Val av kamera samt filterstorlek

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Val av kamera samt filterstorlek

Post by AstroFriend »

Det är värre än så, fw varierar från pixel till pixel. Värdet fw=20k är nog den nivå dit det är ganska linjärt sedan brukar det gå att få ut 10 till 30% till. Fann inget värde för gain men med 16bit har man ju 64000 nivåer. Den måste antagligen vara översamplad vilket är bra om man vill ut objekt ur bruset. Lite grovt brukar man räkna med att på en CCD får man ett fw på 1000e per kvadratmy. ex. 5x5my ger 25x1000=25000e i fw, sedan försvinner en del av utrymmet om man har en overflowchannel vilket de flesta har idag. Overflowchanneln gör att man undviker de fula vertikala strecken vid överexponering som fanns i tidiga CCD.

Har du tittat på QHYs produkter? De har också en kamera baserad på sony chipet. Sedan har de ju också qhy9 i förbättrat utförande. Den säljs för lite drygt 20000kr inklusive filterhjul och filter lrgb. Den har kodak 8300 sensorn, brusigare än sony men högre fw, sämre qe, den har mekanisk slutare.

http://www.modernastronomy.com/camerasQHY.htm#qhy9

Om du satsar på 2" filter för framtiden bör du ju också ha minst ett sex positions filterhjul, men klumpigt och dyrt. Här finns ett 7x2": http://www.modernastronomy.com/filtersWheels.htm , det finns ju också rektangulära filter på 50x50mm eller 65x65mm om man skall lyxa till det ordentligt och vara förberedd för framtiden. Fast så stora plånböcker har väl inte amatörastronomer tror jag.

2" utan fattning har lite större fri öppning. Krävs i regel till fullframe för att inte vinjettera. Krävs dock att filterhjulet kan ta vara på detta, hålet är inte riktigt runt så att hörnorna går ända ut.

Har du tillräcklig backfocus från flattern för att få plats med filterhjul och ev oag?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Val av kamera samt filterstorlek

Post by Corpze »

Tack för den utförliga infon Lars.

Med tanke på att jag kört DSLR på båda teleskopen utan problem ska det nog gå bra med FW, OAG samt kamera, SX har 54,3mm image train på deras setup. Atik's backfocus på deras OAG har jag inte hittat, men deras kamera har 13mm och fw 20mm så det borde landa någonstans lika.

/ Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Val av kamera samt filterstorlek

Post by thanders »

Corpze wrote:
Så egentligen kan man (i stort sett) säga att det är chippet som styr, inte tillverkaren. Men kylningen antar jag spelar in på brus, inte well depth?

Tjänar man på omonterade filter och dess mindre bygglängd när filterhjulet har en fast längd? Verkar lite pilligare att montera :?:
Det är chippet som styr. Kylningen påverkar ffa bruset. Sony chippen har lågt brus. Det sägs att man inte behöver darks.

Man får kolla ritningen på filterhjulet. Kommer filtret närmare chippet är det en fördel.

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Val av kamera samt filterstorlek

Post by Corpze »

thanders wrote:
Corpze wrote:
Så egentligen kan man (i stort sett) säga att det är chippet som styr, inte tillverkaren. Men kylningen antar jag spelar in på brus, inte well depth?

Tjänar man på omonterade filter och dess mindre bygglängd när filterhjulet har en fast längd? Verkar lite pilligare att montera :?:
Det är chippet som styr. Kylningen påverkar ffa bruset. Sony chippen har lågt brus. Det sägs att man inte behöver darks.

Man får kolla ritningen på filterhjulet. Kommer filtret närmare chippet är det en fördel.

/T
Ok, har mailat Atik nu ang. totalmåttet med OAG - FW - Kamera, men tydligen så är Atik´s OAG 23mm, vilket är rätt så mkt.
Har kikat runt på en hel del jämförelser mellan Atik och SX, och som Olly Penrice skriver, Han har använt sex olika SX, ett gäng med Atik och deras olika mjukvaror, han favoriserar Atik på målsnöret för att han gillar rött :D

Så jag antar att de är grymt lika i prestandan.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Val av kamera samt filterstorlek

Post by Hans Bengtsson »

Om jag hade varit CCD-astrofotograf - vilket jag inte är - så skulle jag troligen ha satsat på fotometriska standardfilter från Astrodon, de har ett gott rykte:

http://www.astrodon.com/products/filter ... _-_uvbric/

Amatörastronomers fotometriska resultat nyttjas mycket flitigt i vetenskapliga studier och artiklar, så det kan vara en god tanke att använda standardfilter så att resultat från olika fotografer kan ensas. Även om fotometri inte just för ögonblicket är något du funderar på, så kan det ju bli så lite senare.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Val av kamera samt filterstorlek

Post by thanders »

Hittade denna länk: http://www.astronomyshed.co.uk/forum/vi ... 34&t=21056

Det slutar med att han köper en QSI :D

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Val av kamera samt filterstorlek

Post by Lazze »

Jag använder en Atik 460 mono och tycker det är en väldigt bra kamera. Jag har också använt en QHY8 och Atik 383, men Atik 460 tycker jag är den bästa av dem. Trots att den bara når 27°C under omgivningstemperatur så har jag inte använt darks när det varit under +10°C utomhus. Det blir några heta pixlar vid den tempen, men det tar stackningsprogrammet bort. Den har också ett väldigt lågt utläsningsbrus, även binnat om jag minns rätt och sensorn har mycket bra känslighet.

Det är något år sen jag använde deras medföljande programvara Artemis, men det upplevde jag som mycket smidigt. Enda anledningen till att jag väljer Maxim för fotandet är att den senare också kan sköta mitt SX filterhjul och att FocusMax funkar ihop med Maxim.
Det är också skönt att slippa mekanisk slutare även om det gör att jag inte kan ta darks fjärrstyrt om jag nu skulle behövt det. Jag hade mycket strul med slutaren på min första Atik 383 och behövde närmare 1 s slutartid för flats om jag inte ville ha med slutaren i bilden. 460:n går ju ner på 1/1000-delars slutartid.

Nackdelarna är som redan nämnt full well depth på 20 keV. De 66000 ni länkade till är väl bara hur gain satts för att få max dynamiskt omfång? Sensorns mättnadsgrad påverkas väl inte av det? Är inte någon expert på sådant så rätta mig gärna om jag resonerar fel.
Edit: Inser att förstärkningen kan påverka hur mycket ljus som mättar bilden, men någon mer kunnig får som sagt gärna utveckla.

I vilket fall är det svårt att undvika en hel del övermättade och stora stjärnor när man fotar binnat med en så känslig sensor.
En annan nackdel att bildytan är lite mindre än t.ex. KAF-8300 sensorn och framförallt DSLR. Nu fotar jag mest små objekt så det är inte lika kinkigt för mig om FOV är litet, men drömmen vore förstås en likadan sensor i dubbel storlek.

Eftersom jag hade en hel del problem med de 2 Atik 383 jag ägde innan (Köp aldrig en kamera från första produktionsbatchen :D ) så fick jag använda Atiks support en hel del och det funkade helt ok, men Terry Platt på SX är i en helt egen division. Mina frågor angående SX filterhjul och Lodestarkameran jag har för guidning fick svar omgående, även lördag och söndagkvällar.

Enda anledningen för mig att jag inte valde SX var att jag läste att sensorn satt med dubbelhäftande tejp vilket lät lite klent samt att Atiken var billigare. Däremot vet jag inte om det fortfarande är så. I vilket fall är det ju en fördel att det går att justera tilt på många av SX-kamerorna.

Eftersom jag aldrig ägt en SX-kamera utom Lodestaren vill jag inte försöka jämföra de märkena, men jag tror inte du kan gå fel med någondera om du väljer den sensorn. Jag är i alla fall väldigt nöjd men min nuvarande Atik 460 och kan konstatera att den bara funkar. Alltid.

/Lasse
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Val av kamera samt filterstorlek

Post by Corpze »

Tusen tack för den utförliga posten, maxim blir det förmodligen för mig också, mest pga focusmax och min arduinofokuserare, sedan att Atik har Ascom drivisar och SX inte väger också för Atik.
Fick svar på bygglängden på Atiks OAG, filterhjul och kamera vilket är 59mm. Där är SX bättre.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Val av kamera samt filterstorlek

Post by Frazze »

Corpze wrote:Tusen tack för den utförliga posten, maxim blir det förmodligen för mig också, mest pga focusmax och min arduinofokuserare, sedan att Atik har Ascom drivisar och SX inte väger också för Atik.
Fick svar på bygglängden på Atiks OAG, filterhjul och kamera vilket är 59mm. Där är SX bättre.
SX verkar ha ASCOM
http://www.daddog.com/ascom/sxcamera

/Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Val av kamera samt filterstorlek

Post by Corpze »

Ja det kanske är ett gäng som knåpat ihop Ascomstöd, Får kika närmare på det, atik har bra stöd redan från fabrik som jag förstått.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;