Rödpunkts sökare

Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rödpunkts sökare

Post by Hans Bengtsson »

Just M57 är ju ett extremt exempel eftersom den råkar ligga mitt emellan två ljusa stjärnor som ligger nära varandra och som dessutom syns för blotta ögat. Men testa med något objekt med mera "normal" position, varför inte någon galax i Camelopardalis. När man gör astronomiska observationer får man inte vara beroende av att objektet ska ligga nära någon ljus stjärna för att man snabbt ska kunna stjärnhoppa dit.

Hänger väl inte riktigt med när du skriver att man med sökare inte kan ställa in M57 lika exakt som med blotta ögat. I själva verket kan man givetvis ställa in M57 avsevärt mera exakt i sökaren, även om det i just detta mycket speciella fall inte krävs.

Gjorde förresten ikväll två korta obspass, det ena höll på 20 minuter, det andra 15 minuter. Det blev magnitudbestämningar av totalt 15 olika variabler, bland annat två i Camelopardalis. Allt bygger på att jag har en fungerande optisk sökare, normal, av standardkvalitet. Om jag haft bara ett rödpunktssikte skulle jag i bästa fall gjort 5 obsar under samma tid, och stjärnorna i Camelopardalis skulle jag inte ens försökt mig på eftersom det inte finns några stjärnor som är synliga för blotta ögat på rimligt avstånd. Gränsmagnituden under andra obspasset var förresten riktigt bra, jag kunde obsa R Aur av magnitud 13.8 utan att behöva byta från zoom till 5 mm okular.

M v h
Hans Bengtsson

.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rödpunkts sökare

Post by Håkan N »

Hans !

Ok M57 är enkel ( synlig eller ej ) men kan den verkligen ses med naket öga då den är på nära 9 mag ?
Inte ens Timo lär få nys på den i Australiens mörker, eller ?
I min SkySafari är min 0.1 graders markerings-ring stor runt den ( måste vara ett litet objekt även i en större dob )
Såg den i Dan Grays 28" förra året som relativ stor dock. ( kommer inte ihåg okular längden dock vi använde )
Gray kör ju sin Go-To så lörde mig inget diret på OSP, men var försk då, knappt sett ett teleskop då innan..
Hursom, ta Sombreo galaxen jag lärde mig i Marocko nu stt star hoppa till. Såg den ju inte men visste var den ca låg, å dit med röd-dotten var jag uppskattade och sedan fiskade jag in 'stargate' clustret i okularet och sedan var jag i hamn snabbt. Lika med Leo triplets, ok man kan ju inte komma ihåg allt.
Kartor behövs ju.
Men ok, som du säger, finns inga ljusstarka stjärnor nära kring blir ju området större, ok då bra med en sökare.
Många objekt kan ju vara svåra få in i en ex 6X30 mm, å som nån sa på CN i en gammal tråd i ämnet, "vad ser man i en sån", knappt nåt ändå.

Men jag förstår lite hur du gör nu.
Här var en av anledningarna jag trotts min ide om star-hoppet ändå köpte push-to boxen, för lätt se vissa objekt snabbt var de ligger, sedan melorera, vs Telraden sedan på eget huvud.

Det jag menade vs sökaren du inte flrstod.
Jag menade i en röd dit tar du in en stjärna i absolut mitten på 3 sekunder.
En field sökare hur vet du att du kommer så i mitten direkt ?
Som jag sa, en field sökare behöver kartor med, men ok den ser högre nagnituder, vad ser din en 'vanlig' natt ?
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rödpunkts sökare

Post by Hans Bengtsson »

Men snälla, var har jag skrivit att M57 kan ses för blotta ögat? Läs en gång till och du ser att jag skrivit att de två stjärnorna på ömse sidor om M57 (dvs Beta och Gamma Lyrae) kan ses för blotta ögat.

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rödpunkts sökare

Post by Håkan N »

Hans,
Ok nu ser jag vad du menade att man ser stjärnorna bredvid 57'an givetvis. Ibland gör vi fel helt enkelt i våra tolkningar. Tack för rättelsen.
Tänkte på det här med sökning nu och båda dessa hjälpmedel fyller ju en funktion givetvis annars hade produkterna inte finnas på marknaden.
Bra med den optiska sökaren är ju man ser ev magnitud 10 stjärnor i en ex 8X50 och slipper se en rödmarkering.
Men röd-dotten tyckte jag själv funkade bra 'just nu' för mig. Man kan ju testa båda och inga stora pengar i detta ändå.
Man kan säkert ha en del objekt i huvudet, men ingen kan komma ihåg allt så det behövs kartor i nån form alt då en go-to eller push-to.
Jag vill star-hoppas så långt jag kan men köpte ju min push-to dosa för svårare objekt.
Min grund ska vara lära sig himlen, men vill inte blunda för hjälpmedel.