Polar alignment EQ3-2/ Evostar 120

Post Reply
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Polar alignment EQ3-2/ Evostar 120

Post by Rohobinio »

Hej!

Igår kväll satt jag upp teleskopet och skulle ställa in det riktigt mot Polaris. Baggis tänkte jag. 3 timmar senare blev det molnigt och då var Polaris den enda stjärna som syndes genom molnen. Det blev lite lättare att lägga in polaris längs med cirkeln i pol-teleskopet då. Hamnade på en altitud på ca 64. Låter det rimligt?

Nu till min fråga. Är det här nått man alltid får göra så fort man flyttat teleskopet? (I helgen är jag i stugan 10 mil ifrån hemstaden Östersund)Isåfall kanske någon vill tipsa mig om hur man kan göra detta lite lättare?

//Robin
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Polar alignment EQ3-2/ Evostar 120

Post by AstroFriend »

Hej Robin.
Östersund ligger på 63 10' 45'' fann jag på en karta. Om du läser av din vinkel på monteringen är det viktikt att den är inställd i våg först. Du får kolla i en gps den exakta koordinationen för din plats.

Det är framförallt när man skall fotografera det är viktigt med hög precision på inställningen. Då får man göra om det varje gång man flyttar på monteringen. För att få riktigt bra precision kan man använda en metod som heter drift align. Ganska tidsödande om man gör det helt manuellt dock. Har man guide kamera och anslutning till dator går det galant. Se min hemsida, har precis skrivit om det.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Polar alignment EQ3-2/ Evostar 120

Post by Rohobinio »

Tack Lars! Då ska jag kika på din hemsida o se.

//Robin
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Polar alignment EQ3-2/ Evostar 120

Post by DavidS »

Jo, du polinställer varje gång... Du kan trösta dig med att det går snabbare o snabbare du mer du övar, tar snart bara nån minut. Gör polinställningen direkt när det skymmer precis Polaris börjar synas så är du klar när det blir mörkt. Som Lars skriver gjorde du säkert rätt eftersom latitud 64 verkar rimligt.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Polar alignment EQ3-2/ Evostar 120

Post by stoffe »

Monteringen behöver inte stå helt i våg för att en polinställning ska vara möjlig. Det går lika bra att luta hela stativet som att skruva på altitudskruven. Se till att inte allting välter bara.. Detta kan behövas på vissa monteringar som inte är gjorda för latituder i norra Sverige, t ex EQ6. Det bästa är att få hjälp på plats och det kan du få genom närmsta lokala astronomiförening som är Cosmo Norr om du bor i Östersund.

http://www.cosmonorr.se/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Polar alignment EQ3-2/ Evostar 120

Post by Rohobinio »

Jag kan mycket väl tänka mig att det är värt att lägga ner tid på det, men det vore ju nice om det gick att göra lite enklare o snabbare.
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Polar alignment EQ3-2/ Evostar 120

Post by Rohobinio »

Hej allihopa!

Eftersom jag inte har fri sikt mot Polaris så har det ju varit som det varit med monteringen. Ikväll läste jag manualen för SynScan och hittade där att man kan göra en polar alignment. Man gör först en 2-3 star alignment och sedan en polar alignment. Detta upprepas tills dess att att "Mel" och "Maz" blir nog nära 0. Vad är ett okej värde att få? Jag hade Mel: 000 26 27. Maz: 000 16 32 efter 3 upprepningar.
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: Polar alignment EQ3-2/ Evostar 120

Post by Danjel »

Rohobinio wrote:Hej allihopa!

Eftersom jag inte har fri sikt mot Polaris så har det ju varit som det varit med monteringen. Ikväll läste jag manualen för SynScan och hittade där att man kan göra en polar alignment. Man gör först en 2-3 star alignment och sedan en polar alignment. Detta upprepas tills dess att att "Mel" och "Maz" blir nog nära 0. Vad är ett okej värde att få? Jag hade Mel: 000 26 27. Maz: 000 16 32 efter 3 upprepningar.
Hej!
Lite nyfiken hur det har gått för dig. Börjar det lossna?

Return to “Nybörjarfrågor”