HX-516 trassel

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

HX-516 trassel

Post by hansg »

hxtrassel.jpg
hxtrassel.jpg (224.28 KiB) Viewed 3204 times
Någon som varit med om detta, skulle ta bild i kväll på M82 med min HX-516 kamera, kameran startar börjar ta bilder när första bilden kommer är det på M57 som jag tog i December + felmedelandet som syns på bilden.
Startar om dator o kamera samma resultat
Vad händer, har aldrig varit med om det tidigare :?:
h-g
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: HX-516 trassel

Post by stoffe »

Hej

Jag äger ingen CCD kamera men jag ställer några följdfrågor.

1. Hittar du kameran i enhetshanteraren som du hittar från kontrollpanelen i Windows? Om inte, drivrutinstrassel.
2. Det framgår inte vilket program du använder, men har programmet hittat kameran? Kolla punkt 1 först.
3. Om nu dator och program hittat kameran, så verkar det som att senaste bilden ligger som cachad i kamerans interna minne (om sådant nu finns) Så blev det alltid med min D80 och Maxim.

Om allt det där stämmer och funkar, se över strömförsörjningen till din kamera. Det kan spöka, prova även andra USB kablar mellan kamera och dator. Allt detta kan du med fördel testa dagtid eller då det inte är stjärnklart.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: HX-516 trassel

Post by hansg »

Tack för tips

Kameran hittas och kör igång bildtagningen , anv prog "pixh5usb".
Ska kolla annan usb kabel och 12v källan när det ljusnat i obset
h-g
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: HX-516 trassel

Post by Starsoft »

Hej

Bilden lär väl finnas i den temp-fil som ligger lokalt på datorn sedan förra sessionen, inte i kameran. Meddelandet tyder på PC problem, kanske problem med filsystemet, minnet eller programvaran?

Går det att hitta (med hjälp av fildatum) temp-filen som innehåller M57 och radera den? Kanske är den filen skadad så att programmet inte kan lagra den nya bilden.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: HX-516 trassel

Post by hansg »

Var problem i PC:n, fick detta tips av Starlight nu på morgonen:
This is caused by ‘UAC’, the Windows security system that prevents user access to certain file locations. Your security setting is probably higher than it was and is now preventing the software from accessing a temporary file on drive C. The previous BMP temporary file version is still there, so you can see an old image. Have a look in ‘User Accounts’ and see if you can turn down UAC (or turn it off).

Så jag sänkte värdet på UAC och då funkar allt igen, man får lära sig något varje dag :green:

Starlight Xpress har otroligt bra support snabba svar på alla frågor och för två år sedan när en kabel till kameran var kaputt så låg en ny i brevlådan två dagar efter ett mail till dem och helt utan kostnad ,trots att kameran är tillverkad 1998!!
h-g

Return to “CCD-kameror”