Field rotation eller coma?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Field rotation eller coma?

Post by Robert Habolin »

Hallå! försöker eliminera lite problem så här början.. vet ju att jag coma problem pga av för lång adapter. men jag blev osäker igår om jag mina stjärnor i kanterna beror på field rotation pga dålig polar alingment eller om det bara är coma. enligt mountet va polen ganska bra... och jag tror jag guidade på en stjärna hyfsat nära målet. sen tycker jag det alla fall ser ut som stjärnorna i kanterna sträcker sig ut mot kanten och inte verkar "rotera" runt mitten som det annars gör vid field rotation. jag bifogar en 5 min H alpha sub av M16. ren sub bara auto contrast i PS så man ser stjärnorna tydligt. tackar som vanligt för alla svar!


R

ps, setup är sw ed 80pro , reducer, Celestron AVX och sbig 8300m
Attachments
field rot test .jpg
field rot test .jpg (6.65 MiB) Viewed 5272 times

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Field rotation eller coma?

Post by Bengt »

Tycker inte det ser speciellt anmärkvärt ut med tanke på det ändå är en tub i de lägre prisklasserna av tub du använt. Om det är någon tröst får jag det inte mycket bättre i kanterna med min WO fl72 tub och dess dedikerade flattner med liknande ccd sensor.

Mycket möjligt du kan få det lite bättre med lite justering av sensoravstånd men jag tror det är svårt när det är så här mkt få det bra.
Att det skiljer runt hörnen har säkert med att sensorns inte suttit rakt tror jag.


Du får göra som de flesta andra croppa ut så mycket det går för att göra det bästa av det.

Bengt
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Field rotation eller coma?

Post by Robert Habolin »

tack för svar!
jag hade inte dessa problem med min450d, så jag tror det kommer bli bättre när det blir rätt avstånd till CCD alla fall. ska vara 55mm enligt min flatterer. nu är det 70mm så kommer bli bra bara jag får nya adaptern. jag var mest orolig att jag började få field rotation.. då är det ju helt andra problem.. men som jag sa, ser ju inte ut som det.

men som du säger, lite crop har ju ingen dött av ;)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Field rotation eller coma?

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Vad jag kan se så är de utdragna radiellt från centrum och därmed coma, ev field rotation är av mycket mindre storlek. Med tanke på att du inte hade det vid din APS-C sensor så skall definitivt du kunna få det minst lika bra som tidigare. Och det troliga är väl ljust avståndet corrector <> sensor som vi diskuterade förut. Du kan ju testa och ta bort filterhjulet och sätta någon lämplig distans så du erhåller de 55mm correctorn är gjord för. Blir det bra då är det ny corrector som gäller om du inte kan få kamera systemet kompaktare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Field rotation eller coma?

Post by Robert Habolin »

Tack för svar Lars, alltid glad för din expertis! Ja jag misstänkte det. Gjorde nytt test ikväll, och helt perfekt polar alig och guidning jobbade knappt. Men ändå samma sak, så coma definitivt!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Field rotation eller coma?

Post by AstroFriend »

För säkerhets skull gör testet utan filterhjul och bygg upp till 55mm och se om det blir bra innan du köper nytt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Field rotation eller coma?

Post by Robert Habolin »

det låter smart.

bara som lite grädde på moset så har ju nu ännu fler problem.. verkar som jag har OLIKA coma när jag byter filter. får inte HA och S2 datan att aligna.. ok i mitten men ut mot kanterna blir banan-formade stjärnor och alla möjliga fel, utdragna mm. och det blir olika lite varje gång när jag testar att välja olika stjärnor för nebulosity att kalibrera efter.

kan filterna sitta snett på nått vis? för jag kan stacka all S2 data och det blir ok, samma med HA. men när jag sen ska stacka dom två ( alltså stacka men spara som separata filer så dom är alignade för photoshop sen ) då blir det helt galet. ungefär som jag blir... :sad:

edit. jag tro att det är Nebulosity som spökar oxo.. för när jag lägger ihop S2 och HA och spar som en stackad fil så blir det hyfsat alignat. men när jag spar dom som separata filer och konverterar till TIFF för att sen lägga ihop dom i CS6 så är det fel. bilderna är inte rätt roterade så det blir dubbla stjärnor i photoshop.. gaaaahh. jag tror att en PC och deep sky stacker är på g...

edit 2.

lyckades att få till en något så när alignment och sen in i CS6 där jag manuellt roterade det sista för hand. dock var det fortf inte hundra, så då köra jag "skew" på S2 bilden tills stjärnorna låg helt alignade. så summa summarum är att S2 bilden var helt enkelt inte symmetrisk mot Ha bilden. nånstans har filtret gjort så att bilden blivit skev och stjärnorna hamnat snett och blivit omöjligt att aligna. jag antar att detta beror på coman tillsammans med att möjligen S2 filtret inte satt likadant som Ha filtret i hjulet och därav blev det galet. satt i filtrerna med mer noggrannhet idag och ska testa ikväll igen och köra OIII. blir det ännu mer förvridet då så är teleskopet billigt... :angry:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Field rotation eller coma?

Post by AstroFriend »

Det fina med problem är att man lär sig väldigt mycket när man löser dom. Hänger nog inte riktigt med hur du gör med photoshop. Men tror problemen ligger till så här.

Om man bortser från coma och andra brytningsfel som inte är våglängdsberoende. Alltså de kromatiska (färgen) problemen kvar. En spegel reflekterar ljusstrålar i samma vinklar oberoende av våglängd. En lins däremot bryter ljusstrålen i olika vinklar beroende på färg. I praktiken, teleskopet har olika brännvidd beroende på vilken färg det är. Det löser man genom att kombinera olika glassorter i linserna, standard 2 linsiga, 2 linsiga ED, 3 linsiga med exotiska glassorter, pratar bara om huvudobjektivet här. De senare 3 linsiga ofta kallade APO. Ännu mer avancerade och dyra lösningar finns förstås. Sedan skall ju så klart ocså correctorn/reducern ha samma kvalite. Normalt är objektiv bara korrigerade för det visuella området, ca 400 till 630nm, även APO. Du har bland annat med H-alpha på 656nm, den ligger lite utanför det visuella. Så egentligen behöver du ställa om fokusen för varje våglängd och det kanske du gör. Men de blir lite olika förstoring för de olika våglängderna. Det måste align programmet klara. sidskifta, rotera, förstora/minska, och även distorision om objektet flyttat sig större sträckor på sensorn.

Du kan göra så här eftersom du tar en färg i taget (numera), på en DSLR kamera där man tar alla färgerna på samma gång måste objektivet hålla yppersta kvalite. men objektivet får inte vara för dåligt även vid monokrom tagning ur färgsynpunkt, antireflex som inte hanterar hela våglängdsområdet ger dålig kontrast. Sedan har man ju alla de andra felen som optiken måste vara korrigerad för, har du en två linsigt ED teleskop eller en 3 linsig APO?

Man kan säkert göra detta på många olika sätt och få liknande resultat. Aligna varje färg för sig och stacka, sedan när alla färgerna är stackade var för sig alignar man dem sinsemellan och lägger ihop de i färgbilden.

Gratis programmet DSS är ganska bra på detta, men kanske lite för mycket automatik, photoshop har jag inte en aning om det klarar det. I DSS finns en särskilt val om man vill aligna de olika färgerna med varandra.

Hoppas det gav lite ljus över problemen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Field rotation eller coma?

Post by Robert Habolin »

återigen, tack för dina svar! så otroligt bra info.

jag har dubblet, två linsig. och tillhörande corrector. jag ställde om fokus mellan det olika filtren, ( så bra jag absolut kunde, både med bahtinov mask och fine focus funktionen i Nebulosity) . det är det programmet jag även stackar i. kanske är det inte tillräckligt bra att reda ut och korrigera för det olika våglängderna som du beskriver? men det vore ju konstigt, väldigt använt och populärt program... Och jag gör precis som du beskriver, jag alignar och kalibrar med darks och flats varje vågband för sig, och sen alignar jag dessa sedan. Allting blir ju värre ut mot kanterna, i mitten är ok. men någon distortion är det ju, för mitten och en eller två kanter kan bli bra, medan en annan kant är helt off. så bilderna är ju inte symmetriska. då hade det ju funkat att bara rotera/flytta till HA och S2 sitter perfekt på varandra. men som sagt, jag får ju invänta my adapter och testa igen. mina filter satt kanske lite hårt oxo, satte dit dom igen med lite större försiktighet så ska se hur det blir ikväll.. ska testa OIII.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Field rotation eller coma?

Post by AstroFriend »

Hej i natten!
Om stjärnorna är utdragna kan man tänka sig att programmet har svårt att avgöra vad som är mitten av stjärnan och då blir alignen inte bra. Blir säkert mycket bättre när du får nya correctorn och på rätt avstånd.

Jag har aldrig använt nebulosity. Men hur gör du där? Gör programmet alignen automatiskt? Eller kan du markera referenspunkterna själv? Och i så fall hur många referens punkter sätter du per bild? Om distorisionen inte är för kraftig bör det räcka med 3 ref punkter som du sätter på lämpliga stjärnor i en triangel som inte går ända ut i kanterna. Det kan vara så att du måste tala om för programmet hur avancerad align du vill ha. Till ex. 1, 2, 3 eller flera ref punkter. Låter mer som det bara gör 1 eller 2 punkts ref justering. Det kanske finns andra här som är insatta i nebulosity och hur man ställer in och gör align i detta program?

Vi kämpar på tills du får underbara stjärnbilder :-) !

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Field rotation eller coma?

Post by Robert Habolin »

Hallå, ja mitt i natten :) i neb så väljer man endast två stjärnor, vilket jag kan tycka är lite... Men jag gjorde ett enkelt test ikväll. Jag fotade en 10 s exponering vardera på arcturus med varje filter, alignade dom i neb, exporterade fitsarna som tiffar och slog ihop till en rgb bild i Photoshop, och vips så funkar det. Fortf utdragna stjärnor i kanterna, men på samma plats alla fall nu!! Så nån vajsing på S2 stacken var det alla fall. Får se hur det går i natt

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “CCD-kameror”