SBIG STF-8300M eller QSI 8300 ?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

SBIG STF-8300M eller QSI 8300 ?

Post by pesa »

Skulle uppskatta synpunkter på dessa 2.
Så vitt jag förstår väger dom ungefär lika mkt så det kan ju inte bli avgörande.
SBIG-alternativet blir ett par tusen billigare. Kylningen verkar likvärdig. Kanske är elektroniken bättre på den ena?
Nåt jag glömt?
Om inte lutar det mot SBIG.
En mkt viktig sak för mig är att bägge kan användas med Canons EF-objektiv. Därför tänkte jag vänta med off-axis guider.
Pelle

Vad tror ni om chansen att hitta en begagnad?
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: SBIG STF-8300M eller QSI 8300 ?

Post by pesa »

Oops,titeln vart fel. Skulle stått QSI 583 !!
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SBIG STF-8300M eller QSI 8300 ?

Post by Tompa »

Hej,

jag går också i liknande funderingar. Jag lutar åt QSI eftersom de funkar med 1,25"-filter. Jag vill ha BVRI-filter och de verkar inte vara så vanliga i 36 mm storlek, som SBIG använder. Jag har även sett påståenden på olika forum om att 1,25"-filter är mycket billigare än 36 mm filter, men jag har inte bekräftat detta genom egna undersökningar (ännu...).

QSI lovar "vinjetteringsfritt" ner till f/5, men jag misstänker att man skall ligga en bit över detta värde för att verkligen slippa vinjettering. Jag har inte sett motsvarande siffra för SBIG och 36 mm filter.

Sen tycker jag att det verkar praktiskt att ha filtersnurran integrerad, men det är väl en smaksak.

danhei har haft en begagnad 583:a till salu, vet inte om han har den kvar.
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 056#p16056

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: SBIG STF-8300M eller QSI 8300 ?

Post by danhei »

Tjena Pelle.

Jag har ägt en SBIG 8300C och har fn en QSI583.

Du har krav att det ska fungera med DSLR-objektiv. Har för mig att då faller SBIG bort såvida du inte kör M-modellen utan filterhjul eller väljer färgkameran från dem (8300-C). Du kan iofs skruva på 1,25` filter på manliga T-gängan inför tagning för de olika kanalerna men det känns väl inte riktigt praktiskt. QSI-s formfaktor medger att du kan köra DSLR-objektiv tillsammans med filterhjul (deras-WS-modeller).

När tillverkaren skriver "vinjetteringsfritt" innebär det inte att man helt slipper vinjettering med normalsnabba tuber. Utan oftast mer att den vinjettering som uppstår är behandlingsbar mha flats. Gränsen är nådd då man pga vinjettering INTE kan få fram nödvändig bilddata även efter att man subtraherat med flats. Dvs vinjettering är så kraftig att bilddatat har komprommiterats.
Jag har en 583wsg och en TEC 140 f:7 och numera Astrodon filter och har en skillnad på 2500-2900 ADU när jag mäter mellan centrum och hörnen på mina råbilder och denna skillnad är enkel att behandla mha flats.

Det anses att elektroniken är bättre i QSI. Det aningen lägre s/n värdet för QSI kameran talar kanske en del för detta. Men det kan också ha att göra med att QSI 583 har långsammare nedladdningstid, jämfört med SBIG. Finns dock en del olika teorier om detta.

Sen har jag en del subjektiva personliga tyckanden avs pro/cons men det får anstå i själva tråden ;)

Båda är dock mycket bra kameror i förhållande till pris relativt sett, och vore det inte för ditt krav avs DSLR objektiv är båda ett bra köp där skillnaden i slutresultatet torde vara minimal.

Vill du snacka vidare kan du PM-a mig. Dock ska du absolut prata med handlarna, Hans på Teleskop Service för QSI, och Micke på Astro Sweden för SBIG, för o höra med dem. Mitt goda intryck är att de INTE försöker prata sämre om antingen den ena eller andra kameran, utan sakligt om för och nackdelar för de olika modellerna och alternativen du har utifrån dina krav.
Gå också med i QSI-s och SBIG-s Yahoo grupper, där du kan få bra information.

MVH
/Danne
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: SBIG STF-8300M eller QSI 8300 ?

Post by skafar65 »

Hej

Vill bara rätta en sak här om det är OK. Man kan visst använda kameraobjektiv till SBIG.s kameror, med eller utan filterhjul. Vilken som är bäst lägger jag mig inte i men vill bara förtydliga detta. ;)

Mvh //Micke
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: SBIG STF-8300M eller QSI 8300 ?

Post by danhei »

I stand corrected :good: Tack Micke.

MVH
/Danne
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: SBIG STF-8300M eller QSI 8300 ?

Post by pesa »

Tack för svaren!
danhei,jag återkommer senare med pm.

Besvärlig som jag är har jag bestämt mig för att jag vill ha ÄNNU mer funktion än vad dessa kan erbjuda;
BackyardEOS erbjuder fokusering och då finns det ingen anledning till att tillverkare av ccd adaptrar inte skulle kunna ge samma sak (fokusmotorn är ju inbyggd i objektivet).
Det är mkt enklare att ställa fokus med backyardEOS än att vrida på objektivet.
Så nu håller jag på och forskar om det. Återkommer om jag hittar nåt...
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: SBIG STF-8300M eller QSI 8300 ?

Post by Cristofer »

Jag tror ryska maffian är i farten
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: SBIG STF-8300M eller QSI 8300 ?

Post by Jonas »

Fixat. Åtminstone för tillfället!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: SBIG STF-8300M eller QSI 8300 ?

Post by AstroFriend »

Hej, vet inte om jag missförstår något här i diskussionerna att använda Canon EOS objektiv. Jättebra objektiv, men de har elektronisk bländare. Skall du styra objektivets bländare och ev fokus utan att använda en Canon kamera blir det inte enkelt. Tror jag sett sådana adaptrar man kopplar på objektivet, men de tar plats och risken är att du inte når fokus med de CCD kameror du föreslår.

Tror man ev. kan gå förbi problemet med blänadaren, ja om man nu vill blända ned, för den står ju alltid fullt öppen. Ett sätt är att ha den monterad på Canon kameran och sedan trycka på blända ned knappen och ta loss objektivet då. Har aldrig provat det själv och verkar ju lite omständigt.

Många brukar ju använda Canons gamla FD obkjektiv som i många fall är nästintill lika bra som EOS men kostar en bråkdel. De tror jag man kan ställa bländaren manuellt på.

Programmet du nämner fungerar väl bara med canon EOS kameror, eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “CCD-kameror”