ASI1600MCC eller ASI183MCPRO ?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

ASI1600MCC eller ASI183MCPRO ?

Post by kribba »

Hej!
Nu när sommartid kommer till helgen och säsongen går mot sitt slut. Första året gav få bra bilder. Målet i år ( och med ny montering EQ6 )
var att ta någorlunda okej bilder. Känns som det målet blivit uppfyllt. Är dock redan trött på allt DSLR brus ( stadens ljusföroreningar belastar
så klart, men är man barn familj drar man inte gärna bara iväg en kväll/natt i veckan till mörkare plats ). Funderar på kyld kamera till i höst. Mono
känns för dyrt just nu då filter och allt tillkommer. Första frågan är om det är värt att ta klivet upp till kyld kamera? Andra är om ASI1600
eller ASI183 kan vara bäst? Känns lite som 183 kan vara lite attraktivare med en 80mm refraktor om man ser till pixelstorleken. Kommer inte
att få in alla större objekt, men då kan man väl köra den med en tele lins ( med nån adapter ) i dom fallen. Fördelen blir ju att den lär fånga lite mindre objekt bra med refraktorn.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: ASI1600MCC eller ASI183MCPRO ?

Post by micke187 »

Du kommer nog bli väldigt nöjd med den extra stora känsligheten i de kamerorna skulle ja tro. Så om det är värt? Svar ja :good: Men vilken av dom 2 som passar bäst kan ja inte svara på tyvärr.
Satsa på mono ändå skulle ja säga även om det är lite dyrare. Tror fler kommer säga det till dig också. För den extra känsligheten i mono är det värt de extra pengarna.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: ASI1600MCC eller ASI183MCPRO ?

Post by Magnusedback »

Hej!
Jag använder ASI1600MM-C har tidigare använt Canon 6D på min Esprit 100 (550mm F5.5).
Asi´n ger mer detaljer och funkar klart bättre när man fotar Ha.
Men jag saknar faktiskt lite av enkelhet med färgkamera. Man får ju alltid något, även fast man bara lyckas få ut ett fåtal bilder.
Med mono måste jag planera så att jag i alla fall får ut ett antal med varje filter, vilket med fokusering osv. kan vara tveksamt en dålig kväll/natt.
Många projekt som inte blir färdiga.

Men jag skulle absolut kolla på ASI294MC Pro istället för både 1600 och 183. 1600 och 183 känns mer aktuellt om du tänkt köpa mono.
183an tycker jag har ett för litet chip
Eller kanske ASI071MC Pro som är samma chip som i Nikon D7000.

IMX294 som sitter i ASI294MC Pro är om jag förstår det rätt en sensor med 2,3um pixlar på typ 46megapixel.
Men intern 2x2 bin gör den till en 12megapixel sensor med bättre Full well.
Här finns massor med läsning:
https://www.cloudynights.com/topic/5971 ... nter-dsos/" onclick="window.open(this.href);return false;


Utsnitt på en 80mm tub med 500mm fokallängd.
fow.jpg
fow.jpg (85.2 KiB) Viewed 7728 times
Det är min åsikt.

/Magnus
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: ASI1600MCC eller ASI183MCPRO ?

Post by Pelle »

Jag har just gått igenom köpprocessen för en astrokamera. Jag har läst i princip allt om ASI183, ASI294 och ASI1600/QHY163 på Cloudynights.
Första valet var mono eller färg. De flesta rekommenderar mono i alla lägen. Jag vill kunna köra smalband så då är mono enda alternativet.
Sen var valet mellan Sony imx183 och Panasonic 1600. Stora skillnaden är pixelstorleken. Valet här blir vilken sensor passar mina teleskop och objektiv bäst. Jag kom fram till att för mig spelar det ingen roll för med reducer och de objektiv jag har täcker jag de flesta brännvidder. För många är nog Pana 1600 lättare att matcha med de teleskop man redan har. Jag valde ASI183 för den är modernare med högre kvantum effektivitet och färre heta pixlar.
Sista valet var reglerad kylning (ASI/QHY), fläktkyld (Altair Hypercam) eller okyld (ASI). IMX183 har lågt termiskt brus och jag bor i Skellefteå där det jämt är kallt så kylning behövs ej för bruset. Däremot kan det vara bra med en reglerad kylning för att lättare ta darks. Jag sparade en slant på att välja bort peltier kylning och valde ASI för dom har MFT (Micro Four Thirds) fäste till sina kameror som tillbehör.
Jag har hunnit testa kameran under 7 kvällar och fått fram två bilder. M42 som ligger ute nu och M101 som strax kommer. Jag fotar utan guidning med korta exponeringar 15s-60s och hög gain.
Angående mono eller färg börjar jag få en känsla (inga mätningar gjorda) av hur ASI;n står sig mot mina Olympus MFT kameror. Jag har kört systemkamerorna omoddade men Olympus släpper igenom mer HAlfa än många andra så dom har fungerat även på nebulosor. Men det är på HAlfa som skillnaden är väldigt stor. ASI är många gånger bättre. På O3 är skillnaden mindre men ändå fördel mot systemkameran. På galaxer är skillnaden mindre, fördelen är mer upplösning för ASI. Bor man i ett kallt klimat tycker jag inte det finns nån mening med kyld färg-astrokamera för skillnaden mot systemkamera är för liten. Själv tänker jag använda systemkameran parallellt med ASI för att ta färgbilder så man slipper ta separata RGB bilder. ASI ska främst få jobba med HAlfa.
Angående kylning: Hittills har det varit -10 eller kallare och sensorn har legat på som högst -3. Vid dessa temperaturer är bruset väldigt jämt och jag har inte sett nån banding eller heta pixlar. Kameran har amp glow, precis som Pana 1600. 183;ans värsta amp glow är en "stjärna" som lyser från höger kant in över bilden. Jag har lyckats ta bort det med dithering. Amp glowet växer snabbare med exponeringstid så med längre exponeringar så hade darks kanske behövts och då vore kontrollerad kylning bra.
Summering:
- Välj mono!
- Välj kylning om du bor varmt till eller tänker ta långa exponeringar, > 60s.
- Välj 183/1600 beroende på dina nuvarande (eller kommande) objektiv / teleskop. Många har nog teleskop som passar bättre till 1600 sensorn.

/Pelle
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASI1600MCC eller ASI183MCPRO ?

Post by kribba »

Tackar för alla svar! Ska absolut kolla upp ASI294MC Pro och ASI071MC Pro oxå. Jo jag tror oxå det kanske är en obehaglig sanning
att inte satsa direkt på mono istället för att hamna i samma frågeställning om nått år. Smalband är ju lämligt oxå i min röd/vita zon.
Men man storknar ju nästan när man börjar fatta hur dyra dessa Astrodon filter är, inget kul (-:
Dock är jag väldigt nöjd med min WO 80mm ED trots att det finns betydligt nyare häftigare tripplets att köpa. Så är lite sugen på 183 iallafall,
små pixlar och med hög QE. Såg tråden på "Cloudy nights" , vet inte hur många sidor det var. Scrollade snabbt, men nån summerade med ett
enkelt "Köp" (-:
Mono eller färg det blir frågan till i höst...
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: ASI1600MCC eller ASI183MCPRO ?

Post by Pelle »

Min himmel är dålig och kommer nog snabbt att bli sämre pga en batterifabrik som ska byggas i närheten med tillhörande vägar. Det var droppen som fick mig att tippa över till mono. ASI 1600 kan vinjettera med 1.25" filter och vissa teleskop/filterhjul kombinationer. ASI183 klarar sig med 1.25".
Jag har ett 10nm O3 (Visuellt) som jag fotat med under fulmåne och det funkar, tycker jag, däremot gör inte mitt 35nm HAlfa det. Så jag tänker nog satsa på ett 7nm till hösten. När man kan fota under måne får man ju plötsligt dubbelt så många klara himlar att jobba med. Denna säsong har det dock inte spelat nån roll för dubbelt av 0 är ändå 0 :(
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASI1600MCC eller ASI183MCPRO ?

Post by kribba »

Har begärt in ett förslag Teleskop express på ASI183mono med tillbehör. Men frågan blir ju oxå i ljusförorenad zon, ska man helt
strunta i LRGB och enbart satsa på smalband i första skedet, för att få budgeten lite mildare? Alternativet kan ju vara RGB + Ha.
Filtrena är ju rätt dyra, så varifrån startar man bäst?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: ASI1600MCC eller ASI183MCPRO ?

Post by micke187 »

Själv skaffade jag smalbandsfiltren först men att tänka på är att dom funkar nästan enbart på nebulosor och kräver ganska långa exponeringar. Men om jag hade valt från början hade ja startat med lrgb och som dig som bor på en ljusförorenad plats kanske det är bra att skaffa ett cls filter eller liknande mot ljusföroreningar. Rgb filtren filtrerar bort endel ljusförorening till viss del dock.
Själv har jag baader filter och är väldigt nöjd.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: ASI1600MCC eller ASI183MCPRO ?

Post by hbar »

Val av kamera är så individuellt så jag vill inte själv ge någon rekommendation i någon riktning men eftersom asi294 blivit diskuterad så skriver jag detta.

Nu ligger det en nylev asi294pro på mitt bord. Jag har redan mono alternativ (ccd) så färg var intr för enkel bildtagning. En bild men mono kamera ger visserligen ca 3gg fler elektroner och därmed 1/3 exp tid men så behövs det också en bild i varje färg. Först vid långa exp och smalband kommer mono att utklassa men detta alternativ har jag redan.

Detta var lite av ett impulsköp som jag gjort bla baserat på ett antal zwo diskussioner på cn. Blev intresserad när jag såg vad de kunnat uppnå med cmos. När jag såg att den kylda (pro) bara kostade €1225 kunde jag inte låta bli att testa.

Den har en bakbelyst sensor som (normalt) ger betydligt bättre qe än frambelysta. För frambelysta tar man ofta till mickrolinsning för att bosta qe då ledningsmöstret skuggar stor del av öppningen.

Den har 14bits da omvandlare (ointressant när många bilder med kort exp tas men värdefullt vid färre långa).

Den har dynamiskt range på 13 stops som är mycket värdefullt. Detta beror till viss del att den har ett full well på 63700e men då har den tyvärr också ett utläsningsbrus som gör att dynamiken begränsas till bara 13 stops. Bästa mode är förmodligen vid gain 1 då det låga utläsningsbruset också ger 13 stops men ad omvandlaren slår i taket redan vid 16000e.

Sony ger aldrig qe värden men när man tittar på rgb kurvorna ser man att den har mycket god känslighet i alla färger. Ha ligger på nästan 0.9 och S2 ligger en bit över 0.8 relativt peak.

Den har senaste tekniken från ZWO (USB3) vilket gör att den supportas av deras app (om den nu skulle vara användbar).

Köpte oxså deras tip-tilt platta (för att kunna justera om sensorn skulle ha någon lutning, kanske inte behövs men billig) samt eos adapter. Plattan ser trevlig ut och skruvas direkt på kameran. Eos adapter har bra möjligheter för avstånds inställning och tillåter montering av ett 2" filter intern (tex ett uv-ir filter då kamerans fönster är bara ar-coated). Jag köpte ett löst baader 31mm uvir som jag tänkte montera på en liten hållare med t2 fattning så kan det alltid sitta på direkt framför ar-fönstret.

En elak blindtarm har ställt till det så det lär dröja innan ni får en rapport från hur den presterar.

/Håkan
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASI1600MCC eller ASI183MCPRO ?

Post by kribba »

Suger fortfarande på denna frågan. Har bestämt mig iallafall att börja med L (mono) + RGB (dslr) för att spara lite pengar inledningsvis
( sen kanske jag kör fulla filter lösningen säsongen efter ).
Kanske man kan köpa ett Ha filter oxå och köra L + Ha till dom lämpliga målen. Zwo Asi 1600 el. 183 mono kyld blir då
återstående frågan? En del har pratat mycket på andra forum om att 1600 har detta "microlens" problemet som tydligen gör
ljusstarka stjärnor får fula mönster. 183 ska å andra sidan har mera "amp glow" . Nån här som haft problem med microlens
artifakter i 1600 kameran? Tar min tid, tid finns över sommaren att tänka/göra rätt (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “CCD-kameror”