Frågor om teleskop och kameror

Post Reply
Unicue
Posts: 2
Joined: 2016-01-18 15:54:59
spamtest: JA

Frågor om teleskop och kameror

Post by Unicue »

Hej

Mina intressen är i första hand att observera rymden, bara att kunna se månen närmre än med mitt 50-200 objektiv på kameran är kul, men självklart är det kul om jag även kan se planeter och liknande. Om jag förstår det rätt så är det i princip månen och ev. planeter jag kommer kunna se med min utrustning, ingen deepsky osv. och det är okej med dagens intresse och budget. Jag är även intresserad av att kunna fotografera via teleskopet.

Min utrustning:
Jag har i dagsläget ett Celestron powerseeker 76 az samt inväntar ett TS-Optics Starscope 60/900mm refractor.
Min kamera är en Panasonic Lumix GF3 - alltså en Micro 4/3 kamera, om det nu gör någon skillnad.

Jag tror, baserat på det jag läst, att teleskopen kanske inte är det bästa jag kan få tag i precis och att jag kanske borde lägga budgeten lite högre och satsa på något annat, men det är som det är och jag gör det bästa av situationen :)

När jag hörde av mig till en butik för att få reda på vilken adapter jag behövde för att kunna koppla min kamera till teleskopet så fick jag reda på att med den typ av teleskop och den typ av kamera jag har så rekommenderade de inte fotografering för det kom inte att bli bra. De rekommenderade istället att man använde en kompaktkamera för att fotografera via teleskopet, då med en adapter som håller kameran mot okularet. Om jag förstod det rätt så rekommenderade de knappt alls att man använde kameror med utbytbara objektiv till astrofotografering. Vilket gick väldigt emot det jag tidigare läst där det tvärtom verkar väldigt vanligt att folk använder sig av just sin systemkamera.

Så mina frågor är princip:
- Vilket av teleskopen skulle ni rekommendera av de två jag (snart) har? - När jag har fått hem TS-Optics så tänkte jag att jag skulle jämföra och se vad jag själv får för känsla och vilken som verkar passa mig bäst. Men vad tycker ni som kanske kan lite mer än mig?

- Vad skulle ni rekommendera för kamera till astrofotografering i mitt fall med de teleskop som jag har? - Om det ens är möjligt så står alternativen mellan min m4/3 kamera med rätt adapter eller då att jag kanske införskaffar mig en kompaktkamera och adapter. Vill helst inte behöva spendera massor med pengar på någon annan typ av kamera som skulle fungera bättre då mitt intresse som sagt är på en hobbynivå.

Tror det är de frågorna jag har för tillfället

Tack på förhand!

/Uni
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Frågor om teleskop och kameror

Post by AstroFriend »

Hej Uni!
Eftersom som det låter att du ändå skulle vilja fota deepsky så varför inte förverkliga det?

En montering är nog vad jag skulle börja med. Kanske en Astro Adventurer som jag precis införskaffat för att vara mer portabel, här kan du läsa lite hur jag tänkt:
viewtopic.php?f=17&t=11188

Du behöver inget teleskop för deepsky, kameraobjektiv går mycket bättre, 20 till 200mm kan fungera på monteringen ovan. Till din kamera lär det finnas massor av adaptrar för objektiv från andra tillverkare, kolla här:
https://cms.kreativfotografi.se/index.p ... 22&lang=sv

Du behöver också en intervallometer till din kamera, eller egentligen inte men det underlättar. Vissa kameror har den inbyggd.

Kanske du hittar någon här:
https://cms.kreativfotografi.se/index.p ... 12&lang=sv

Till min Canon köpte jag en sådan här:
https://cms.kreativfotografi.se/index.p ... 13&lang=sv


Om det inte fungerar med din kamera finns det massor av beg. Canon, Nikon och annat på Blocket för billig penning. Till Canon finns många styrprogram ifall du planerar att styra från datorn i framtiden. Nikon finns det också till även om jag inte känner till dom.

Var det något som blev intressant för dig?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Unicue
Posts: 2
Joined: 2016-01-18 15:54:59
spamtest: JA

Re: Frågor om teleskop och kameror

Post by Unicue »

Hej Lars!

Tack för ditt svar. Det låter helt klart intressant och genomförbart eftersom jag inte behöver inskaffa så mycket utrustning för att det ska fungera. Jag ska kolla vidare på detta :)

/Uni

Return to “Nybörjarfrågor”