Jag behöver se en flat+delbild med dessa 2 chip

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Jag behöver se en flat+delbild med dessa 2 chip

Post by pesa »

Edit. Skit också,skrev flat ist dark. kan man ändra rubrik?

Kan nån vänlig själ hjälpa skicka (eller peka ut länk) mig exempel på dark + delbild taget med samma tid/temperatur med nåt av dessa chip:
1 kodak 8300
2 litet lågbrusigt sony-chip. t.ex det som sitter i atik 460 eller 428.
Jag behöver se dessa för att slutgitligt bestämma mig för vilen kamera jag skall ta

Det räcker alltså med 1 dark och 1 delbild med samma exponering (t.ex 5min) och samma temeratur.

Pelle

PS Jag ÄR medveten om nackdelarna med sony-chippen.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Jag behöver se en flat+delbild med dessa 2 chip

Post by Lazze »

Du har ett pm.

/Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Jag behöver se en flat+delbild med dessa 2 chip

Post by Terje »

Tänk på att det inte egentligen är mängden mörkerström som är intressant utan bruset i mörkerströmen.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Jag behöver se en flat+delbild med dessa 2 chip

Post by pesa »

Terje wrote:Tänk på att det inte egentligen är mängden mörkerström som är intressant utan bruset i mörkerströmen.
hmm... är inte all mörkerström brus?
om inte så mkt intressant.
har du nån länk?

pelle
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Jag behöver se en flat+delbild med dessa 2 chip

Post by Terje »

Nej all mörkerström är inte brus, det är ju poängen med att ta darkframes, du tar bort den förutsägbara delen av mörkerströmen. om vi tar ett hypotetiskt exempel. En pixel i din kamera genererar en mörkerström som varierar mellan ett värde på 196-198 över ett stort antal bilder. en annan pixel varierar mellan 120 och 274. I det första fallet får du ett medelvärde som du subtraherar bort från dina bilder på 197 och ett kvarvarande brus på +-1. i exempel 2 blir det 197+-77. Dvs fall ett har väldigt lite brus. I det första exemplet kan du i princip med darkframes ta bort "allt" medans i fall två har du en stor kvarvarande del brus som du aldrig kan kompensera bort med kalibreringsbilder.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Jag behöver se en flat+delbild med dessa 2 chip

Post by Lazze »

För de som är intresserade av kamerabrus finns det en kille som har mätt utläsnings- och systembrus på olika kameror. Här är länken till den sidan på hans blogg.
http://blog.astrofotky.cz/pavelpech/?page_id=782

/Lasse

Return to “CCD-kameror”