Råd om filter m.m

Post Reply
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Råd om filter m.m

Post by Rohobinio »

Hej!

Igår kväll var andra gången jag observerade natthimlen genom ett teleskop. Första gången var blodmånen.
För att kunna se t.ex Andromeda galaxen eller nebulosor. Krävs det filter för att ens kunna se dem med blotta ögat genom teleskopet eller blir det bara enklare att tyda dem?

Vissa objekt, krävs det astrofoto med långa exponeringstider för att sedan kunna dem på bild och inte direkt genom teleskopet?

Idag har jag ett Skywatcher Evostar 120 med 2 st okular(10mm och 25mm) dessa följde med teleskopet och kostade typ 200 kr/st.
1 st T-ring och en systemkamera(Sony A200). Ett månfilter är beställt och väntas i dagarna

Vad skulle ni rekommendera att starta med?
Väldigt basic liksom. Har inga planer på att gå i personlig konkurs idag

//Robin
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Råd om filter m.m

Post by Timaoes »

Hej!

Som nybörjare behöver du inte fundera på filter på ett bra tag. Med ditt teleskop bör du till exempel (förutsatt att du har tillgång till en hyfsat mörk himmel) kunna se alla objekten i den så kallade Messier-katalogen. De flesta är ljusstarka och relativt enkla att se. Messier 31 -- eller Andromedagalaxen -- är till exempel så ljusstark att du kan se den för blotta ögat, om du vet precis var du ska titta. Messier-katalogen rymmer drygt hundratalet objekt, och innefattar både galaxer, nebulosor och stjärnhopar.

Filter för visuellt bruk används för att förstärka kontrasten i speciellt olika nebulosor, men skillnaden är så liten att det ska till en tränad observatör för att man ska ha någon nytta av dem. Det finns också färgfilter för planetobservationer, men även dessa förutsätter ett tränat öga.

Utöver den utrustning du redan har, skulle jag föreslå att du investerar i en bra stjärnkarta och kanske även i en månatlas.

/Johan
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Råd om filter m.m

Post by Katarina H »

Ja, vad har du för kartor? Annars är klart bästa investeringen du kan göra ren okulartid. Du kan verkligen få din hjärna att se objekten bättre om du tränar. Messierkatalogen är bra för när du kollat av en del av dem kommer du märka att du uppnått viss "ögonträning", plus att du generellt hittar lättare på himlen vilket inte alltid är så lätt med teleskop. Filter kan du kanske låna av någon om du obsar ihop med någon tex på ett starparty eller i en klubb lokalt. Mitt svar som kanske inte var något svar.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Råd om filter m.m

Post by Bengt »

Det bästa filter är mörk natthimlen.
De flesta filter tycker jag är överreklamerade förutom OIII som gör stor skillnad på nebulosor,där tycker jag inte man behöver vara speciellt tränad för att se stor skillnad.
Dock är jag inte säker på ditt teleskop är tillräckligt ljusstarkt för att kunna utnyttja det filtret .

Låna och testa först är ett bra tips

Bengt
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Råd om filter m.m

Post by Rohobinio »

Tack för svaren. Jorå, Katarina det var bra ett bra svar. Som du säger känner jag inte mitt teleskop någonting alls, jag tycker det är skitsvårt att navigera i det. Allt är ju spegelvänt! Det är lätt att glömma det medans man letar tycker jag...Även bra att få veta att filter inte är jätteviktigt.
Det blir till att nöta ur okularen nu framöver! Appropå dem, fullt tillräckligt för gröngölingen eller? Jag kör med Sky Safari på min Ipad, jag tycker den är riktigt smidig.

Robin
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Råd om filter m.m

Post by Katarina H »

Ja, det är ju inte rättvänt iaf!

Ett hett tips är att i dagsljus rita av ett assymetriskt landobjekt för att verkligen förstå hur bilden är vänd i just ditt teleskop. Gör en skiss med hur objektet ser ut med vanlig kikare (rättvänt) och en med hur det ser ut i ditt teleskop. Spara denna skiss, tex på post-it lapp i en atlas (nej just det du kör dator) el dyl. Bra att påminna sig ibland.

Ett tips till är att mäta upp hur brett synfältet är i teleskopet, för respektive okular. Skriv upp detta på en lapp också. Du kan tex använda månen som är 0,5 grader. Får det plats två månar så är det 1 grad brett. Jag har en lista på synfältsbredden för alla mina instrument inkl vanliga kikare, på insidan på en atlas, för att hålla ordning på den biten. Då blir det lätt att "hoppa" 3 grader åt ett håll tex.

Nu är jag off topic! Men vänta med filter du! Och testa du med de okular du har till att börja med men bättre finns ju troligen.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Råd om filter m.m

Post by Timaoes »

Det finns rättvändande diagonaler att köpa. Och jag tror även att det finns spegelvända kartor att köpa (eller åtminstone att skriva ut från nätet).

/Johan
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Råd om filter m.m

Post by Rohobinio »

Mycket goda råd alltihop! Tack att ni tar er tid o hjälper en som famlar i mörkret! Katarina varför föredrar du en fysisk atlas och stjärnkartor? Rättvänd diagonal, känns som att det blir en investering. Så kan jag lära mig stjärnhimlen åt rätt håll.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Råd om filter m.m

Post by Timaoes »

För att du ska se så mycket som möjligt i teleskopet behöver dina ögon få en chans att bli mörkeradapterade. Det tar bortåt en halvtimme och processen pajar omedelbart om ögonen utsätts för vanligt ljus, som till exempel om du tänder din padda. Detta är alltså en anledning att undvika den. En annan anledning är att du förr eller senare lägger ifrån dig paddan, bara för att i nästa ögonblick trampa på den (jag pajade mina glasögon på det sättet en gång). Till detta kommer förstås risken att tappa den, vilken är överhängande när det börjar bli minusgrader om kvällarna.

En bra karta och en ficklampa med svagt rött ljus (som inte stör mörkerseendet) är med denna bakgrund att föredra. Om du gärna vill använda paddan så kolla om planetarieprogrammet kan ställas om så att det visa bilden i rött ljus.

Du kan förresten tanka ner TriAtlas gratis från nätet. Bara att skriva ut och sätta in i plastfickor. Du hittar den här: http://www.uv.es/jrtorres/triatlas.html. Observera att kartan finns i tre upplösningar och att A-sviten torde passa dig bäst.

/Johan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Råd om filter m.m

Post by Torbjörn »

Väldigt basic behöver du en stjärnkarta, en anteckningsbok och en lampa med justerbart rött ljus. Kanske en glasögonsnodd till glasögonen om du har sådana och de åker av och på?

Jag gillar personligen inte ljusskärmar, föredrar papperskartor. Har använt laptop en del för planetfoto och det sabbar mörkerseendet riktigt illa.

Leta rätt på ett bra planetarieprogram på nätet t ex Stellarium (gratis) där du kan se hur himlen ser ut vid en given tidpunkt, för planering. Planering av vad man vill titta på ger så oerhört mycket mer än att börja improvisera i mörkret tycker jag.
Norrköpings astronomiska klubb www.nak.se har en bra hemsida där du bland annat hittar "På stjärnhimlen" som visar hur och när planeterna syns och annat aktuellt.
"Messier Marathon planner" på nätet kan hjälpa dig kolla vilka tider som är bäst för att se de mest kända djuprymdobjekten, Messierobjekten.

Du behöver inga filter för att observera objekt som galaxer eller stjärnhopar. Däremot så är galaxer och andra ljussvaga objekt känsliga för ljusföroreningar. Öppna stjärnhopar klarar det bättre.
Avvakta med filter. Det ger sig så småningom. Det troligaste som du kan ha nytta av någon gång är ett UHC-filter. Det ökar kontrasten för många nebulosor, men hjälper inte på andra objekt. Det funkar bra till Skywatcher Evostar 90 så det skulle funka bra till ditt teleskop med. Testa istället med öka förstoringen om himlen ser gråaktig ut: Det ökar kontrasten.

Avvakta även med okular. Använd de du har och fundera på saken så länge så får du en klarare bild av vad du kan tänkas vilja ha senare. Det är lätt att köpa på sig grejer man inte behöver...

Du har Venus, Mars och Jupiter på morgonhimlen i öster nu. Snart även Merkurius (den kommer att stå lågt, akta dig för solen). Mars är liten ännu och Jupiter står lågt (dålig skärpa) men Venus står hyfsat högt. Testa månfiltret till den. Du har även Orion med den fantastiska Orionnebulosan M42 på morgonhimlen. Kyl teleskopet en stund innan du tittar, det stabiliserar bilden. Ett teleskop i termisk obalans ger dålig bild i hög förstoring.

Fråga gärna på!

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Råd om filter m.m

Post by Katarina H »

Jag föredrar riktiga atlaser för att de varar. datorsystem kraschar, hårdvara byts med åren men en atlas består. Klassikern är Sky n telescopes pocket atlas:
http://www.shopatsky.com/pocket-sky-atlas
men det verkar vara en ny "jumbo" upplaga på gång och den gamla är slut på adlibris åtminstone.
Och sen är ju himlen (ursäkta ordet) j-igt sfärisk dvs 2D-karta och verklighet stämmer illa, speciellt ned mot horisonten. Lösning: planisfär!!! Astrosweden säljer den.
En bra översiktskarta att skriva ut och kladda på kan laddas hem via
http://www.skymaps.com/downloads.html

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob

Return to “Nybörjarfrågor”