Äntligen, men nu då?

Post Reply
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Äntligen, men nu då?

Post by port513 »

Hej på er,

Då har jag äntligen tagit ändan från parkeringen och lagt en beställning på utrustning.

Det blev

Celestron Nexstar Evolution 9.25
TS-Optics månfilter ND 0,9
A.S.I. ASTROKAMERA 120M, FÄRG USB3

Det som troligen sen kommer är ett okular på 9mm och ett solfilter.

Så vart tar man vägen nu mer än att bekanta sig med utrustningen och lär sig den?

Jag är som sagt nybörjare på detta men har alltid tittat på skyn när jag varit ute på kvällarna och har sen jag var liten haft en sådan där Hobbexkikare som lovar 600x förstoring ;)

/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Äntligen, men nu då?

Post by Rohobinio »

Hejsan!

Jag är nybörjare inom ämnet jag också. Började i höstas med det här. Bara att göra polinställningen riktigt tog mig en hel kväll första gången, idag går det på typ 5 min. Sen att lära sig att faktiskt navigera med teleskopet tog många kvällar innan man fick bra koll på det. I början kollade jag planlöst på allt möjligt på himlen. Nu kollar jag mycket på planeterna och månen direkt i okularet och fotar deep sky bilder med systemkameran som jag sedan "stackar" i ett program avsett för det. Ganska ballt att se nebulosor växa fram i datorn. Det är nog bara att experimentera som du själv känner och läsa en hel del i det här forumet för att få svar och ännu mer frågor:-)
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Äntligen, men nu då?

Post by port513 »

Rohobinio wrote:Hejsan!

Jag är nybörjare inom ämnet jag också. Började i höstas med det här. Bara att göra polinställningen riktigt tog mig en hel kväll första gången, idag går det på typ 5 min. Sen att lära sig att faktiskt navigera med teleskopet tog många kvällar innan man fick bra koll på det. I början kollade jag planlöst på allt möjligt på himlen. Nu kollar jag mycket på planeterna och månen direkt i okularet och fotar deep sky bilder med systemkameran som jag sedan "stackar" i ett program avsett för det. Ganska ballt att se nebulosor växa fram i datorn. Det är nog bara att experimentera som du själv känner och läsa en hel del i det här forumet för att få svar och ännu mer frågor:-)
Trevligt med fler som tar tag i hobbyn :)
Jag kommer först och främst titta på planeterna och månen såklart och sen får vi se vart jag halkar iväg, kameran jag har är inte den hippaste men inte den sämsta heller.
Programvaran jag har är TheSkyX Pro och den håller jag också på att lära mig ;)
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Äntligen, men nu då?

Post by Corpze »

Kontakta gärna någon förening i din närhet, de hjälper mer än gärna till!
Ang. Okularet så antar jag att det följer med ett 25mm?
Mitt tips är att köpa ett med lite mindre förstorning än det 9mm ger, kanske 15-17mm av bättre kvalitet typ baader hyperion lr liknande.
Har själv ett 9,25 och använder aldrig okular under 14mm

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Äntligen, men nu då?

Post by Rohobinio »

Det tog många år innan jag till slut köpte ett teleskop, har aldrig ångrat det:-) Jag har börjat kika på kameror för planetfoto men jag kan inte riktigt bestämma mig. Vad var det som fick dig att välja den du har? Programvaran verkar ju väldigt smart. Kul att ha allt-i-ett!
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Äntligen, men nu då?

Post by port513 »

Rohobinio wrote:Det tog många år innan jag till slut köpte ett teleskop, har aldrig ångrat det:-) Jag har börjat kika på kameror för planetfoto men jag kan inte riktigt bestämma mig. Vad var det som fick dig att välja den du har? Programvaran verkar ju väldigt smart. Kul att ha allt-i-ett!
Att jag valde den jag har är teknikfreak i kombination med råd från säljaren då jag sa att det är planeter och kanske lite foton som kommer gälla.
Så jag ska bara komma på hur jag fotar rätt objekt då jag kommer köra primärfokus (heter det väl när man sätter kameran istället för okularet?) och då ser jag ju inte vad jag siktar på så har jag slarvat med justeringen av rödpunktssiktet så är jag ju rökt ;)
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Äntligen, men nu då?

Post by port513 »

Corpze wrote:Kontakta gärna någon förening i din närhet, de hjälper mer än gärna till!
Ang. Okularet så antar jag att det följer med ett 25mm?
Mitt tips är att köpa ett med lite mindre förstorning än det 9mm ger, kanske 15-17mm av bättre kvalitet typ baader hyperion lr liknande.
Har själv ett 9,25 och använder aldrig okular under 14mm

Med vänlig hälsning, Daniel
Man fick med 2st plössls okular på 40mm och 13mm så jag har om man nu kan prata om förstorningingsgrad 59x eller 180x

Som rudis nybörjare på detta tycker jag manualen var väldans fattig så det inte står hur/var man monterar Visual Back t.ex. jag kunde ju förvisso klura ut detta men ändå ;)
Sen har jag en sak som jag icke kan komma på vad det är, se bifogad vild och se om ni kan tala om för mig vad det är för jag har plöjt manualen både bakåt och framåt och det står inte med där vad detta är eller ens vart den ska sitta. Stativet gissar jag ju på men vart och varför?
Ber om ursäkt på förhand att bilderna blev enorma men jag glömde förminska dem från nallen :(

/Henke
Attachments
Och denna?
Och denna?
DSC_0202.JPG (2.95 MiB) Viewed 5413 times
Vad är detta?
Vad är detta?
DSC_0201.JPG (3.07 MiB) Viewed 5413 times
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Äntligen, men nu då?

Post by Fredrikdb »

Så jag ska bara komma på hur jag fotar rätt objekt då jag kommer köra primärfokus (heter det väl när man sätter kameran istället för okularet?) och då ser jag ju inte vad jag siktar på så har jag slarvat med justeringen av rödpunktssiktet så är jag ju rökt ;)[/quote]



en flip mirror hjälper dig med det finns en massa att välja på här är en så du ser vad det är

http://www.telescope.com/Astrophotograp ... p/5523.uts

http://www.365astronomy.com/Skywatcher- ... using.html
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Äntligen, men nu då?

Post by port513 »

Fredrikdb wrote:Så jag ska bara komma på hur jag fotar rätt objekt då jag kommer köra primärfokus (heter det väl när man sätter kameran istället för okularet?) och då ser jag ju inte vad jag siktar på så har jag slarvat med justeringen av rödpunktssiktet så är jag ju rökt ;)


en flip mirror hjälper dig med det finns en massa att välja på här är en så du ser vad det är

http://www.telescope.com/Astrophotograp ... p/5523.uts

http://www.365astronomy.com/Skywatcher- ... using.html[/quote]

Så enkelt var det, letade efter en sådan lösning men viste inte riktigt vad jag skulle leta på.
Tackar och fler dumma frågor kommer innan jag blir så klok att jag är dum nog att inte ställa frågor :P


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Äntligen, men nu då?

Post by Fredrikdb »

Det gör du rätt i men det finns inga dumma frågor bara dumma svar!
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Äntligen, men nu då?

Post by port513 »

Har även nu efter lite testande löst mysteriet med de där plastbitarna, hållare till kontrollen ;)


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm

Return to “Nybörjarfrågor”