nybörjare söker råd.

Isaksson96
Posts: 3
Joined: 2015-12-19 21:00:22
spamtest: JA

nybörjare söker råd.

Post by Isaksson96 »

ni är med allra största säkerhet mycket mer erfaren än mig gällande astronomi, jag vill köpa ett teleskop för att kunna beundra det vackra på våran himmel.. men jag vet icke vilket märke som är bra, min budget är ca 1000-1500kr... jag tittade inne på netonet och hittade Celestron POWERSEEKER 76 AZ, men problemet är jag vet inte om det är "bra" specifikationer.. till exempel:

"Bländare (mm): 76 mm
Brännvidd: 700 mm
Gränsmagnitud: 9,21
Brännvidd för okular 1: 20 mm
Förstoring av okular 1: 35x
Brännvidd för okular 2: 4 mm
Förstoring av okular 2: 175x
Barlow objektiv: 3x
Kopplingsstyp: Altazimuth
Tillbehör: Okularhållare
Högsta användbara förstoring: 180x
Lägsta användbara förstoring: 11x
Upplösning (Rayleigh): 1,83 bågsekunder
Upplösning (Dawes): 1,53 bågsekunder
Ljusupptagningsförmåga (jämfört med mänskliga ögat): 118x• Skenbart synfält: 1,2°
Linjärt synfält (@ 1000 yds): 19 m (62 ft)
Sekundär spegelobstruktion: 19 mm
Sekundär spegelobstruktion efter diameter: 25 %
Sekundär spegelobstruktion på område: 6,28 %

jag förstår inte riktigt termerna och om det är vart att köpa eller om det bara är skräp...

syftet är att jag vill kunna se tydligt på månen och lite stjänor och sånt roligt.. vet inte om denna håller måttet?

tack på förhand!! /Emil
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: nybörjare söker råd.

Post by megrez 90 »

Skulle avråda från alla teleskop med den typen av "gaffelmontering"!! Finns (äldre i regel) sådana som funkar, men de är få. Likaså är teleskopen i Hobbex/teknikmagasinet dåliga! För klena monteringar, usla sökare, och dito okular! Lite över din ekonomi, men en Startravel 80 EQ1 är ett gott val. Kombinerar bra stabilitet med bra optik. Förstoring från 16 till 80ggr (går att höja med andra okular). 80ggr är fint för månen och en del planetdetaljer. Max förstoring ligger runt 150 för detta teleskop (extra tillbehör). 16 ggr är fint att söka med och är suveränt på t,ex. Plejaderna. Instrumentet finns på "Astrosweden" och "Stjärnhuset i Kivik". Där finns kanske något annat som känns rätt, men även dessa butiker har de där gaffelmonteringarna!! Undvik!
Galen i refraktorer :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: nybörjare söker råd.

Post by Bengt »

http://www.stjarnhusetonline.se/bargain-zone.html

Finns en intressant 6" dobson (skywatcher skyliner 150) eller heritagetub tub som säkert är bra börja med här.
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: nybörjare söker råd.

Post by megrez 90 »

Dobben är inte fel i sig, men ger besvärliga okularpossitioner! Men i övrigt är en dob ett bra nybörjar instrument! Mer ljus än Startravel 80 refraktorn. Herritagen...nja!? 13cm är mer ljus, men kräver ett bord eller ett stativ för att funka. Är dessutom känslig för sidokommande ljus och dagg (på sekundären). Kräver lite hemmapul för att funka bra.
Galen i refraktorer :)
Isaksson96
Posts: 3
Joined: 2015-12-19 21:00:22
spamtest: JA

Re: nybörjare söker råd.

Post by Isaksson96 »

tack för alla svar ska kolla upp dessa ! :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nybörjare söker råd.

Post by AstroFriend »

Hej!
Varför inte kolla Blocket, det finns hur många som helst från dom som köpt men inte förstått att det är lite knepigt med astronomi. Tänkte eftersom din budget var lite begränsad.

Nära hela min samling av bra att ha grejor kommer därifrån, jag har också begränsad budget om än inte lika mycket som din.

Sedan när du fått lite erfarenhet så kanske du vill ha mer avancerade saker. Har du då tur kanske du kan sälja den och få tillbaks pengarna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: nybörjare söker råd.

Post by Jonas »

Isaksson96 wrote:tack för alla svar ska kolla upp dessa ! :)
Hej Emil,
Det bästa råd jag kan ge dig är att ta kontakt med närmaste astronomiförening. Amatörastronomer vet bäst vilken utrustning man ska välja vare sig man är nybörjare eller avancerad amatörastronom. Jag tror du hittar de flesta i Sverige här: www.saaf.se
/Jonas
P.S. Om du befinner dig i SKåne eller närliggande län, kontakta mig!
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: nybörjare söker råd.

Post by Bengt »

megrez 90 wrote:Dobben är inte fel i sig, men ger besvärliga okularpossitioner! .
Det förstår inte jag riktigt . Man får relativt bekväm visuell okular position tycker jag med en mindre dobson upp till 12" .Framförallt om man har en bra observations stol till .Newton på en EQ montering är det en helt annan sak. Där blir behoven av att helst rotera tuben betydligt större .
Jag håller med Jonas besök en förening . Din budget Emil är lite stram tycker jag om jag ska vara ärlig och jag hade nog försökt få ihop lite eller medel kanske en eller två tusenlappar till och köpt minst en 8" dobson . Eller lagt lite extra slantar på vettiga okular till en 6" dobson .
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: nybörjare söker råd.

Post by megrez 90 »

Min tanke var, när man obsar på objekt lägre än ~0gr i dekl. Blir till att kräla på marken med de här smådobbarna! Obsstol gör inte mycke nytta. Det här problemet blir mindre ju större dob man har. Hade själv en 10" f5 dob, som var relativt lågt monterad, men funkade bra i -20gr, med låg stol. Valet beror mycket på om instrumentet skall bäras mycket. Ut i trädgården, så är vikten av mindre betydelse. En hemgjord "låda" under dobben fixar då de låga okularpossitionerna. Men med bärande, står jag kvar vid ST80 refraktorn. Lätt att bära ut, och så det faktum att man får bilder liknande en 20X80 kikare. OK, 2 ögon är bättre, men den bättre optiken kompenserar mycket av det(jämfört med billiga kikare, typ skymastern!). 2 flugor i en smäll, plus att man, när man köper större grejer, kan behålla den här som grab and go teleskop. Bra ledtub om foto blir den framtida sysslan. Blir det en stor dob, så har man här en grymt bra sökare :) Ställer man polaxeln mot zenit så blir det altaz med finrörelse. Fint för snabba obsar eller utsikt (kanske med ett rättvändande prisma).
Galen i refraktorer :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: nybörjare söker råd.

Post by stoffe »

megrez 90 wrote:Valet beror mycket på om instrumentet skall bäras mycket. Ut i trädgården, så är vikten av mindre betydelse.
Har man tillgång till en egen trädgård så rekommenderar jag verkligen att man bygger ett observatorium istället för att bära alla prylar fram och tillbaka. Det behöver inte bli speciellt dyrt och det går relativt enkelt att bygga så det går att flytta på observatoriet i framtiden. Ett observatorium för dobson kan vara något så enkelt som en stor låda som man trär över teleskopet som går att förankra vindsäkert på något sätt.

För visuella observationer så tror jag att man lättare fastnar i astronomiträsket om man redan från början har ett teleskop som har lite öppning så man faktiskt kan se något annat än stjärnor, planeter och månen i låg förstoring med behållning. T ex nebulosor, galaxer och klotformiga stjärnhopar gör sig inte särskilt bra i riktigt små teleskop tyvärr. Mitt första egna teleskop var min klassiska Cave 8" f/8 som jag renoverade upp. Det är fortfarande ett fantastiskt bra teleskop idag som jag använder mycket flitigt. Men för visuellt bruk så skulle även jag rekommendera den 6" dob som Bengt rekommenderar här i tråden. megrez90s lådtips var ju bra i fall du får för låg vinkel när du observerar objekt som står väldigt lågt i söder. Det hör väl kanske inte till vanligheterna, oftast vill man väl välja objekt som står bra till på himlen om man inte har något särskilt projekt på gång. T ex messiermaraton eller liknande.

Ska man som nybörjare börja med foto så kanske man ska köpa sig en systemkamera + ett bra objektiv och en kameravridare istället.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: nybörjare söker råd.

Post by Fredrikdb »

kolla på blocket är ett hett tipps

denna kan ju vara något ? om du bor i närheten http://www.blocket.se/uppsala/Stjarnkik ... ?ca=11&w=3
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: nybörjare söker råd.

Post by megrez 90 »

Observatorier o systemkameror, är nog inte vad nybörjar startar med! Den låga budget som angavs här, medger ju egentligen inte tillräckligt för vare sig 6" dob eller ST80. Den budgeten räcker möjligen till något blocketfynd! Tveksam till celestron teleskopet som fynd? Började själv 1967 med en 5 cm refraktor, med en liten men välfungerande montering och bra optik. Hade till den förstoringar från 24-150ggr. Ungefär samma som ST80. Minns de fina vyerna av månen, jupiter o saturnus. 24ggr var suverän till plejaderna, Krubban o många öppna hopar. Lärde mig att hitta på himlen med denna, samtidigt som man fick en del wow effekter. Fördelarna med ST80 är att den stämmer bra med många nybörjares önskemål. Se månen och saturnus ringar och några av de kända deepskyobj. Visst man ser inte galaxerna så bra, men, vilken nybörjare ser så mycket ens med 8" refl? Att dessutom ha möjligheten att använda så låg förstoring som 16ggr (3gr synfält med medföljande okular). Minns att jag hade problem med M31, som så många andra nybörjare. Med 3gr synfält förenklas det vesäntligt. Sen då de fördelarna när man köper större/bättre grejer, som jag nämde. 6" dobben är ett bra val, men står fast vid att ST80 har fler fördelar.
Galen i refraktorer :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: nybörjare söker råd.

Post by stoffe »

Nja, de som vill börja med astrofoto har i regel redan en systemkamera eller frågar vad de ska köpa för någon. Det finns en stor begagnatmarknad att ge sig ut på idag som gör att det är möjligt att få till astrofoto utan någon jättebudget. Vissa börjar med webbkameror och filmar planeter vilket förstås är ett billigare alternativ om man bara ser till kamerakostnaden.

Observatoriebygge var egentligen inte riktat till trådskaparen. En 10" dob är inte ett så vanligt nybörjarinstrument heller. När man väl fastnat för denna hobby är ett observatorium en logisk tankegång om man bor så att man har den möjligheten och det behöver inte vara så komplicerat heller som jag nyligen påpekat.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Isaksson96
Posts: 3
Joined: 2015-12-19 21:00:22
spamtest: JA

Re: nybörjare söker råd.

Post by Isaksson96 »

Fredrikdb wrote:kolla på blocket är ett hett tipps

denna kan ju vara något ? om du bor i närheten http://www.blocket.se/uppsala/Stjarnkik ... ?ca=11&w=3

den var borttagen.. jag ska fortsätta söka ! tack för tips !
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: nybörjare söker råd.

Post by Quilding »

stoffe wrote:Nja, de som vill börja med astrofoto har i regel redan en systemkamera eller frågar vad de ska köpa för någon. Det finns en stor begagnatmarknad att ge sig ut på idag som gör att det är möjligt att få till astrofoto utan någon jättebudget. Vissa börjar med webbkameror och filmar planeter vilket förstås är ett billigare alternativ om man bara ser till kamerakostnaden.
Instämmer. Jag började med en begagnad Canon 350D för tre år sedan. Kostade runt 500 spänn. Jag är fortfarande nybörjare men har nu en modifierad 1000D för under tusenlappen. Tillkommer förstås adaptrar och andra tillbehör, men man kommer ändå långt med begagnat.

/Q