Lite hjälp av dataexperter skulle behövas.

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Lite hjälp av dataexperter skulle behövas.

Post by Timo »

Igår kväll så startade jag min QCAM5 guidekamera via PHD så den var igång när jag startade min SBIG ST2000XM.
Hörde att fläkten gick igång så jag klickade på connect i CCDops som jag brukar använda till att kolla skärpan med.
Men efter 10 sekunder var kameran fortfarande inte connectad så jag kikade runt hörnet på den och hörde då inte fläkten längre.
Tänkte va f.. nu då.
Den har tappat drivrutinerna en gång förra året så jag tänkte att det är nog det som har hänt igen.
Till saken hör att förra helgen testade jag allt första gången, då QCAM5 är ny, och då startade jag SBIG,en först och QCAM5 sen. QCAM5 går via Ascom men SBIG gör det inte, vad jag förstår. Då fungerade allt bra.
Så det var till att avinstallera både CCDops och SBIG,s Drive checker som innehåller drivrutinerna. Rensade och i Windows/System32/drivisar dit de alltid kopieras.
Men när allt är ominstallerat enligt SBIG,s beskrivning så får jag svaret när jag försöker lägga till drivrutiner via installationsguiden att den hittar inte maskinvaran. Jag försöker då manuellt genom att peka på mappen där de ligger men samma svar.
I enhetshanteraren finns inte kameran under USB enheterna fast den borde vara där. Däremot dyker det ett gult frågetecken högst upp i enhetshanteraren under "andra enheter" )tror jag det hette) men det går inte att installera drivrutiner där. Så nu hamnar jag på ruta 1 hur jag än gör.
Driver checker laddar upp nya drivrutiner och uppdaterar så allt är grönt och de ligger på de ställen där se skall ligga men hur jag än gör så får jag inte kameran att hamna under USB enheter i Enhetshanteraren.
Någon som har några tankar kring detta ?
I värsta fall har något gott sönder i kameran.......
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Lite hjälp av dataexperter skulle behövas.

Post by jorand »

HejTimo,

Jag hade ett liknande problem med en enhet som inte ville kommunicera med datorn. Jag bytte då till en USB kabel med inbyggd signalförstärkare vilket gjorde att problemet försvann.

//Jörgen
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Lite hjälp av dataexperter skulle behövas.

Post by Timo »

Hej Jörgen,
tyvärr har jag provat 3 olika USB-kablar, inkl. originalen, varav en med förstärkare.
Kan det vara själva kontakten i kameran tro ?
USB-kabeln kan vrickas fram och tillbaka en del och jag har även testat att ha den i olika lägen men utan resultat.
Får nog köpa en kabel och testa.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Lite hjälp av dataexperter skulle behövas.

Post by Starsoft »

Att prova ny kabel är alltid klokt.

Annars åter det som kameran inte längre identifierar sig korrekt på USB anslutningen, om du dubbelklickar på det gula frågetecknet i enhetslistan och sedan väljer "information" så kan du kanske se om informationen verkar rimlig för din kamera. Där ska även gå att installera en drivrutin som du själv pekar ut om du väljer "drivrutin -> uppdatera drivrutin".

När du beskriver hur kameran försvann så låter det som det skulle kunna vara firmwaren i kameran som klickar, går den att återställa själv med SBIG kameror?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Lite hjälp av dataexperter skulle behövas.

Post by danhei »

Går fläkten igång när du strömsätter kameran? Du skrev att fläkten stannade...men har du fått den till att starta efter detta.
På min 8300 startar alltid fläkten vid strömsättning oberoende av drivisar.
Om din är beskaffad liknande och fläkten ej startar tyder det på ett strömproblem.

MVH
/Danne
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Lite hjälp av dataexperter skulle behövas.

Post by Timo »

Hej,

den lägger sig alltid som okänd enhet och det går ej att uppdatera drivrutiner får jag som svar. Även om jag pekar på rätta drivrutiner.
Har en fråga ute i SBIG-gruppen så jag får se vad de svarar. Kan ju kolla i manualen om jag kan resetta den på något sätt.

Danne - fläkten på ST2000XM går bara igång om kameran finns i enhetshanteraren bland USB devices. Och det är där jag inte kan fä den att ramla in.
Drivisarna finns i rätta mappar men där tar allt slut.
Undras om USB kontakten på kameran kan vara kass ? Kabeln kan lätt röras fram och tillbaka när den sitter på plats. Det har den förstås gjort tidigare med men allt kan ju slitas ner.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “CCD-kameror”