Visual Astro

Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Visual Astro

Post by Håkan N »

Det är ju rätt lugnt nu på astro frånten.
Verkar som södra Sverige har haft bra DSO på vårsidan, men här ser man knappt nåt ( som vanligt med mig, har väl dålig syn ;-) ,,eller fattar noll i saken !
Jag letar än efter den himmel jag såg i Guatemala julen 2013.
Men i Oregon har Mel Bartel ex kört hårt i Gottage Grove Lake med sin lilla 10.5 tummare med fokal 2.7 med 2.5 graders FOV på 41X/Ethos 21 mm på galaxer nu.
Fantastiskt litet teleskop detta. Lägger det i framsätet i bilen och ställer det på ett bord sen ute.
Se på Mel's Twitter och jag har fått flera nya skisser privata som säkert läggs ut där inom kort.
( betänk det i La Palma på 2400 meter i kanon seeing ! )
Mel har nu fått 2 st 42" slumpade ämnen av David Davis och en 30" samt den 25" han nu gör ( hållt på med ett tag ) så han har kvadratmeter glas nu att parabolisera !
25'an är 12 mm tjock och ska sitta på 2 kantstöd (?)
Mel menar att hans speglar håller höga toleranser och är extremt ytfina ( scratch-dig på 0/0 ?
Men han har normalt sett inga Aerospace IF tester gjorda och har 'clear aperature' ända ut, något Aerospace top of the line-space inte ens kan göra.
-ATM är svårt att begripa sig på.
Men som en sa till mig från USA, visual use är som titta genom en swimming pool, så antar saken har sin förklaring.

Jag blev hemma och jobbade istället för åka till Frankfurt på träffen där.
Jag blev avrådd att inte ha för stora förhoppningar på mörk himmel eller seeing, och vid ev regn där förvandlas platsen till lervälling ( men antar dom kan ha haft fint väder, för vi hade ju kanonfint här uppe )

Nu efter ca 1.5 år inom astron kan jag titta lite bakåt och notera vissa saker.
En hobby går man ju igenom olika dörrar, och man tar till sig allt eftersom och allt tar 'sin tid'.
När jag började visste jag inte ett smack om nåt.
Det har varit mycket info att smälta ner i grytan sas.. Och mer kommer nog.

För mycket att läsa kan vara negativt men finns det inte nåt basic i visual observation som går igenom vad hobbyn handlar om, lite olika grenar, vad man kan förvänta sig se vs storlek, pris, design och vad saker står för inom toleranser beskrivning osv på ett lite mera lättbegripligt sätt hade varit bra.

Return to “Nybörjarfrågor”