Celestron NightScape

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Celestron NightScape

Post by Wolfgang »

CELESTRON Nightscape 8300
Jag har nu äntligen lyckats ta några bilder. Det som vat otroligt besvärligt var att få focus. Instuktionerna från Celestron är bedrövligt dåliga.
Efter många timmas försök lyckades jag få ner till 7,0.
Kvällen efter råkade jag komma åt focus och förlorade inställningen, nu försökte jag igen, efter ett par timmar utan att få ner focus under 20, gav jag upp.
Problemet var att hur jag än försökte så hoppade focus fram och tillbaka utan att egentligen vilja går ner (man skall få ett så lågt värde som möjligt samtidigt som stjärnan skall bli så liten som möjligt).

Då hade även datorn kraschat flera gånger pga att jag försökte stänga ner AstroFX med krysset (X:et) uppe i högra hörnet.

Senare kom jag på att man måste stänga ner AstroFX genom att avsluta i menyn som finns under Celestrons logo uppe i vänstra hörnet.
Nu kraschar datorn ej längre när jag stänger programmet.

Jag lärde mig att få bra focus. Väljer 2 sekunder ( 1 sekund verkar inte fungera så bra). Jag väljer sedan Night Vision (finns under menyn uppe till vänster). Körde halv upplösning (under Resolution) och under Subframe valde jag fullframe.

Markerade sedan att område runt stjärnan med musen (efter att jag fått några stjärnor i Fullframe). Nu fungerade det mycket bättre (verkar som Night Vision , alltså den röda färgen gav jämnare och bättre resultat) programmet visade snabbt ett bättre resultat och jag fick ner focus till 3.8-4.0 som verkar vara väldigt bra.

Jag har tagit mina första bilder, nu återstår det bara att behandla dem i AstroFX eller DSS samt Photoshop, detta måste jag nu lära mig.

Testade även Celestrons autoguider, men än så länge har jag inte fått att fungera. Det visas inga stjärnor på LCD.

Någon som har erfarenhet av Celestrons autoguider? verkar vara exakt samma som Synguider.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Celestron NightScape

Post by Wolfgang »

För den som vill ha test från tidningen Sky at Night oktober 2013, så kan jag maila den som PDF.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410