Nybörjare köper teleskop

Post Reply
Lnyberg
Posts: 2
Joined: 2016-01-06 18:13:48
spamtest: JA

Nybörjare köper teleskop

Post by Lnyberg »

Hej!

Jag vill köpa ett teleskop, men då det finns ett hav av teleskop och en chans att man lyckas köpa skräp är jag för osäker för att köpa något...
Med detta sagt, skulle jag verkligen uppskatta lite hjälp med att välja teleskop!

Jag kan tänka mig lägga ut ca 4000-6000 kr och även fast jag vill ha ett "nybörjarteleskop" kan jag navigera mig runt på stjärnhimmeln så jag känner att jag inte behöver prioritera hur "lätt" teleskopet är att styra.
Jag har tänkt att använda det mest på gården hemma (jag bor i en by utan gatulysen eller annat störande ljus), men även att kanske ta det med mig till andra ställen. Vill helst att det ska vara så lite skötsel som möjligt.
Vet inte om det spelar så stor roll men jag bor vid kusten och det är därför fuktigt här (inte just nu då det är vinter och -17 C), kan det ha någon betydelse för vilket teleskop jag ska välja?

Tack på förhand!
Lnyberg
Posts: 2
Joined: 2016-01-06 18:13:48
spamtest: JA

Re: Nybörjare köper teleskop

Post by Lnyberg »

Ska tillägga att jag är mest sugen på att kolla på planeterna och månen! :D
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Nybörjare köper teleskop

Post by Katarina H »

Nu vill jag ju inte dämpa entusiasmen här :sad: men planetmässigt är det ganska magert för närvarande om man vill obsa kvällstid. Saturnus är tyvärr inte på rätt plats i zodiaken förrän om ett antal år. Kvarstår gör månen. Mars kanske är på gång förresten? Det är den ju titt som tätt. Månen hur som helst, den ser jättefin ut i en skyliner 8 tums dobsonmoterad newton kan jag lova...men den är ju fin även i en kikare.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob

Return to “Nybörjarfrågor”