Val utav CCD kamera

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Val utav CCD kamera

Post by Frost »

det börjar bli dags att investera i en ccd och jag står just nu emellan två olika, QSI 683, http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... amera.html, Atik 383L+ http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... amera.html
dom här två kamerorna verkar vara dom vanligaste som används här på Astronet så jag tänkte fråga ni som är mer erfarna vilken man ska välja min tub är en mak newton med 1000mm brännvidd men jag tänker på att köpa en mindre refraktor som,William Optics ZS71 som ska användas när min mak blir för stor att resa med, just nu så lutar det åt en Atik eftersom att det blir billigare och jag kan lägga mer pengar på, filter,filterhjul,mm.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Val utav CCD kamera

Post by stoffe »

Om du kan köra med 1,25" filter med QSI 683 kameran så är det att föredra om du vill komma billigare undan på filtersidan. Jag tror det kan vara svårt med Atik 383L+ kameran att köra 1,25" filter utan att få vinjettering, det är 17 mm backfocus och jag har 15 mm backfocus på min QHY9, en adapter som bygger noll millimeter mellan kamera och filterhjul så det är precis på gränsen att det går. QHY9 är oxå är i princip samma kamera, samma sensor som QSI 683 och Atik 383L+, inte mycket som skiljer.

Ett tips är att börja med motorfokus innan du köper dig en CCD om du inte hittar något fynd förstås. Det kommer underlätta otroligt mycket för dig att kunna göra en autofokusering med bara en knapptryckning när du kör med CCD, även med DSLR foto.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Val utav CCD kamera

Post by Frazze »

Hej.

Om vi utgår från att du kommer köpa en WO ZS71 så skulle jag också snegla på kameror med IX694 chip också (Atik 460 och SX Trius SX-694) då dessa chip är mer känsliga än kodaks KAF-8300 (som QSI'n och atik 383 använder).

Med en 694-kamera får följande pixelskala och synfält
Pixel resolution [arcsec] 2.23 X 2.23
CCD FOV [arcmin] 102.19 X 81.75

Jämför med en KAF-8300 så skiljer inte upplösningen jättemycket, utan det är främst bildfältet som är större här.
Pixel resolution [arcsec] 2.65 X 2.65
CCD FOV [arcmin] 147.01 X 115.1

Samma sak ser vi om vi tar din Mak Newton

För 694:
Pixel resolution [arcsec] 0.94 X 0.94
CCD FOV [arcmin] 42.92 X 34.34

För KAF-8300
Pixel resolution [arcsec] 1.11 X 1.11
CCD FOV [arcmin] 61.74 X 48.34

Så frågan är om du kan tänka dig att få ett lite mindre synfält men då också få ett chip som är mindre brusigt och mer känsligt. Isåfall skulle jag gå på en 694-kamera.
Är ett större bildfält högre prioriterat så kör på KAF-8300.

Jag har en SXVR-H18 (som har KAF-8300) men skulle jag köpa en kamera idag så skulle jag nog köpa en med IX694 och matcha den med en bra refraktor.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Val utav CCD kamera

Post by Frost »

jag har letat runt en massa nu och det verkar som att Kodak och Sony chippen som nämns är de som jag ska välja på, jag har matat in info om dom olika chippen i stellarium och jämfört FOV och Sony chippet är verkligen litet så ett större bildfält skulle behövas även om sony chippet ut presterar alla andra.
frågan är hur stor prisskillnaden blir astro sweden har ett paket på en atik med filterhjul men det filterhjulet är ganska dyrt så dom billigare starlight express eller liknande funkar väl också? och jag antar att ett 1,25 filter bara funkar för sony chippen så jag ska höra med astro sweden om priser om det bara skiljer några tusen i slutändan så är det nästan att jag tar sony chippet ändå.
och som stoffe säger så behövs ett motorfokus men det finns en massa att välja på har ni någon personligen som är datastyrd och ni är nöjda med?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Val utav CCD kamera

Post by AstroFriend »

Hej!
Stoffe tipsade mig om den här motorfokuseraren:
http://www.usb-foc.us/

Jag köpte mellan modellen och det gick på ca 1600kr, antagigen dyrare idag då kronan tappat i värde.

Lite buggar i programmen men inte värre än att det går att amvända.

Här lite om hur jag fick ihop det mekaniska:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 51&p=42448

Det elektriska:
viewtopic.php?f=21&t=7966&start=15

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Val utav CCD kamera

Post by thanders »

Frazze wrote:Hej.

Så frågan är om du kan tänka dig att få ett lite mindre synfält men då också få ett chip som är mindre brusigt och mer känsligt. Isåfall skulle jag gå på en 694-kamera.
Är ett större bildfält högre prioriterat så kör på KAF-8300.
Om jag förstått det hela rätt är KAF-8300 lite känsligare än 694. Visserligen är "Quantum efficiency" högre men den större pixelytan på KAF-8300 fångar fler fotoner. Sammantaget 3% högre känslighet.
Med 694 klarar du dig utan darks - med KAF-8300 större synfält. Till MN190 går båda lika bra. Jag hade sånär köpt en SX694 innan jag kom över en begagnad QSI583wsg8.
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Val utav CCD kamera

Post by stoffe »

Frost wrote:jag har letat runt en massa nu och det verkar som att Kodak och Sony chippen som nämns är de som jag ska välja på, jag har matat in info om dom olika chippen i stellarium och jämfört FOV och Sony chippet är verkligen litet så ett större bildfält skulle behövas även om sony chippet ut presterar alla andra.
frågan är hur stor prisskillnaden blir astro sweden har ett paket på en atik med filterhjul men det filterhjulet är ganska dyrt så dom billigare starlight express eller liknande funkar väl också? och jag antar att ett 1,25 filter bara funkar för sony chippen så jag ska höra med astro sweden om priser om det bara skiljer några tusen i slutändan så är det nästan att jag tar sony chippet ändå.
och som stoffe säger så behövs ett motorfokus men det finns en massa att välja på har ni någon personligen som är datastyrd och ni är nöjda med?
Jag har ett KAF8300 chip i min QHY9 kamera och kör med 1,25" filter i ett 5 positioners filterhjul från Xagyl, det fungerar utomordentligt bra, ytterst lite vinjettering och det som blir kan du ändå ta bort med flats. Hela kalaset inklusive den 500 kr off-axis guider som säljs på ebay (enligt vissa bättre än TS OAG9 mm) med en ZWO ASI120MM kamera går loss på dryga kilot. Jag vill inte ha för tung kamera pga av flex.

Jag kör Hitec Focusmaster och en ombyggd TS-fokuserare som säljs för 700-800 kr. Funkar perfekt för mina behov.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Val utav CCD kamera

Post by Frost »

jag såg nu att sibg hade en kamera i samma prisklass som alla andra i 8300 chip klassen STF- 8300M hette den och det funkar väl kanske att sätta på ett 1,25 filterhjul på den? annars så får jag bara ta 2 tums filterhjulet och nöja mig med det för jag tror inte att jag kommer att gå på sony chippet
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80

Return to “CCD-kameror”