CCDInspector Field curvature

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

CCDInspector Field curvature

Post by Robert »

Roade mig lite med CCD Inspector på lite råbilder.

Kamera: SXV-H9
Teleskop: TMB 100/f8
TMBH9.png
TMBH9.png (65.41 KiB) Viewed 3523 times
Kamera: SXV-H9
Teleskop: Takahashi FS-60C
TakH9.png
TakH9.png (84.7 KiB) Viewed 3520 times
Kamera: SXV-H9
Teleskop: Celestron C11
C11H9.png
C11H9.png (101.12 KiB) Viewed 3523 times

Skall bli intressant att se hur jag klarar mig med QSI 583 med större chip utan flattner. Tror det kan gå ganska bra med min TMB medans Takahashin är behöva en flattner. C11an var inte så bra kolliminerad men den behöver nog verkligen en flattner för större chip.
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: CCDInspector Field curvature

Post by GAIS »

Stora chip kommer säkert dessvärre ge problem, men man kan ju alltid skala lite.
Min FLT anses ha väldigt plant fält, men med DSLR chip storlek krävs flattener defintivt.
Planheten är tämligen logaritmisk (det blir duktigt snabbt sämre ju längre från mitten man kommer). "Sweetspoten" är tämligen liten utan flattener med en triplet.

Jag ligger på ca 8% curvature idag med flattener, Du har 8,6% idag med det lilla chippet... Jag provade min FLT med min guidekamera (samma chipstorlek som ditt H9 chip), då hade jag ca 3% utan flattener.
Kolla även denna viewtopic.php?f=22&t=3854&p=4843&hilit=FLT#p4843 Detta var innan kalibrering.

Petzval (dvs i princip en triplet med ett extra lins) är en annan femma - dom har mycket bra planhet direkt ur lådan.
Nått att tänka på när man handlar för foto. Köper man t.ex. en Pentax är den dyrare tubmässigt sett, men den behöver inga flatterners och distanser etc...

Ett annat krux du inte råkat utför med ditt gamla "lilla" chip är hur viktigt det är att allt sitter i våg.
Minsta skillnad kommer ge suddiga stjärnor i nån kant.

Men och andra sidan kommer du med din nya kamera få mindre brus och klart roligare synfält.
Att hitta dina objekt kommer bli en barnlek - även utan pinpoint. Kort sagt kommer nog allt bli bättre, men du kommer få några nya tekniska problem att lura med.
Off axis guidern är ju inte heller dum, men med din montering undrar jag om det spelar större roll, men det kommer ju gå fortare att komma igång o foto - och det är ju ett stort plus.

Grattis till ett stort chip och en kamera med löjligt lite brus och outstanding bias / read noise.

Skaffa nu ett fett bibliotek med darks o bias filer. Jag har gjort duktigt stora stackar vid -15 o - 35g vid 5 olika exponeringstider o bin 1x1 o 2x2.
Här är Maxim perfekt, låt den köra några nätter med grejerna på ett svalt ställe.
Sedan rekomenderar jag en bra flalt lösning - det lysande pappret är kanon. Flats kommer göra mycket stor förbättring med ett stort chip.



I övrigt känns det lite märkligt att vi "astronomer" är så avigt inställda till vanliga kameralinser (då menar jag med fast brännvidd). Visst dom kan vara duktigt dyra och lite mäckiga att få fast på monteringen.
Men optiskt är dom jävligt bra. Ponera bara hur mycket Canon lägger ner i forskning på linser o material jämfört med t.ex William Optics.
Trplets och Petsval slutade dom använda för många år sedan på Canon.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: CCDInspector Field curvature

Post by Robert »

Jo antagligen kommer man med tiden vilja ha en flattner. Vi får väl se när det inträffar :)

Det finns en adapter will WSG modellen som man kan använda till Pentax 6x7 linser. De lär ge ett duktigt plant stort fält och lär inte vara så dyra på beg marknaden. Kanske man kompletterar med sådana med tiden.

Man lär få bygga upp ert stort darks bibliotek. Hur många bilder har du tagit på varje exponeringstid? Och vilka exponeringstidslängder hade du.

Har planer på skaffa lysande papper med. Hans verkar ha sådana på ingång så det blir nog en därifrån.

Offaxisguidern blir nog trevlig att ha då man sätter upp allt varje g¨ng och inte kanske polinställer så noga. Har lite flex mellan min TMB tub oxh takahashi som gör att jag inte kan ha allt för långa exponeringstider då jag guidar med takahashin. Jag hoppas jag löser detta enkelt och smidigt med offaxislösningen.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: CCDInspector Field curvature

Post by Starsoft »

När det gäller fältkurvatur för refraktorer så undrar jag om det är så att den i tuber utan extra korrektionslinser enbart är geometriskt betingad av f-talet och inte beror på optikens kvalitet?
I övrigt känns det lite märkligt att vi "astronomer" är så avigt inställda till vanliga kameralinser
Jag har beställt ett 200mm canon objektiv som verkar tillverkas på beställning, jag har väntat två månader nu. Det största problem jag ser framför mig med det är att hitta en lösning till skärpeinställningen, jag har sökt efter någon som hackat Canons styrning av den inbyggda skärpemotorn men inte hittat något. Det kan väl också vara så att den stora mängden linser som sitter i ett sådant objektiv kan orsaka problem i form av interna reflexer vid astrofoto men det har jag inte sett på de relativt få relevanta bilder som gått att hitta på nätet. Till Canons objektiv så finns det relativt robusta stativfästen att köpa för ett par hundralappar så det är inget problem.
Man lär få bygga upp ett stort darks bibliotek.
Se upp bara så att darksen inte längre matchar bildsensorn när du ska använda dom. När bildsensorn utsätts för tempvariationer i samband med användning så förändras egenskaperna, nya hots kommer till och gamla försvinner, det kan för vissa sensorer vara frågan om stora skillnader. Om det är praktiskt genomförbart så är det alltid bäst att ta darksen i samband med att man tar sina riktiga bilder, samtidigt med att man tar sina flats :)

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: CCDInspector Field curvature

Post by GAIS »

Jag tog 40 darks av vid varje exponeringtid; 60s 120s 180s 240s 300s 400s 500s samt lika många i bin 2x2 vid tiderna innan / 2.
Dessutom vid -15 o -35 temp. Tog en eftermiddag + natt i garaget, men krävde inget av mig då jag gjorde en stor session i Maxim, sen tryckte jag "kör" och allt var klart nästa morgon typ.
Bias gjorde jag samtidigt. Tror jag tog typ 100st a bin 1 o 2x2

Mitt kodak chip verkar inte speciellt påverkat över tid. I början la jag till nya darks lite då o då. Men kunde inte se nån skillnad, så jag slutade med det.
Trots det kan det nog vara smart och göra om allt nån gång om året. Notera dock att andra chip kan vara väldigt petiga (som starsoft sa). Jag har ingen erfarenhet med ditt chip.

Beträffande flatteners så är nog alltid en flattener som behåller f-talet bättre curvaturemässigt sett.
Men ofta vill man kanske ha ett lägre f-fal?. Jag har två flatteners. WO dedikerade 1/1 flattener och en WO o,67 flattener.
Den förstnämnda är överlägsen.
Numera finns det dock flera flatteners som är justerbara, t.ex WO. Dessa är ju käcka då dom kan användas till flera olika skop.

En annan grej Robert som du skall vara grymt petig med är avståndet till chippet o flattern - fuska inte!


Beträffande Canon objektivet väntar jag med spänning på ditt reultat. Alla linser i den borde inte vara problem.
Canon o dom andra linsexperterna är bra mycket bättre på coatings än våra teleskopleverantörer.

Fokus av canon bjektiv lästa jag i nån tidning typ Sky&Telescope (eller var det Astrophoto insigts nättidning kanske) nån som gjort nån smart grej med två "brädor" och en fingängad skruv. Verkade genialt enkelt o funkade tydligen. Han använde både 200, 300 o 500mm canonlinser
Hinner inte googla det nu - men det kan vara en tråd du kan leta efter.

Lånade en 50mm 1,2 canon lins. Jävlar vad skarp den är ända ut i kanterna. f 1,2!!!. Här har skop tillverkarna att lära. Visst den kostar, men pris prestanda är fortfarande riktigt bra.
Ovan lånade jag av en polare som är fotograf. Som kuriosa kan nämnas att han hade en 20år gammal lins (Pentax om jag inte mins fel) som hade f-tal under 0,7! Alltså under 1.
Skulle va kul o se hur en sån uppförde sig vid astrofoto. Redan f 1,2 blev man förundrad över hur snabbt det går att foto vid dom talen.
Helt klart är fastar nått som jag skall kolla in. Celestron ny 9,25 eller större med fastar skulle va kul o testa. Men så är man inne i kollimeringsträsket igen - och vid så låga f-fal är väl det inget man gör med iskalla fingrar i mörker...
Köpte Adam Blocks bok. Imponerande vad han gjort med en H9 samt 8" fastar. Hans totala exponeringstider är ju sällan 2timmar (tjena).
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: CCDInspector Field curvature

Post by Terje »

Jag tror att idag är alla coatingar på högprestandaoptik inklusive teleskop är så bra att det är liten praktisk skilnad.

Return to “CCD-kameror”