Söker ny monokamera för solfoto

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Söker ny monokamera för solfoto

Post by gost »

Nu när solen börjar komma tillbaka så har jag börjat uppgradera mig lite på prylar för solfoto. Del är en motorfokuserare beställd och på ingående, men jag skulle också behöva uppgradera mig på kamera. Med min IS DMK31 kamera får jag inte med hela solskivan på sensorn vilket jag vill kunna göra. Jag har därför börjat kika runt lite på olika ersättare.

En fråga vad gäller QE, spelar det någon roll om det är CMOS eller CCD? CMOS verkar generellt ha lite sämre QE än CCD, i alla fall på de modeller jag tittat på. Dock har CMOS ofta högre fps, så frågan är, kompenserar en högre fps en lägre QE? (Eftersom jag får fler bilder att stacka på samma tid)

Är det högst QE vid 650nm som vinner, eller är det andra faktorer jag skall titta på?
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Söker ny monokamera för solfoto

Post by Corpze »

Hur verkar nya Qcam 5LII som astrosweden precis lagt upp, tror den ska ha en qe på 74% med skaplig upplösning och hög fps! (kanske är helt fel för ditt ändamål men jag är intresserad av den för planetfoto)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Söker ny monokamera för solfoto

Post by gost »

Då den inte heller klarar av hela solskivan så funkar den inte för mig.

Return to “CCD-kameror”