Funderar på en ASI1600mm pro

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Funderar på en ASI1600mm pro

Post by Robert Habolin »

Är ju några här som kör den... vad har ni för erfarenheter? den är rätt bra för mig iom att det finns hjul för 36mm filter. och har sett fantastiska bilder med den.. plus den mindre pixelstorleken lockar oxo...
Marcel Dreshler som nog är min favvo astrofotograph kör den med sin RASA och får galet bra data.

ni som kör, hur tycker ni kvalitén är? alltså konstruktion. mycket buggar? lösa/dåliga usb mm

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Funderar på en ASI1600mm pro

Post by MartinS »

Jag är ju rätt grön vad gäller att kommentera astro-kameror. Men har ju en asi1600 mm v3. Pro ska tydligen ge lite lägre amp glow och kortare nedladdningstider. Men inget jag har sett som något problem hittills.

Är väldigt nöjd med den i övrigt. Har inte halt några som helst problem, vad jag känner till. :) Sotter ett värme band på min kamera för att värma skyddsglaset. Det känns lite bräckligt men tror det är inbyggt i pro varianten.

Har ett swo filterhjul som jag kopplar till kameran och sen kameran vidare till USB hub. Har aldrig haft problem med drivrutiner eller tappat anslutning hittills.

Strömkabel sitter bra men jag blir alltid lite nervös med USB portar som enbart verkar vara infästa i PCB:t vilket det gör på denna kameran. När kablar blir stela eller om man råkar stöta till kabel så kan det ju bli ganska stora påfrestningar. Men USB:n känns ända som att den är av ganska god kvalitet, kabeln sitter definitivt kvar. :)
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Funderar på en ASI1600mm pro

Post by Robert Habolin »

ah ok, grymt! Min CCD är ju en grymt bra kamera, men den har rätt långsam nerladdning vilket gör att fokus tar lång tid. är väl egenligen enda minuset. Men det lockar med känsligheten i ASI1600mm. Bra gain vad det verkar... eller Quantum effiency är väl rätt term.

Den ligger rätt najs till prismässigt oxo.

Funderar nog på att köpa en... kanske jag säljer SBIG:en. eller kör båda samtidigt! har ju en uppsättning Baader filter oxo, här nere är den inte riktigt lika viktigt med supersmala Astrodon filter då jag har rätt bra mörker.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Funderar på en ASI1600mm pro

Post by gorang »

Det enda felet jag ser på min ASI 1600 mm pro är väl att du inte kan fota mycket ljusstarka stjärnor med den .
Den har fungerat stabilt under det år jag haft den och bruset är ju underbart lågt.
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Funderar på en ASI1600mm pro

Post by Robert Habolin »

Ja det är ju det med CMOS förstås... men är det inte bara dra ner på exptiden? eller går det inte alls? och det är ju förstås en smakfråga, kommer ju aldrig kunna fota exempelvis Vega utan att den blir något så när klippt i mitten. Det får man ju leva med på starka stjärnor. Dock väldigt få objekt där det störs av så ljusstarka stjärnor.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Funderar på en ASI1600mm pro

Post by hbar »

Primära problemet med dynamiken på ASI1600 är att den bara har en 12-bits da omvandlare. Vill du dra nytta av det låga utläsningsbruset och få fram detaljer i de svaga områdena så vill du sätta gain till ca 1 -e/adu och då slår ad omvandlaren i taket på 4096 -e.

Det börjar komma cmos med 14 bits omv och mycket högt qe. Tyvärr finns ASI294 bara som OSC men den har 14 bits omv och är bakbelyst med ett peak qe på ca 90%.

Kan vara lönt att vänta ett tag när du nu har st8300.

/Håkan
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Funderar på en ASI1600mm pro

Post by Robert Habolin »

Hmm.. jut det. bra tänkt

om det kommer en 1600mm med högre DA omv så är det ju värt att vänta. får forska lite!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “CCD-kameror”