hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by gorang »

Teori är en sak medan verkligheten kan vara annorlunda
Jag har suttit och kalkylerat lite på skillnaden av exponeringstid mellan olika teleskop och pixelstorlekar på kameran
Jag har som referens använt mitt TS10" newton eftersom det är relativt snabbt med f/4.24 med en explore sceintific coma correktor
Jag har tagit data från ASI 183mm för 2.4um och ASI 1600mm för 3.8um samt Sbig ST-8300M för 5.4um pixelstorlek
Teleskop.jpg
Teleskop.jpg (53.11 KiB) Viewed 8675 times
Referensen är TS10" newton med 2.4um pixel size. Med reservation för ev. räknefel
Sedan kommer det till några fler saker som att sekundärspegeln minskar aperturen med 10-15%
Dessutom bör det vara lättare att hålla en 100mm lins ren jämfört med en 8-10" spegel
Allt detta är ju teorier, men om man antar att dom yttre förhållanden är likadana hur stämmer då teorin med verkligheten?
Tar det ungefär dubbelt så lång til att få samma S/N för en 100mm APO med f/6.5 som med en 8" newton?
Blir exp. tiden 5ggr så lång för en 2.4um pixelstorlek som för en 5.4um?
Ni som har lång erfarenhet av astrofoto kanske kan besvara dessa frågor och ge andra nyttiga kommentarer till exponeringstiden
Tex. märker man överhuvudtaget en total skillnad mellan 10 eller 12 timmar för ett astrofoto. Skillnaden i s/N är väl då knappt mätbar?
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by gorang »

Nu tror jag tabellen syns
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by Bengt »

Min erfarenhet är att seeingen har väldigt stor betydelse också Ibland har man slängt timmar som inte hållt måttet .
Och din fråga om 10-12 timmar ger skillnad ja är mitt svar. Framförallt syns det märkbart när man jobbar med exponeringar på mörka nebulosor .
Bengt
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by gorang »

Ja när det gäller seeing och andra defekter på bilder som måste kastas då kan det ju bli betydligt fler exponeringar änmman tänkt.
Jag tänkte nu närmast 10 eller 12 timmar efter att man valt dom bästa bilderna. Det var intressant att höra att även detta syns i bildkvaliteten
Jag la nu in en PDF fil med beräkningarna hoppas att det fungerar. Försökte med formatterad text men det misslyckades tydligen
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by Bengt »

Har lite förstå dit resonemang mellan mindre och större öppning Upplösningen mellan en 4" tub och ett 10" är som natt och dag
Har tidigare kört med 4" apo (tachahashi ) och nu 10" Rc.
De detaljer jag nu får är betydligt bättre än tidigare .

Transperans har också betydelse . Vissa kvällar är visserligen seeingen bra men transperansen sämre .
Bengt
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by gorang »

Jag menar hur exponeringstiden ändras beroende på olika f/tal och pixelstorlek på sensorn.
Visst är skillnaden stor mellan 10" och 4"men om du skulle ha samma f/tal och pixelstorlek så bör du få samma S/N för båda teleskopen men naturligtvis olika upplösning och FOV.
Varför jag gjorde dessa beräkningar var flör att se hur mycket längre jag skulle behöva exponera med en tex en 8" newton med f/4.58 jämfört med min 10" f/4.24. Det är i övrigt inte speciellt stor skillnad i dessa teleskop än storlek och vikt och vindomfång.
Sedan jämförde jag med en mindre refraktor med större FOV för att se hur lång exponeringstid jag måste ha med den för att få samma S/N som med Newton.
När man bor som jag gör och har träd som skymmer och inte kan exponera längre än max 3tim för ett objekt så blir exponeringstiden viktig. Hoppas nu på att HSB skall ta ner träden nästa år.
Hur fungerar det med pixelstorlek och exponeringstid i praktiken? Minskar den proportionellt med pixelarean i verkligheten?
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by kribba »

Chipen i sig CCD/CMOS har oxå stor betydelse för mängden
brus SNR ( om man bortser från temperaturen ) vid en given
exponeringstid. Skiljer så mycket i brusnivå. Just nu känns
det som Sony leder iallafall CMOS utvecklingen. Nu har jag
mest erfarenhet från video sidan, men det är nästan galet
hur mycket som kan skilja mellan olika chip sorter ( och även hur
övriga elektroniken är designad i kameran ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by gorang »

(Bengt) Jämförelsen mellan ditt 4" och 10" teleskop är ju intressant. hade du samma kamera för båda teleskopen, och vilka f/tal hade 4" resp 10" teleskopet
Ser du någon skillnad i exponeringstid för att få samma S/N med ditt RC 10" jämfört med 4" refraktorn?
Har du några bilder på forumet med dom båda teleskopen?

(Kribba) Vad gäller brus i sensorn så är det väl närmast Read noise som sjunkit mycket med CMOS sensorer, men som jag förstått det så går det bra även med gamla CCD om man håller tillräckligt lång exponeringstid.
Tänkte just på din fundering på ASI183 (Tror jag det var) du kommer att få betydligt längre exponeringstid jämfört med en ASI1600 men det är du väl medveten om antar jag. Du kan ju jämföra i tabellen jag gjorde.
Men ska du fota med vanliga objektiv så kanske du får problem med pixelskalan om du väljer en större pixelsensor
Ja det är mycket att lära och tänka på men det är ju bra att detta forum finns så att man kan fråga och ventilera sina frågor.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by Bengt »

De var båda på ungefär f8 och jag körde då med samma ccd sxv-h9 . Därför vet jag det är hästlängder skillnad på apparatur och upplösning .
Ligger gott om bilder här och på min hemsida astropixlar.com .
Senare skaffa jag en reducerare till min rc samt bytade till sxv,h18 ccd.

Just bruset är det som märks mest på exponeringstid. .
Bengt
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by gorang »

Bengt! ja jag ser att pixelscale för TS102 är 1.62"/pix medan den bara är 0.66 för och GSO10"RC
med SXV-9 kameran, så det är ju en viss skillnad i upplösning
Dessutom är FOV 37.6 x 28' för TS102 medan den bara är 15.3 x 11.4' för GSO10 RC med 2000mm fokallängd.
Med mindre pixelstorlek borde du väl kunna få bättre upplösning även för TS102 teleskopet.
Men det är ju även skillnad i vad teleskopen klarar av i upplösning.
Intressanta synpunkter du har med tanke på att det är så många som fotar med små refraktor teleskop.
Hur har du med ljusföroreningar där du bor med tanke på att du har ganska korta totala exponeringstider på dina bilder som ändå är så fina?
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by Bengt »

Inget fel fotografera med små refraktorer har ägt och äger flera men de är starkt begränsande för att se och studera detaljer i galaxer . Brukar skämta om det som sugrörs foto . Tog massor av bilder genom min 80 refraktor . Men en mobil astrofotograf gör helt rätt i välja enklast möjliga optik . Ställa polinställning till 2 meters bränvidd är rent självplågeri . Hade jag inte haft det fast monterat i OBS hade jag gett upp för längesedan :-)

Nu är teori en sak och praktik en annan sak när du räknar upplösning . Ofta kör jag binning på mina bilder via min sxv-h18 . Kortar exponeringstiden avsevärt.
Jag bor mitt i ett väl uplyst villaområde (Örkelljunga ) med massor av gatlampor runt om . Hade aldrig gått utan en monokamera . Mycket enklare tvätta bort ljusföroreningar . Har aldrig använt ljusföroreningsfilter .
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by gorang »

Ja jag misstänker att teori och praktik inte riktigt följs åt vid astrofotografering. Därför är det så bra med detta forum att man kan fråga och ventilera frågor med dom som kan och kanske redan gjort dom misstag man bör undvika.
Jag har funderat på att köpa en 8" newton istället för den 10" jag nu har. Dels för att minska vikten och sedan även vindfånget.
Den bör bli betydligt enklare att hantera och man kan istället fokusera på att fota och processa bilder.
10" fungerar ju mycket bra men den är i största laget för min montering och vindarna som ibland kommer.
Sedan får man väl lära sig av erfarenhet vad som är bra och mindre bra.
Jag har en polemaster för polinställningen. Började med att krypa och kika för att ställa in men mycket enklare med polemaster.
Det ska iallafall bli intressant att använda en monokamera och se vad det innebär. Ser ju redan att den lilla guidekameran jag har med 2.4um pixlar är mycket känsligare med 50mm guideteleskopet jämfört med DSLR på 10" teleskopet.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by kribba »

Jag har ju både en Sony A6300 och en Canon 600D
( visserligen finns ju nu nyare Canon ). Ska för
vetenskapen prova i veckan o ta en Bias o en Dark
vid samma temperatur och jämföra brus ( även om
jag når lägst nån stans runt 10-15 grader i garaget ).
Båda är ju Aps-C , en på 24Mp o en på 18.
En intressant tråd på närliggande tema ( även om det är
mer runt image scale/sampling ) är denna som jag läste idag

https://www.cloudynights.com/topic/6226 ... try8657405" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: hur påverkas exponeringstiden av olika f/tal och pixel size

Post by gorang »

Ja han Jon Rista verkar kunna en hel del när det gäller astrofoto. Han tar ju också väldigt fina bilder fast han också har ganska mycker ljusföroreningar
När jag testat darks och bias har jag satt kameran i kylen eller frysboxen. Det funkar jättebra.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla

Return to “CCD-kameror”