märkliga star artifacts i kanterna

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

märkliga star artifacts i kanterna

Post by Robert Habolin »

Hej alla! är i behov av lite expertis.. har precis köpt Hogis fina st8300m och testat fota lite. nått fokus utan problem, setupen är SW ED80 pro - SW corrector/reducer -medföljande adapter till 8300 -filterhjul- kamera.

och stjärnorna blir runda och fina, och allt är fantastiskt, men jag märker lite märkliga grejer på stjärnorna längst ut i kanterna, och det ser för mig inte ut som vanlig coma. hade inte detta problem när jag körde samma setup men med 450d kameran. så det måste vara i förhållande kamera-reducern. Tackar på förhand för alla svar! bifogar bilder så ni kan se.

clear skies

Robban
Attachments
ok stars middle .jpg
ok stars middle .jpg (109.51 KiB) Viewed 5941 times
weird stars corner .jpg
weird stars corner .jpg (31.45 KiB) Viewed 5941 times

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by Robert Habolin »

kan lägga till att detta är 30 sec, och guidat med ssag. samma problem på oguidat så inte guidning.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by AstroFriend »

Hej!
Jag hade lite liknande deformation på stjärnor när jag använde ett spegeltele. I det fallet satt spegeln i kläm och blev deformerad, inga bilder kvar tyvärr.

Kan det vara så att reducern sitter fel, ej parallell med optiska axeln eller något i kläm. 450D kameran täcker ju mycket större fält så problemet borde vara mindre med 8300 om nu felet funnits i båda fallen.

Correctorn är ju i regel mycket känslig på att den sittter på rätt avstånd från sensorn, inget problem där?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by Robert Habolin »

Hallå! tack för svar.

jag är ju helt novis på CCD kameror så jag har ju ingen aning. correctorn kan bara sitta på ett sätt, och det ser rakt och fint ut på teleskopet. och allting är gängat så alla fästen är ju raka och korrekta förutsatt att gängorna inte är knasiga. men allt ser bra ut. precis som du säger har 450d en större öppning, så troligtvis är det syntes det inte där lika väl. iom att det blir värre ut mot kanterna känns det ju som att det har med ljus-insläppet att göra på något sätt.

man kanske kan labba med avståndet från correctorn till kameran? men borde man inte haft fokus problem då? för fokus når jag ju, och batinov masken visar helt symmetrisk bild.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by AstroFriend »

Hej Robert!

Är det en sådan här du har?
http://www.astrosweden.se/field-flatten ... r-/20416-0

Den är speciellt gjord för DSLR kameror, då är den troligen optimerad för avståndet 55mm. Det avståndet får man på en DSLR tillsammans med T adaptern. En Canon EOS har 44mm backfocus och adaptern 11mm.

Nu har du monterat en annan kamera tillsammans med filterhjul och har då troligen ett annat avstånd. Har du tur är det kortare och kan lägga mellan distanser (T2 distanser eller förlängningsrör) typ sådana här fast kortare:
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/T% ... /tset.html . Har aldrig handlat från detta företag, men de har ganska många tillbehör till bra priser tror jag.

Är aståndet större kanske du behöver en annan flatfield corrector. Möjligen kan T-ringen gå att ta bort och ersättas med något annat kortare.

Du mäter avståndet från basen på gängan på correctorn och avståndet till kamerans sensor, enklast att kolla i databladen.

Beroende på konstruktion skall det här avståndet hållas inom 55 +/- 1mm. När du fokuserar ändrar du inte detta avstånd utan avståndet mellan corrector och teleskop. Fokus får du i bägge fallen, men när avståndet är fel på correctorn stämmer bara fokus på ett ställe, till ex. i centrum av sensorn.

Nej tvärtom, eftersom 450D har större sensor ökar problemen, längre ut åt kanterna på det optisk fältet.

Det är stor chans att det är det här som spökar för dig.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by Robert Habolin »

hallå. det är denna jag använder

http://www.astrosweden.se/085x-fokalred ... ro/20413-0


kanske blir fel på avståndet alla fall? det vore ju trist.. får dra ett mejl till astrosweden och höra vad dom rekommenderar. borde ju vara det som spökar, eftersom det funkade på DSLR...

tack för all bra info!! MYCKET uppskattat.

bästa

R

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by Robert Habolin »

enkelt mätt så ser jag ju att de nästan är 70mm in till sensorn. alla fall grovt mätt bara på utsidan. Hmm måste alltså hitta nån annan koppling... finn tyvärr ingen del att "ta bort" får rådfråga Patrick på Astro sweden

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Det var ju trist att avståndet var på över 55mm. er på länken du skickade att det var 55mm som gällde. Men glöm att det är T2 förlängare du har en annan corrector, dels skall du ha förkortare men de lär du få söka efter dels skall de inte vara T2 utan m48.

De med större avstånd än 55mm brukar tyvärr vara lite dyra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by Robert Habolin »

yes, blir till att googla lite, samt hoppas på svar från AS.

tack återigen för support! vilken otrolig hjälp såna här forum är! :good:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by Robert Habolin »

problem solved. ( hoppas jag ) beställt rätt adaptrar så det blir rätt bygglängd. alltid är det nått ;)

tills dess får jag croppa om jag ska fota. men nu i början handlar det mest om att lära sig allt vad det innebär att fota med CCD. hyfsat mycket känsligare än min Canon..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Hogis
Posts: 55
Joined: 2012-11-19 16:00:28
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)
Contact:

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by Hogis »

Hej Robert,

Kul att du kommit igång med nya kameran så snabbt! :good:

Det är väldigt troligt som ni skriver att det är avståndet mellan reducern och nya kameran som är problemet.
Jag köpte nyligen en reducer till min Takahashi, och det var otroligt viktigt med rätt avstånd till kameran enligt gubbarna på Takahashi i USA.
Eftersom min kamera var så pass ny fanns ej färdiga adaptrar från Takahashi, så dom rekommenderade mig att köpa en adapter från PreciseParts.com för att få exakt rätt avstånd.

Du kanske inte behöver veta detta om du redan beställt en adapter, men detta gäller för din kamera och Baaders 36mm filter som man kan köpa tillsammans med SBIG:

Mekanisk bakfokus för kameran är: 18mm
Mekanisk bakfokus för filterhjulet är: 20mm
Optisk bakfokus för Baaders 36mm filter: -0.67mm
Optisk bakfokus för CCD täckglas: -0.58mm

Din totala optiska bakfokus är 36.75mm. Det är detta värde du måste veta när du beställer adaptrar.
Om man då utgår ifrån att du skall ha ett avstånd på 55mm, bör din adapter bygga 18.25mm.
adapter.jpg
adapter.jpg (275.54 KiB) Viewed 5800 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Hogis tabell visar att din kamerakombination är kortare än Canons DSLR. Du hade mätt 70mm skrev du tidigare, var det verkligen rätt?

Om Hogis data stämmer kan du använda din gamla corrector, bara addera en kort m48 distans. Adaptern M48 till Canon EOS tar mellan 9 till 11mm i regel, det får du räkna av från Hogis beräknade 18,25mm.

Hoppas inget blev fel.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: märkliga star artifacts i kanterna

Post by Robert Habolin »

Hallå guys. jag har beställt rätt adapter från Astrosweden. correctorn ska funka, behöver bara rätt space ju. så det blev en m48 gänga på 6,5 mm och en mellan ring på 10mm. då får man 17mm + 38mm som filter och kamera är = 55mm

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “CCD-kameror”