Lättanvända eller ej?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
at1981
Posts: 15
Joined: 2013-03-01 10:51:11
spamtest: JA

Lättanvända eller ej?

Post by at1981 »

Hejsan!


Hur lätthanterlig är en CCD-kamera?
Kan man enbart astro-fota med en sådan eller går det att fota på moder jord också?
Kan man se, liksom i en vanlig kamera vad det är man fotar för något?


MVH Alexander T !!
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lättanvända eller ej?

Post by stoffe »

En astronomisk CCD kameran har i regel enbart uttag för strömförsörjning och usb kabel och eller kabel för autoguidening på vissa modeller eller möjligtvis något annat specialuttag för astronomirelaterat. Dvs inget inbyggt batteri, ingen sökare osv och det är inget man kan handhålla för att landskapsfota. De allra flesta CCD kameror är dessutom svartvita men det kan ju vara fint förstås. Men oftast så har de en anslutning som inte passar på något sätt mot vanliga kameraobjektiv utan specialadapter som man kan behöva bygga själv. Det kan ju vara så att det inte går att ta tillräckligt korta slutartider. Du har ju redan en D800E som förmodligen är överlägsen för fina landskapsfotografier. Ska du fota svartvitt utan bayermask så hyr en svartvit Leica kamera vet ja?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
at1981
Posts: 15
Joined: 2013-03-01 10:51:11
spamtest: JA

Re: Lättanvända eller ej?

Post by at1981 »

Hejsan!


Jag tycker jag har kunnat läsa till mig att det finns både färgade och monokroma CCD-kameror från t.ex. SBIG.
Alla färger och så på nebulosor, med CCD-kamera. Är det efterhandsredigerat eller har man använt en CCD-färgkamera?

Används CCD-kamera för planetfoto som t.ex. Mars, Saturnus och Jupiter?


Jag ska se vad jag kan få till med min D800E till att börja med :).


MVH Alexander T !!
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lättanvända eller ej?

Post by stoffe »

För att planetfota så kan du börja att använda en Philips Toucam med CCD sensor, de astronomiska CCD kameror som finns kan i regel inte filma i minst 15 fps, gärna 30 fps om inte kameran komprimerar bilderna för hårt som förs över till datorn eller om man ska köpa sig en riktigt dyr och fin planetkamera som kan filma i 120 fps. Jag har tagit betydligt bättre planetbilder med min Philips Toucam än med min D600.

Man filmar alltså planeterna och stackar ihop filmen i exempelvis Registax för att få ihop filmen till en enda bild. Man tar ej stillbilder på Jupiter utan man vill ha så mycket data man kan få under en kort period innan planeten hinner rotera, på Jupiter är denna tid max 3 minuter.

Visst kan du filma med din D800E men jag vet inte hur bra det blir, jag har inte lyckats få några bra filmsnuttar med min D600a.

Din D800E är en mycket kompetent kamera och du kan astrofota med den i flera år framåt innan du tröttnar och vill ha något bättre då det är väldigt många andra faktorer som oxå väger in. Även för dagtids foto är den en mycket fin kamera. Jag hade själv gärna haft den om den hade fått plats i min budget men så fyndade jag D600an som är nästan lika bra på det mesta förutom att jag har större pixlar i min kamera vilket är fördel för astrofoto med riktigt lång bränvidd.

Har du fler frågor är det bara att fylla på med dom här nedanför.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Lättanvända eller ej?

Post by glappkaeft »

at1981 wrote: Jag tycker jag har kunnat läsa till mig att det finns både färgade och monokroma CCD-kameror från t.ex. SBIG.
Alla färger och så på nebulosor, med CCD-kamera. Är det efterhandsredigerat eller har man använt en CCD-färgkamera?
Ganska få astrofotografer använder färg-CCD för djuprymdsobjekt. Istället använder man monokroma CCD kameror med ett separat filterhjul. Det ger möjligheten att ta ordentligt med luminans (allt synligt ljus som en svartvit bild) för att få en brusfri och kontratrik grundbild. Sedan färglägger man den bilden m.h.a. RGB filter, detta kallas för LRGB bilder. Man får också möjligheten att använda smallbandsfilter för vissa specifika våglängder (vätes alfalinje är den vanligaste), dessa används antingen som kompliment, tillsammans med eller istället för något eller alla filtrerna i en LRGB-bild. Med monokrom CCDkamera kan man dessutom göra vetenskapaliga mätningar av stjärnors ljus (fotometri) i olika filter (vanligtvis BVRI filterserien).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “CCD-kameror”