Exponering Excel beräkning

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Exponering Excel beräkning

Post by AstroFriend »

På min tråd om beräkningar på teleskop och kamera fick jag en fråga om formelsamling. De olika beräkningarna är nu inlagda i ett gemensamt Excel ark under olika flikar. På download sidan kommer ni åt de andra diskussionstrådrna.

Download:
http://astrofriend.eu/astronomy/astrono ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Se flik "Exposure"

Corpze efterfrågade en beräkning för exponering utifrån sitt system.

Här har jag satt ihop en beräkning med avseende på hur mycket exponering man kan ha innan bakgrunden når "farliga" nivåer, nivån ställer du själv men 10% kanske är en rimlig nivå på många kameror. Beräkningen tar hänsyn till bias, QE, Optik. Dock ej darkcurrent.

Version 20150303.
Jag använder mitt excelark ganska mycket och provar olika kombinationer. Efter ett tag blir man ju lite trött på att mata in alla dessa värden om och om igen. Gjorde en radikal förändring. Nu finns 3 databaser i var sin flik. En för kamera, en för teleskop/linser och en för corrector (flatfieldcorrector, comacorrector, barlow, reducer). Du märker upp med ett "x" på respektive flik vilken kamera, teleskop och ev. korrektor du vill använda. OBS! Vara ett kryss för finnas på samma flik! Alla värdena dyker nu upp automatiskt i alla ark där de ingår. OBS! För just fliken exponering är det inte riktigt klart än men går att använda.

Version 2015-02-05
Första utkast, innehåller säkerligen några buggar!

Här ett exempel på hur en beräkning kan se ut:
exposure1.jpg
exposure1.jpg (153.33 KiB) Viewed 3466 times
exposure2.jpg
exposure2.jpg (77.28 KiB) Viewed 3466 times
Förutom att få fram data för sin utrustning behöver man också ett värde för sin egen himmelsbakgrund.
Jag har i gröntmarkerade värdena försökt uppskatta några rimliga värden från de platser där jag brukar vara, "en riktig mörk" plats är dock en vild gissning och något som jag tyvärr inte upplevt med kamera.

För just din himmel. Studera en av dina tidigare exponeringar på en raw bild. Viktigt att gain är rätt! Prova med olika värden på röd, grön, blå för himmelsbakgrunden tills du längre ned i tabellen får samma värden som du har på din befintliga bild. De värdena kan du sedan använda i dina framtida beräkningar. Tid på dygnet, årstid och måne påverkar naturligtvis så fler uppsättningar komer du att behöva.

Skriv gärna här på tråden vilka värden du får så kan jag lägga in de som en referens.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Exponering Excel beräkning

Post by AndreasW »

Hej!

Intressant, får ta och kika igenom detta nån kväll. Som en alternativ metod finns här en beskrivning om hur man skattar hur mörk himlen är utifrån kamerans jpeg bilder:

http://www.pbase.com/samirkharusi/image/37608572

Kan ju vara intressant att jämföra metoderna. Med ovanstående metod fick jag (vid zenit) ca 20.2 mag/sq arc-sec.
Denna metod är förstås ingen exakt vetenskap men borde ändå ge ett hyfsat värde.

mvh

Andreas
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Exponering Excel beräkning

Post by AstroFriend »

Hej Andreas!
Ja det var en bra ide att jämföra. Det är nog mer vanligt att ange bakgrunden i magnituden istället för fotoner per tidsenhet som jag gjort. Får lägga till en omräkning senare, visuell magnitud till fotoner eller vice versa. Har det kanske i någon gammal bok annars får jag fundera lite själv om du inte har den ekvationen direkt tillgänglig.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “CCD-kameror”