Några frågor om CCD-kameror

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Några frågor om CCD-kameror

Post by Lazze »

Jag fotar med en Canon 450 och inser dess begänsningar, men den har några goda sidor och fokuseringen är en av dom.
Med Live-view ställer jag in mot en Mag 5-7 stjärna, förstorar upp 10 ggr på datorskärmen i det medföljande utility-programmet, drar fokus fram och tillbaka en eller 2 gånger och sen är jag klar.

Hur funkar det med en CCD? Måste man ladda ner kortare exponeringar på datorn, ev. förstora upp?, flytta fokus lite, ta ny bild osv? (Jag vet det finns program för detta men det är knappast något jag börjar med). Eller kan man få det att fungera som i guideprogrammet PHD där bilden bara loopas och uppdateras med t.ex. någon sekunds mellanrum?

Hur är era erfarenheter av imma på en kyld CCD? Kan man komma undan det om man nöjer sig med att kyla till säg -15°C? Eller måste kameran förvaras med kiselgel eller annat torkmedel?

Och slutligen en fråga om parfokalitet för monokameror. Jag har sett i reklamen för en del filter att de ska vara parfokala, men har också någonstans läst brasklappar om att det kanske inte alltid blir så perfekt. Med en monokamera skulle jag idealt vilja snurra filterhjulet mellan varje exponering för att slippa hamna i det läget att jag kanske måste vänta 3 veckor på nästa molnlucka innan jag kan lägga på sista färgen. Har ni några synpunkter?

/Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Några frågor om CCD-kameror

Post by Robert »

BEror lite på vad man använder för programvara. PHD har jag aldrig sett så det vet jag inget om men o MaximDL och AstroArt så uppdateras bilden automatiskt efter den exponeringstid du har valt. Sedan visas värden på hur bra fokus är med FWHM vörde eller HalfFluxDensity. Max pixelns värde brukas visas med. Med detta kan man ställa in fokus bra. Så gjorde jag förut tills jag fick en datorstyrd fokuserare. Nu kör jag med FokusMax istället.

Jag kör min QSI kamera på -30 grader nu. Min SarlightKamera kyler alltid max och har aldrig haft problem med imma.

Mina filter är tillräckligt parfokala så jag fokuserar inte om per filter.

Dock beror det lite på olika filtertillverkare och F-tal på teleskopet. Desto lägre f-tal ju mer krävande är fokuseringen och olika parfokalitet visar sig mer vid låga f-tal.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Några frågor om CCD-kameror

Post by Bengt »

Hur funkar det med en CCD? Måste man ladda ner kortare exponeringar på datorn, ev. förstora upp?, flytta fokus lite, ta ny bild osv? (Jag vet det finns program för detta men det är knappast något jag börjar med). Eller kan man få det att fungera som i guideprogrammet PHD där bilden bara loopas och uppdateras med t.ex. någon sekunds mellanrum?

Fokusering är en bagatell med ccd. Mät värdet du får runt en live view från stjärnan sen är det bara att köra. Inget du ska bekymra dig för.


Hur är era erfarenheter av imma på en kyld CCD? Kan man komma undan det om man nöjer sig med att kyla till säg -15°C? Eller måste kameran förvaras med kiselgel eller annat torkmedel?

Jag har aldrig haft imma på min Starligt kamera. Sitter den på en snurra så lär du inte få problem . Vet att billigare ccd kameror är mer petiga med förvaring.

Med en monokamera skulle jag idealt vilja snurra filterhjulet mellan varje exponering för att slippa hamna i det läget att jag kanske måste vänta 3 veckor på nästa molnlucka innan jag kan lägga på sista färgen. Har ni några synpunkter?

Inget jag rekommenderar. Man behöver tycker jag omfokusera mellan färgerna för bäst resultat.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Några frågor om CCD-kameror

Post by Starsoft »

När det gäller fokusering så upplever jag heller inget problem, med crop runt stjärnan och kort exponering så blir det nästan som "liveview".

När det gäller kondens så förekommer både kondens på utsidan av kameran och inne på bildsensorn. Kondens på kameran externt kan man nog bara få med vattenkylda kameror eftersom värmeförlusterna från kylningen i en fläktkyld kamera hamnar i kamerahuset vilket gör att det alltid blir varmare än omgivningen och alltså inte samlar kondens. Kondens inne i kameran på bildsensorn får man om kamerahuset inte är riktigt renblåst och tätt från fabrik, vissa kinesiska kameror har ofta det här problemet. De olika lösningar som jag sett med förvaring i silicagel och annat för sådana kameror tror jag inte fungerar, är kameran inte tät och ren från fukt invändigt så är nog kylningen oanvändbar i praktiken.

Att byta filter mellan varje exponering är något som jag också föredrar och med en newton så behöver jag normalt inte fokusera om med parafokala filter. Med en refraktor så bör man nog göra det mellan de olika färgerna på grund av färgfelen men om man har en stegmotorstyrd fokuserare så bör man kunna använda fasta värden för de olika färgerna och behöver alltså inte göra en fokusering mellan varje bild. Jag tror att många program för kamerastyrning klarar av att ställa om fokuseraren automatiskt mellan varje bild/filter. Det är också så att om seeingen är påtagligt olika mellan sessionerna så blir det mera besvärligt att lägga samman färgerna till en RGB bild om man har tagit färgerna vid olika tillfällen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Några frågor om CCD-kameror

Post by Bengt »

Ser vi har lite olika erfarenheter när det gäller fokusering . Finns klart olika arbetsmetoder.

På mina sista bilder så börja jag ta färgerna RGB. Vilket jag tyckte hade flera fördelar. Förutom att man oftare blir klar med en slutbild i LRGB
får slutbilden bättre skärpa. Åtminstone är det så hos mig att det blir stabilare nattluft med mer transparent natthimmel senare på natten. Bättre då köra LUM exp senare för det är ju den som gör att bilden får fram detaljerna. Dessutom så slipper man kassera fullt så många bilder när man kluddar med guiderinställningen, eftersom man ofta kör med lägre bin med färgerna.

Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Några frågor om CCD-kameror

Post by Lazze »

Det var bra svar och synpunkter som gjorde mig klokare. Men som alltid föder det minst en ny fråga :D

Jag är inte så hemma på nomenklaturen, vad innebär det att man fotar färgerna i RGB? Tar man RGB på en gång med en färgkamera och lägger till luminans med en monokamera?

/Lasse
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Några frågor om CCD-kameror

Post by Timo »

Min variant som jag nämnt tidigare att jag använder SBIG,s gratisprogram CCDops och ställer den på kontinuerliga 1 sekunds exponeringar. Eftersom jag har sekundärspegel och därmed 4 armar i hållaren får jag ju dessa förnäma spikes på bilden :D
Sen är det en enkel match att ställa skärpan. Man går bara förbi fokus en gång och på återvägen brukar man kunna låsa på rätt ställe.
Fr.o.m. idag tillhör jag också fåtöljastronomerna fram till mitten av augusti.

Lasse, Bengt menar att han tar varje färg för sig först, R,G och sen B.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Några frågor om CCD-kameror

Post by Lazze »

Timo wrote:Min variant som jag nämnt tidigare att jag använder SBIG,s gratisprogram CCDops och ställer den på kontinuerliga 1 sekunds exponeringar. Eftersom jag har sekundärspegel och därmed 4 armar i hållaren får jag ju dessa förnäma spikes på bilden :D
Sen är det en enkel match att ställa skärpan. Man går bara förbi fokus en gång och på återvägen brukar man kunna låsa på rätt ställe.
Fr.o.m. idag tillhör jag också fåtöljastronomerna fram till mitten av augusti.

Lasse, Bengt menar att han tar varje färg för sig först, R,G och sen B.

Timo
Tack, då förstår jag.
Fast är det inte fusk att använda spikes för fokuseringen.....Kanske skulle svetsa på några pinnar frampå SCT:n..... :mrgreen:

/Lasse
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Några frågor om CCD-kameror

Post by Timo »

Nja, det är väl inte mer fusk än att använda olika program för fokusering :D
Huvudsaken är att man hittar fokus. Det är väldigt avgörande för hur mycket detaljer man får i en bild !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Några frågor om CCD-kameror

Post by anivision »

Kan inte Lazze hänga på en bahtinov-mask fram på sin SCT som fokuseringshjälp?
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Några frågor om CCD-kameror

Post by Lazze »

Jo, visst skulle jag kunna hänga på en sån, men om jag kan få nog bra fokus utan att hänga på och ta av en mask så föredrar jag det. Generellt sett, ju mindre prylar jag måste hålla reda på, desto mindre risk att något blir fel.

/Lasse

Return to “CCD-kameror”