Dobson andraspegel konstruktion

Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Dobson andraspegel konstruktion

Post by Håkan N »

En Dobson konstruktions fråga.

Jag har en fokal längd på min 17.8 tummare på 1820 mm. ( 454 mm och f/4.0 )
Jag har fått hjälp att beräkna måttet från andraspegeln ihop med paracorren.
Knorring trodde på ca L = 300 mm utan paracorr om jag hade en kort fokuserare, men Nagler/Pensack trodde på 335 mm 'minst'.
Jag kommer att ha 19 mm i mellanrum mellan spegeln och yttre korgen.
Det jag har fått från Joel var en 1/2 grad. F = 0.009. ( 1820 x 0.009 = 16 mm )
Jag fick måttet 18.1 mm av Pensack så jag tog 19 mm om jag vill ha en 18” ( 457.2” ) spegel i ev sen.
Jag är osäker på hur allt 'fungerar' med paracorren och okularen jag kommer att använda ( Ethos 21/13/8 mm med powermate x2 )
Jag hade tänkt köpa en SIPS men blev avrådd av ex Mel mfl, så köpte Paracorren 2’an som har 3 lägen.
Det finns vissa lägen som passar för olika okular. ( verkar inte finnas nån ISO än för detta )
Min Moonlite focuserare har 1.5" ( 38 mm ) justerings längd. Den är väl så kort det går att köpa tror jag.

Måtten var 226.5 mm ( spegelns radie ) + 18.1 mm i mellan rum samt 5 mm extra, samt = 85 mm för ;
fokuseraren
‘board-height’
10 mm inside paracorr top
Summa = 335 mm.

Fråga ;
Jag antar att dragröret inte ska komma in i mellan rummet utanför spegel och inv ( UTA ( övre korgen ) när fokuseraren är inskruvad helt.
( måttet är när fokuserararen är inskruvad helt = ca 35 mm.

Frågan lyder.
Jag antar 1820 mm stämmer någorlunda från Joel.
Om nu detta L-mått stämmer från Pensack/Nagler betyder det att jag sätter andraspegeln på 1820 – 335 = 1485 mm.
Behöver andra spegeln vara justerad upp/ner ?
Eller justerar jag detta hur jag sätter fokuseraren ? ( in/ut )

Jag ritar nu på andraspegelns konstruktion, och det är lite svårt när man inte riktig vet hur allt hänger ihop.

Bör jag göra så jag kan justera andraspegeln upp/ner och även fokuseraren upp/ner ?
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Dobson andraspegel konstruktion

Post by Håkan N »

Jag förstår frågan kan vara svår, men jag tror jag fick ett svar idag.
Jag spikar in måttet 1485 mm mellan speglarna men har justering på 8 mm upp och ner på primär spegeln.
Andraspegeln flyttar jag bakåt ca 5 mm enl vad man borde göra på en fokal 4 primär hörde jag.
Själva spidern och spegel hållaren blir i centrum.
Således blir andraspegeln och fokuseraren fast placerad sas.
Funkar det inte att få allt i fokus får jag flytta ut fokuseraren alt korta/förlänga truss rören.
Inte lätt att tillverka teleskop inte ! ;-) Men kul.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dobson andraspegel konstruktion

Post by Jonas »

På den tiden jag var som mest aktiv att bygga teleskop, använde jag mig av Newt för placering av bland annat sekundär och okularhållare. jag antar programmet stämmer bra fortfarande: http://www.dalekeller.net/ATM/newtonian ... wtsoft.htm
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Nybörjarfrågor”