorrn har aldrig varit ute dessutom eller sas använd.
Jag kanske var för snabb att använda Zeiss vätskan, men hursom ä ju Zeiss en av världens största optiska tillverkare.
Kittet kostade 295 kr och jag ville ha bort fettet så det inte brände fast i coatingen ( tänkte jag )
Nu förbannar jag mig själv för att polerat i fettet torrt ( ok, jag immade på med munnen men det är ju vatten )
Men rent tror jag det var, men läste att kanterna är svårast precis som jag upptäckte eftersom flottet kom in där vid kanten.

När min Zeiss kikare kom hem från service fick jag en duk med. Men den har jag inte satt fingret på linsen, men inom sinnom tid lär jag polera dessa 4 linser. Bävar.

Den dagen min huvudspegel ska tvättas första gången hyr jag nog in UAA ;-)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rengöring optik

Post by Håkan N »

Televue ;

http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=103

Optics of any type should be cleaned only in a clean environment. Most optics get scratched by being cleaned too often, under less than ideal conditions. Never clean lenses under "field" conditions. And never try to clean lenses using a red light; you won't be able to see the scratch-causing particles that need to be blown off.
Prepare a clean work area, such as a freshly washed kitchen table. Get a bulb-type puffer from the pharmacy (an ear syringe will do), some Q-tips and clean tissue, such as untreated facial tissue or bathroom tissue. Avoid tissues with perfumes or lotions, as they will leave a film on the lens. Also, an inspection lamp would be helpful.
Choosing a cleaning fluid is the most widely debated topic involving lens cleaning. The anti-reflective coatings on eyepieces and objective lenses are durable enough so that almost no liquid (short of a corrosive) is going to damage them, although some cleaning fluids can leave a film. Reagent grade acetone is ideal, and may be available in some pharmacies, but alcohol or acetone from a hardware store can also be used. Do not use nail polish remover, as this usually contains perfumes and oils which will leave a film. Windex or Glass Plus can be used to remove water-soluble deposits. If you have a favorite lens cleaner, feel free to continue using it. Methodology is what's most important.
First, use the bulb-type puffer to blow off any dust or loose particles from the lens surface. Don't blow the dust off with your mouth, as droplets of moisture can get on the lens, causing spots. If the eyepiece or objective lens has particles stuck to it that can't be blown off, moisten (do not soak) a tissue with Windex and gently blot the surface, without rubbing. On smaller lenses, use a Q-tip or fold a tissue into a steep triangle, moistened with Windex. Use the puffer again to blow off any more dust.
Second, moisten (do not soak) a Q-tip or tissue with alcohol, acetone or your favorite lens cleaner and gently wipe from the center out to the edge, using a circular motion. Move the Q-tip or tissue slowly enough so that the cleaning fluid appears to "follow" the Q-tip or tissue around and is re-absorbed. If you move it too quickly, some of the liquid will "break away" and dry separately, leaving spots. You'll probably use several tissues or Q-tips to thoroughly clean a lens. Use a new tissue or Q-tip after each swipe; this will prevent any contaminants from getting back onto the lens or scratching it. Do not touch the lens with your fingers, as the grease on your hands and fingers will cause smudges. Also, be careful the grease from your hands and fingers does not get on the Q-tips or tissues; it will smudge the lens. If it does, throw it away and use a clean one.
Cleaning the edge of a lens is the most difficult part, especially where the Q-tip or tissue is lifted from the surface. Don't use too much liquid or put the liquid directly onto the surface being cleaned, because capillary action could draw the liquid inside. Try folding a tissue into a sharp point, moistening it slightly and use it to wipe around the edge.
If, after cleaning, any spots remain, try "fogging" the lens surface with your breath, then wiping it with a Q-tip or tissue moistened with alcohol. This method usually works with spots that are water-soluble. Because pure alcohol and pure acetone contain no water, without the moisture from your breath to help, neither can remove water-soluble spots.
IMPORTANT NOTE
Don't use acetone on binocular or camera lenses, only alcohol. Many of these lenses have painted surfaces surrounding the lenses; acetone will dissolve and smear this paint across the lens and may damage any parts made from plastic or other materials.
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Rengöring optik

Post by Zeke Varg »

Jag plockade isär mitt gamla 75 mm Polarex/Unitron-objektiv för ett tag sedan, och jag använde mig av nästan samma metod som Hans B skrev om ett par inlägg tidigare. Linserna var matta och lite mjölkiga i glaset, så jag befarade att det inte fanns så mycket att göra, då refraktorn stått på en vind i 20 år (utan linskåpa).
Men jag började med att täcka en plastbyttas botten med sterila kompresser (såna man gör rent sår med), sen la jag linserna på dessa och fyllde 50/50 destillerat vatten och såpa. Efter 30 minuter tog jag upp linserna och gjorde om samma sak fast med 50/50 destillerat vatten och Isopropanol. Gnuggade inget utan lätt bara Isopropanolet gör asitt jobb i det lugna. Lätt sedan linserna självtorka på ett par linsdukar. Den enda efterpoleringen jag gjorde var av andas ut och försiktigt torka av imman från mitten och ut mot linskanterna.

Resultatet blev kalasbra! Linserna är kanske inte riktigt som nya (dom har väl en 40-50 år på nacken), men otroligt mycket bättre än vad dom var innan. Sen måste man ju tänka på att montera ihop linserna exakt som dom var innan demonteringen.
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor

Return to “Nybörjarfrågor”