QHY IMGOL

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

QHY IMGOL

Post by hansg »

Har köpt och börjat testa en ny Planetkamera köpt från Astrosweden, IMGol, den enklaste av QHY:s planetkameror, finns även IMGOS och den vassaste IMGOH, som inte Astrosweden har i sortimentet just nu.

IMGOL har samma ccd som DMK21 och 30 graders kylning av ccd och AD ,kan köra upp till 53fps, har mono och color funktion ,sparar bilder i fits, bmp jpg ,raw och avi. Det är en 14 bitars kamera och har även en port för guidning.
Kylning av en planetkamera är efterlängtat den blir ganska varm annars vid hög fps.

QHY har lite dålig serviceanda, inga drivrutiner för kameran och kameraprogram ingår i paketet så det är ett himmla letande på nätet för att finna senaste drivrutin och bildfångarprogram, men nu funkar den fint i WIn7.

Har ännu bara kollat den på landskapsbilder med ett 25-70mm zoom objektiv och vad jag kan bedömma blir det bra bilder med möjligheter till "fine tuning" av ccd och andra enheter

Tyvärr finns ingen kamera manual eller manual för kameraprogrammet, jo det finns en program manual på Kinesiska.

Sedan verkar det stört omöjligt att få svar på en viss fråga, jag tog nämligen för givet att fönstret framför ccd är ett rent optiskt neutralt fönster men en Englands säljare anger att det är ett inbyggt UV/IR filter en annan säljare uppger att det är ett
optiskt neutralt filter.

Vet inte hur man ska kolla hur det faktiskt är ,får väl vänta tills jag får Venus bilder och se om uv-pass filtret funkar så att molnformationer kan fångas, i varje fall ett otyg om ccd fönstren är en typ av filtrer det begränsar valmöjligheter vid obsandet.
Ser att det går att lossa några skruvar och ta bort filtet/optiskt fönster men frågan är om det är lyckat kan bli strul med kylning och fukt?
Kanske någon här har rätt svar och ev har någon av IMG kamerorna?
Hälsningar
hansg
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: QHY IMGOL

Post by Lazze »

Hej Hans

Jag såg att du redan ställt frågan i Qhy:s forum eftersom jag själv sneglat där, men Qiu själv har inte svarat (än så länge i alla fall).
Jag hittade en tidigare frågeställning om IMG0S och IMG2L där Qiu svarade:
"The optic glass is AR coating, Should be no blocking in any wavelengh. But I have not messured 1000nm."

Inget direkt svar för IMG0L alltså, men vad gäller IR kanske det vore en ide att filma t.ex. en fjärrkontroll eller annat som ger ifrån sig IR men inte synligt ljus och se om det släpper igenom IR-strålning? Kommer inte direkt på någon vanlig strålningskälla som bara ger ifrån sig UV, men det borde väl finnas något.

/Lasse
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: QHY IMGOL

Post by hansg »

Hej Lazze, tack för tipset, Ir från fjärrkontrollen går fram starkt och tydligt.

h-g
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: QHY IMGOL

Post by skafar65 »

Hej

Vill bara meddela att QCam kamerorna fortsättningsvis inte kommer att levereras med någon CD skiva med drivrutiner då drivrutiner tenderar att bli en färskvara! Vi kommer att skicka med en instruktion och länk till webbplats där de senaste drivrutinerna och manualerna finns för QCam kamerorna. Detta hade missats i H-G.s fall vilket vi ursäktar. Vi har nu även lagt upp en tillfällig länk på hemsidan.

Då det gäller filtret på kameran så har jag inte fått några 100% uppgifter om vad det är. Jag är säker på att filtret som sitter på vid leverans är anpassat för "normal" användning, i H-G.s fall med molnformationer på Venus kanske det inte fungerar. Man kan hur som helst beställa andra filter t.ex. AR (clear) filter. Något vi säkert kommer att lösa.

Trevlig Midsommar på er! //Micke
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: QHY IMGOL

Post by hansg »

Testat IMGOL kameran lite mer, den har en blank" nos" med en gänga för anslutning av c-objektiv, man kan alltså anv anslutning 2", M42 eller c-anslutning, den sistnämnda nämns inte i beskrivningen.

Test av frames per second fps gav 56fps vid 8 bitar och 30 fps vid 14 bitar, lite felaktigt alltså i kamera beskrivningen hos försäljaren, avi filer går bara att spara när man kör i mono/Raw i övrigt är det fits format som gäller om man vill köra en längre serie för stackning och det är ju bra.

Den ovan nämnda blanka "nosen" ställer till problem vid fotande av ljusa föremål ,blir en refleksbild från dess blanka yta, men är
enkelt att åtgärda då nosen kan skruvas loss med 4 skruvar då har man en mattsvart yta och kan anv 2" eller m42 anslutningen
eller som kan köpas separat adapter 2" till 1.25"och eftersom min 1.25" anslutning på Mintron kameran passar exakt i c-anslutningen så var det inga problem

När det gäller det optiska fönstret nämnd i tråden tidigare finns skilda besked och inget besked från QHY, nåväl testen visade att den släpper igenom
ir i varje fall.

EZplanetary programet för kameran ställde till lite problem i början då programet frös så att datorn var tvungen att startas om, det löste sig genom ett tips om man kryssar i High priority disk write i menyn så funkar det.

h-g

Return to “CCD-kameror”