Spikes av ocentrering - fråga

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Spikes av ocentrering - fråga

Post by GAIS »

Bengt hade rätt då han tyckte jag fick märkliga spikes.

Jag tog mig dock en seriös koll på var eventuell ocentrering kom ifrån.
Fokuserarens slirskruv trodde jag var problemet, och visst påverkades bilderna när jag kollade i CCDInspector med skruven åtdragen och respektive inte. Curvate varierade mellan 10-20% men centreringen var ungefär den samma!
Det märkliga är att detta sker rätt slumpmässigt efter jag bytt filter. Därav borde fokuseraren inte vara problemet. Faktum är att 10% curvature är ett riktigt plant fält, medans 20% är rätt kass (men fortfarande hyffsat).

Vad tror ni om följande istället:

- Filterhjulet snurrar inte "rakt", detta medför att ljuset bryts i filtret och skapar spikes?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Spikes av ocentrering - fråga

Post by Bengt »

Kanske kan du ha flex i din fokuserare om det inte är filterhjulet.
Ingen aning hur din fokuserare är men är den inte bättre än på min woc tub så finns det bara en lösning . Byt ut eländet mot en moonlight motorfokusere.

Vad har du för filterhjul?

Truetec har absolut inget flex i sin.

Är dock tämligen övertygad om att ditt största problem ligger i dina spännskruvar.


Bengt
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Spikes av ocentrering - fråga

Post by GAIS »

Atik filterhjul - vilket förövrigt är skit!

Hjulet, där filterna sitter, i filterhjulet snurrar inte jämt (det vobblar typ 4-5mm).
Detta är anledningen till att jag misstänkter att här är problemet.
Själva filterhjulet och min fokuserare känns tämligen rubusta.

Min fråga var sonika baserad på att själva filtrerna inte ligger plant mot ccd', - och tänkte att detta kanske skapar spikes när jag förövrigt inte hittar glapp?
Flt'en 4" fokuserare kan inte jämföras med t.ex wo 80mm dito.
Rätt tanke?

P.S Hans på Tservice byter ut mitt filterhjul mot trutec eller kommande Startlight inom kort D.S
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Spikes av ocentrering - fråga

Post by Terje »

Är lite svårt att sga, att ett filter inte sitter paralellt med chippet skall i sig inte kunna åstadkomma några dylika artefakter, det enda är att bandpasset på smalbansfilter förskjuts vilket ju inte är bra, men annars skall ett snett filter enbart betyda att bilden flyttar någon pixel eller bråkdel av pixel. en större möjlighet är väl då att det blir andra konstiga reflexer från någon del. jag skulle nog dock sätta mina slantar på att det är någonting någonstans som rör sig och orsakar problemen
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Spikes av ocentrering - fråga

Post by Bengt »

Reflexer i strålgången brukar inte se ut på det sättet. Då får man konstiga ljusringar i bilden. Detta ser ut som ljuset träffar snett på chippet. Svårt att sia om det beror på att ljuset bryts av "woblande" filter eller inte. Men det låter onekligen inte bra om de vrider sig då mycket som du säger.Du behöver inte köra ut fokuseren långt ut? Med tungt kamerapaket kan man få flex.

Bengt
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Spikes av ocentrering - fråga

Post by GAIS »

När jag tryckte till filterhjulet (alltså hjulet där filterna sitter i filterhjulet) och fick slut på vobblandet så försvann problemet!
Jag ligger nu på 9% curvature i CCDInspector vilket är riktigt bra, en viss ocentrering har jag - men är väldigt liten enligt CCDInspector.

Dessutom ser bilderna bra ut igen.
Alltså hittade jag felet, men fattar ändå inte riktigt hur detta kunde påverka så mycket...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Spikes av ocentrering - fråga

Post by Robert »

Om filtrena sitter snett så dels bryter de ljuset så du hamnar lite offaxis. Men du kommer nog även få lite reflektioner i glaset i filtrerna som kanske dör de konstiga spiksen.

Return to “CCD-kameror”