överexponerad bild Firecapture

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

överexponerad bild Firecapture

Post by Frost »

jag har försökt att ta en mosaik på månen men jag upptäckte att när jag fotade i primärfokus så var månen kraftigt överexponerad och jag kunde inte minska exponeringstiden, först så fotade jag i full upplösning och hade 7 fps men när jag ändrade till en mindre upplösning så fick jag 21 fps då så blev månen inte lika överexponerad. men borde det inte gå att få en snabbare exponering med full upplösning för det ser ut som att det ända sättet att minska på exponeringstiden är att minska upplösningen och när jag ändrar exponering i millisekunder så ändras bara max fps och inget händer.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: överexponerad bild Firecapture

Post by AstroFriend »

7fps låter lite, men inte omöjligt. Det kan ju vara så att kameran är snabbare men att din anslutning till datorn är långsam. När jag läste om den verkar det som om det går att välja 8 eller 10 bits överföring. 10-bit är ju att föredra vid planetfoto men sänker nog hastigheten också.

Har du något datablad på den?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: överexponerad bild Firecapture

Post by Frost »

vad menar du men datablad, jag glömde att skriva vad för kamera det var det är en Q-cam 5 guidergamera mono
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: överexponerad bild Firecapture

Post by Corpze »

Har du bytt "exponeringsläge" från tex. "djuprymdsexp." till "månexp."?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: överexponerad bild Firecapture

Post by Frost »

ja den är på det snabbaste läget
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: överexponerad bild Firecapture

Post by stoffe »

Här kommer några följdfrågor.

Hur många millisekunder har du satt exponeringsinställningen på? Reagerar den överhuvudtaget när du ändrar det värdet?

Har du de senaste drivrutinerna från kameratillverkaren samt senaste firecapture?

För att kolla att kameran verkligen går i USB2.0 hastighet och inte i USB1.1 så kan du ladda hem gratisprogrammet USBView från Microsoft. Där ser du i vilken hastighet dina enheter har. Om du av all händelse skulle köra Linux så skriver du bara lsusb i terminalen så får du reda på samma sak.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: överexponerad bild Firecapture

Post by Frost »

stoffe wrote:Här kommer några följdfrågor.

Hur många millisekunder har du satt exponeringsinställningen på? Reagerar den överhuvudtaget när du ändrar det värdet?

Har du de senaste drivrutinerna från kameratillverkaren samt senaste firecapture?

För att kolla att kameran verkligen går i USB2.0 hastighet och inte i USB1.1 så kan du ladda hem gratisprogrammet USBView från Microsoft. Där ser du i vilken hastighet dina enheter har. Om du av all händelse skulle köra Linux så skriver du bara lsusb i terminalen så får du reda på samma sak.


det är just exponeringsinställningen som jag har svårt med, när jag försöker att ändra på den i full upplösning så händer inget men när jag ändrar på en mindre upplösning (vilket egentligen bara croppar bildfältet) så funkar det perfekt och FPS ökar också från 7 till 24.
jag tror att jag har all dom senaste drivrutinerna det var inte länge sedan jag installerade dom.
jag ska kolla det där sista när jag får chansen.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80

Return to “CCD-kameror”