Nästa investering

Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Nästa investering

Post by Zarcton »

Hejsan,

Jag har köpt mitt första teleskop för några veckor sedan och har hunnit använda det några gånger. Helt fantastiskt upplevelse måste jag säga. Jag hade låga förväntningar på vad man skulle kunna se (för att inte bli besviken) och dom överträffades med bravur vilket gjorde mig enormt glad och ännu mer positiv till denna nya hobby.

Nu har det såklart uppstått en del andra tankar i huvudet om eventuella första tillbehör man ska lägga sina pengar på som nybörjare,

Jag har ett Explorer 150PL teleskop på ett EQ3-2 fäste. Har två okular ett 10mm och ett 25mm plus en 2x barlow.
Vart är det värt att man lägger sina pengar? En sak som jag upptäckte rätt fort när jag försöker fokusera teleskopet var att vid större förstoringar är det fruktansvärt lätt att man råkar tappa bort objektet när man ska fokusera. Min tanke då var att det kanske är vettigt att köpa en sådan fokuseringsmotor?
Sen började jag även kolla på filter av någon anledning men det har jag förstått att det kanske inte är ett prioriterat inköp egentligen.
Tankarna gick kanske runt att köpa nya okular också men jag vet inte om det är något som borde prioriteras eller ej?

Mer än så har jag nog inte tänkt, utan undrar om det kanske finns något helt annat som man ska investera i till sitt första teleskop?

Mvh
Viktor
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Nästa investering

Post by ragge »

Hej Viktor,

Eftersom jag mestadels fotograferar med mitt teleskop så vill jag rekommendera att testa lite enklare foto genom okularet, med hjälp av en vanlig mobilkamera. Det finns färdiga hållare för mobilen så att linsen kan justeras in mot okularet, men man kan även göra en själv. Det kan bli fina bilder på månen tex. Kanske vill man då också ha en bluetooth avtryckare så att man slipper röra mobilen när man trycker av.

Andra som är mer insatta i visuell astronomi kanske skulle rekommendera ett eller ett par kvalitetsokular, för de kan man ju behålla även om man byter upp sig med teleskopet. Eller vad säger ni ?

/Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nästa investering

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

För att slippa riskera tappa bort objektet medan man byter okular, så tycker jag att ett bra zoom-okular är en utmärkt lösning:

http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... 147&page=1

Det tar bara någon sekund att gå från lägsta till högsta förstoring eller tvärtom, så man får full koll på det hela.

mvh
Hans Bengtsson
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Nästa investering

Post by Trollsvans »

Jag införskaffade Skywatchers 8-24 mm zoomokular, är riktigt nöjd med det.
Har du systemkamera, skaffa en T2-ring med matchande bajonett också, de flesta okular och barlows har en T2-gänga du kan använda.
Funkar till månen, och det går att få enklare bilder på jupiter med.

Tittar du mycket på månen är ett månfilter rätt skönt (funkar som solglasögon).
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Nästa investering

Post by Zarcton »

En T2-ring kommer jag behöva förr eller senare så kan lika gärna köpa det så man har.

Verkar inte vara så knepigt att göra en egen adapter för att hålla mobilen mot okularet så det får bli ett litet byggprojekt för det. Tar väl inte mer än någon timme skulle jag tro att få ihop det.

Zoom okular som några av er har sagt verkar kanske vara nästa grej att inhandla då!

Mvh
Viktor
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Nästa investering

Post by Zarcton »

Hur "noga" är det när man köper okular.
Sitter och kollar en del på eBay där det finns andra märken än orginal.
Är det någon ide att ens ha den tanken eller ska man köpa okular ifrån typ 2-3 kända tillverkare?

Mvh
Viktor
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nästa investering

Post by stoffe »

Att investera i okular är roligt, men det gäller att veta vad man vill ha sitt nya okular till. Jag är väldigt nöjd med mina argonfyllda explore scientfic okular.

Du kan ansluta en webbkamera och filma Jupiter och sedan stacka filmen för att kunna ta hyfsat bra bilder. Det är roligt och går med lite trixande att ganska snabbt få bra resultat. Webbkamera kanske du redan har liggandes, många går att modifiera. Populära kameror är gamla Philips Toucam och den nyare Microsoft Lifecam + en rad andra kameror.

Jag tycker att motorfokus verkar vara något som generellt är underskattat och är något som verkligen lyfter observationerna. Det går att bygga relativt enkelt själv för några hundralappar med stegmotor och stegmotorkontroller. Speciellt när du ska titta på något i hög förstoring så vill man bara inte vara där med sina fingrar så att teleskopet vibrerar. Ännu värre är det med astrofoto, då vill man verkligen ha motorfokus för få precisions fokusering. Jag ser inga fördelar med manuell fokus förutom en extra kabel. I mitt fall har jag redan en grov kabelstam från teleskopet ner till teleskop-piren så det gör egentligen ingen större skillnad för mig att ha ytterligare en extra kabel. Vissa av oss här på forumet kör trådlösa teleskop som ej går på el överhuvudtaget. Nackdelen med det är att man inte får någon följning av teleskopet och heller ingen goto. En goto montering gör att du får mer observationstid och mindre stjärnhoppande. Det beror på vad du vill lära dig och vilken väg du vill gå.

Ja just, en pir i trädgården är inte dumt. Det underlättar oxå observationerna. Ett observationsbord och en bra lista på objekt som man kan observera.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Nästa investering

Post by Zarcton »

Har grävt fram en gammal webkamera det är någon typ av creative live cam eller vad den kan tänkas heta den har några år på nacken men det kanske inte spelar någon direkt roll...

Får kika lite på hur man ska haka på den på okularet då som jag antar att man ska göra?
Ska kolla lite på att kanske bygga någon typ av fokuseringsmotor då. Kan som sagt inte vara så svårt med någon sorts stegmotorskontroll och en stegmotor.
Känner att det börjar bli många DIY projekt man ska bolla nu men det är bara roligt att ha lite att syssla med.

Än så länge får teleskopet leva utan pier, har inget bra ställe att ha den på ute på landet så att kunna flytta runt det just nu är rätt vitalt för att få så bra upplevelse som möjligt.

Mvh
Viktor
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nästa investering

Post by stoffe »

Du ersätter okularet med en webbkamera. Använd din 2x barlow för att få upp bildskalan.

Vilken modell av Creative Live Cam har du? Kolla om det inte redan finns astro-modifieringar till den, en Microsoft Life Cam gick ett tag att få tag på för cirka hundra spänn.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Nästa investering

Post by Håkan N »

Vet inte din teleskop fakta eller vilken förstoring du vill åt men såg denna just och hörde dom var riktigt bra men lite dimmigare än TV Ethos.
9 mm, 120 grader. Håller objektet kvar längre.
Ok lite högt pris och då för visuellt bruk.
Annars tror jag man får mycket för slanten på ex TV Panoptics. ( 68 graders ) 41-19 mm.
Många gillar ju inte vidvinklare även om Ethos serien hyllas.
SE är ju lite billigare men har nog bra okular och en hel del olika modeller.

http://explorescientificusa.com/collect ... =589731757

http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=22

Spegel dian x spegelns f-tal/fokalen delat okularets längd = X förstoring.
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Nästa investering

Post by Zarcton »

@Håkan Tror det blir svår att motivera att köpa okular som kostar mer än teleskop och stativ :D

@Stoffe Det är den modellen som bara heter Creative Live! Webcam. Den har ett tillverknignsnummer som är VF-0050. Den är riktigt gammal så det kanske är bättre att köpa nytt. Såg att man kunde köpa en microsft life cam 3000 för 20 pund typ på ebay.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nästa investering

Post by Jonas »

Visst är detta forum i grunden en plats för astrofotografer men om jag förstår frågan rätt, handlar det mer om att gå vidare från teleskopköp (med ingående tillbehör) till nästa steg.
För mig som "gammal räv" i hobbyn, skulle även jag rekommendera ett bra zoomokular. På det sättet lär man sig var objekten ligger och hur de ser ut.
Astrofoto är naturligtvis väldigt roligt men när man blivit biten av det, är det också väldigt kostsamt - och risken finns att det blir mindre viktigt att observera än att hitta objektet man vill fotografera.

Mitt råd är alltså att köpa ett bra zoomokular för observationer. Tids nog kommer du att bli sugen att fotografera men hoppa inte över "observationsfasen". Den är faktiskt värdefull.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Nästa investering

Post by Zarcton »

Tack för bra åsikt. Jag har tänkt att utan att kunna observera ordentligt kommer jag ändå aldrig kunna fota... Vill lära mig att hitta på himlen känna igen objekt i skyn och så vidare. Det är på sitt sätt roligt att hålla på med foto för det blir något man kan visa andra människor. Men när jag och min kompis som jag delar teleskopet med bara står och tittar på himlen genom teleskopet och pratar om saker är det faktiskt då vi har som roligast just nu.

Hon och jag har pratat om att införskaffa ett zoom okular typ ett sådan 8-24mm Skywatcher lär väl ungefär vara lämpligt i vart vi tänker lägga oss i prisklass.

Mvh
Viktor
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nästa investering

Post by Jonas »

Låter som ett utmärkt val!
Att ni dessutom har kul med att observera tillsammans, förstärker bara beslutet tycker jag!
Ha det fint under stjärnorna!
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nästa investering

Post by Bengt »

Håller med Jonas !

Glädjande höra en som är på väg in i hobbyn som inte lockas med av alla dyra råd här utan har en genomtänkt strategi.

Fötterna på Norden och Basic observations kunskap har man alltid nytta av och att lära sig stjärnhimlen ordentligt först.

Att du hittat en medarbetare ute i fält ökar säkert oddsen för en lång härlig resa att utvecklas inom hobbyn .

Lycka till inom hobbyn .

Bengt