Vart ska jag börja?

Post Reply
adameskang
Posts: 2
Joined: 2015-12-20 16:56:32
spamtest: JA

Vart ska jag börja?

Post by adameskang »

123.jpg
123.jpg (66.4 KiB) Viewed 2904 times
213.jpg
213.jpg (104.53 KiB) Viewed 2904 times
[attachment=0]321.jpg Impulsköpte ett teleskop av detta slag (se bild) häromdagen. Jag är helt ny och vet absolut ingenting om någonting. Jag har ingen speciell info om mitt teleskop så jag söker efter ev manualer eller annan expertis på vad jag äger. Men av märket "cccp" att tyda så känns det som att det har några år på nacken. Om det sen är bra eller dåligt vet jag inget om. Fick med mig ett 25mm samt ett 10mm okuklar och en 3x förstoring(?) Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, vore ju en fördel att förstå sig på alla rattar och inställningar på teleskopet men som sagt, vart ska jag vända mig?

En tidig fråga förhållande till min erfarenhet men finns det något form av kameramount att köpa till denna grunka? Äger en Sony a7 ii, fotat en del miljö och stjärnbild nattetid förr men är helt ny på astrofotografering, men det är något som fascinerar mig mycket.

Som sammanställning på vad jag är ute efter: Vad är det jag har köpt? Bra guider/böcker att köpa/vända sig till? Kameraalternativ? Och all annan information... :)
Attachments
321.jpg
321.jpg (65.93 KiB) Viewed 2904 times
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vart ska jag börja?

Post by stoffe »

Det där är en gammal klassisk långfokus Newton. En ryskmodell ser jag, den ser fin ut! Det absolut bästa sättet att få hjälp är att du tar med dig ditt fina nyköpta teleskop till närmsta astroförening här i Uppsala där jag bor har vi t ex Uppsala Amatör Astronomer. Den ger förmodligen en väldigt fin bild visuellt i och med det långa fokustalet.

Dina olika okular ger olika förstoring för visuellt bruk, din 3x är en barlow som du kan använda för att få t ex ditt 10 mm okular att bete sig som 3.3mm. Dvs 3x förstoring i förhållande till vad du hade.

För foto skulle jag säga direkt att ditt teleskop med din långa fokallängd är något som skulle vara lämpligt för planetfoto. För den typen av foto filmar man, det kan mycket väl gå att göra med din Sony A7 II? Själv filmar jag med en ZWO ASI120MM-S kamera som är monokrom men jag får färg med olika färgfilter.

Bra böcker finns det, bokserien Patrick Moore's Practical Astronomy serie (de har massor av olika böcker) är väldigt bra. Det finns även en lite föråldrad bok som heter Digital SLR Astrophotography (Practical Amateur Astronomy) av Covington men det står fortfarande en del matnyttigt där generell om astrofoto.

Några frågor.

Hur stor är diamtern där ljuset går in?
Ser huvudspegeln (den stora i botten) fin ut, dvs inga repor eller skräp?

Fler bilder vore kul!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Vart ska jag börja?

Post by Lazze »

Min kyrilliska är egentligen icke-existerande men ser det inte ut att stå TAL på locket? Och CCCP visar ju helt klart på Sovjettiden.
TAL finns fortfarande och säljer teleskop men jag har aldrig tittat i ett och vet egentligen inget mer om dem än att jag läst från recensioner att det ska vara robust byggda saker och prisvärda.

Om du är intresserad kan du googla på TAL och hittar du objektivdiametern som Stoffe föreslog och kanske ett årtal går det kanske att hitta en del data.

Edit: Jag menar förstås spegeldiametern.

/Lasse
adameskang
Posts: 2
Joined: 2015-12-20 16:56:32
spamtest: JA

Re: Vart ska jag börja?

Post by adameskang »

Jo att det är ett TAL-1 Newtonian teleskop är ungefär vad jag kommit fram till genom att tyda de märken som finns, annars är det väl bara serienr antar jag. Diametern på ljusinsläppet (anatr att du menar det stora runda hålet där ljuset går in för att träffa spegeln?) är 13,5 cm, (5"var det enda jag hittade här http://rus.telescopes.ru/product.html?cat=1, så det kanske är spegeldiameter på 5"?). Spegeln liksom allt annat är otroligt bra bevarat, inte en repa eller avsaknad av färg, lite dammkorn var allt jag kunde se. Du nämnde "långfokus" innebär det att jag mycket ordagrant får bra och klara bilder på likväl långa och kortare avstånd? vad som nu anses vara kort och lånt i denna värld.... Bor i Kalmar, har inte hört om någon astroförening eller liknande, men jag har heller inte letat. Tack för svar och tipsen, fortsätt gärna att mata!
Attachments
DSC03453.JPG
DSC03453.JPG (275.96 KiB) Viewed 2841 times
DSC03452.JPG
DSC03452.JPG (198.7 KiB) Viewed 2841 times
DSC03450.JPG
DSC03450.JPG (182.36 KiB) Viewed 2841 times
DSC03449.JPG
DSC03449.JPG (190.23 KiB) Viewed 2841 times
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vart ska jag börja?

Post by Jonas »

Du har några föreningar i närheten: http://www.saaf.se/amatorastronomi.php
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Nybörjarfrågor”