Program för CCD

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Program för CCD

Post by Cristofer »

Vilka program rekommenderas för styrning av CCD-kamera? Det som följer med kameran fungerar väl, men är kanske inte det bästa.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Program för CCD

Post by Bengt »

Beror ju på vad man vill lägga för pengar. Astroart är enkelt och funkar men maxim.dl är bättre och värt vad det kostar. Kolla upp bara så det programmet du väljer fungerar med fullt stöd i drivrutinerna för din ccd. Tycker maxim.dl har varit lite slöa med uppgraderingar för nya ccd.Lite irriterande om man märker att programmet t.ex inte klarar alla bin varianter.Så var det för min ccd när den kom ut.
Andra styrprogram får andra uttala sig om eftersom det är i huvudsak maxim.dl jag använt.Som sagt är prisvärt men inte fantastiskt.

Bengt
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Program för CCD

Post by Frazze »

Nebulosity kör jag och är helnöjd med det.

/Daniel
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Program för CCD

Post by DavidS »

Jag har börjat prova AudeLA för min "andrauppställning". Vet för lite för att kunna rekommendera det än men det ser lovande ut. Om inte annat vore det roligt att veta om det finns andra AudeLA-användare på Astronet om man kör fast...
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Program för CCD

Post by thanders »

Jag har också fastnat för Nebulosity ffa för att det är multiplatform. Såg sen denna video:

http://www.astronomyshed.co.uk/forum/vi ... =19&t=9373

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Program för CCD

Post by AstroFriend »

Hej Cristofer!
Jag använder APT till min DSLR men APT kan också hantera CCD kameror om de har ASCOM gränssnitt. De andra programmen som nämnts kan ju visserligen så mycket mer än att bara styra kameran. En intressant sak med APT är att jag tillsammans med utvecklaren Ivaoly testar ut script som man innefrån APT och med de kan flytta positionen på teleskopet mellan de olika fotosessionerna. Även filterbyten går att göra och en del annat. Andra script är parkera teleskopet samt stänga av datorn. De bad jag honom ta fram för att inte tömma batteriet i onödan.

http://www.ideiki.com/astro/

Demoversionen klarar man sig med utom kanske teleskopförflyttningen. Men den delen är inte klar än.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “CCD-kameror”