Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
För att få ut tre färger från en monokrom sensor måste man göra någon kompromiss. För en vanlig kamera, till ex en dslr har man ett Bayer pattern filter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter" onclick="window.open(this.href);return false;

Du ser tydligt på bilden ovan hur bara varannan pixel används till respektive färg. Nu kan man genom att ta bilderna med dithering och avancerad bildbehandling få tillbaks upplösningen, men så kan man ju också göra på en monokrom sensor om den är undersamplad och få ännu högre upplösning. Så det beror lite på hur man hanterar bilden på hur man ska se på saken. Vid en enklare bildbehandling gör man en debayer från raw filen och interpolerar upp respektive färg till samma antal pixlar som sensorn, men den har inte den upplösningen, bara ca halva.

Har du någon länk till TS130 f/5 teleskopet du funderar på? Kanske det är samma uppbyggnad som det jag har och då har du massor av info på mina sidor. Troligen kommer det bli väldigt bra för dig eftersom du tänker använda en APS-C sensor.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Post by gorang »

Hej!
Här kommer en länk till teleskopet
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag hittade på nätet några klipp om hur man tar bort bayer pattern filtret och det var minst sagt vanskligt. Det är tydligen ett belagt skickt som brutalt skrapas bort. Undrar hur stor sannolikheten är att man skadar underliggande skickt.
Med tanke på hur sensorerna är byggda så borde det ju vara lätt att bara ta bort några processer i tillverkningen som man gör till monocroma.
En annan liten fråga som kanske inte direkt har med CCD kameror att göra men nästan: Ger snö på marken samma inverkan på hur mörk himlen är vid mycket ljusföroreningar som vid lite ljusföroreningar. Här i Kungsängen har jag mätt ett medelvärde av magnituden på 19.3 utan snö och runt 18 med snö.
Vilka ljusföroreningar har du Lars på ditt lantställe och i stan?
Vad gäller Mono kamera: är det någon som vet något om det är på gång någon sådan i APS-c utförande och cmos?

/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Det stora problemet är nog inte det underliggande glaset. Problemet är de spindeltråds tunna ledarna till sensorn. Går sönder bara man andas på de lite överdrivet.

Det teleskopet ser nästintill identiskt med mitt. Dock har det inte optionfokuseraren med 3" fattning, kan ju vara bra för framtiden om du till ex blir frestad att skaffa fullframe kamera. Dock är det en Rack & Pinion fokuserare, är ju bra vid foto så inget irriterande slir uppstår.

Om det finns lätta slöjtunna moln så kommer snön reflektera upp ljus mot dom, även mot stoft och annat däruppe och då ökar ju bakgrundsljuset markant. Har hört flera som nämnt detta och det syns ju tydligt dagtid också att det blir mycket ljusare.

Jag har gjort några egna mätningar på gamla foton jag tagit med denna kalkylator:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... itude.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedrövligt hemma, kanske 250 gånger ljusare än en bra mörk plats.

Jo enkelt att låta bli att sätta dit färgfiltret men i massproduktionens tidevarv är det dyrt att göra undantag. Men kan de tillverka mono CCD så skall vi nog få mono CMOS med tiden i de större storlekarna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Post by gorang »

Jag har nu moddat min EOS 700D kamera och ersatt det befintliga filtret med ett Baaser filter. Dessutom har jag monterat bort spegeln
Jag fick skruva sönder kameran i småbitar för att få loss spegeln
Jag testade den igår kväll med f4 coma korrektorn och det såg bra ut till jag började stacka bilderna
Det är stora runda mörka ringar på bilderna ungefär som stjärnor som är dåligt fokuserad
Dom flesta försvinner med flats men inte alla
Jag var mycket noga med att blåsa sensorn och filtren rena under montaget.
Jag testade kameran med ett 55mm objektiv på f22 mot en vägg för att få fram om sensorn var smutsig, men såg inte dessa ringar. Däremot såg jag en mängd små svarta prickar som förmodligen kommer från det nya filtret.
Det var ju inlindad i specialpapper och borde väl vara rent.Men när jag tittade mot ljuset såg det nästan solkigt ut. Tänkte att det var så på grund av att det var ett filter men kan det ha varit smutsigt.
Jag blåste rent från allt ev. damm innan jag monterade det.
Dessa prickar syns nu inte i bilden men dom stora runda ringarna som är runt 200 pixlar i diameter. Varifrån kommer dom?
Är det från spegeln eller coma correctorn eller kameran? Dom syns mycket bra vid stackning av 10st 30sek subbar
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Det låter precis som smuts på filtret eller skyddsglaset på sensorn. F/4 ger ju kortare skärpedjupet och eftersom smutsen sitter en bit bort från fokusplanet återges de ofokuserade och stora suddiga, f/22 ger större skärpedjup och då återges smutsprickarna mer som så på sensorn.

Välkommen i min rengöringsproblemvärld.

Varför har du installerat filtret inne i kameran om du fotar med teleskop?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Post by gorang »

Hej
Finns det inte två möjligheter med filter
Antingen byter man ut det befintliga mot ett bredare som klarar Ha eller så sätter man in ett klarglas filter istället
Som jag förstått så byter dom flesta till ett bredare Baader filter
Vilket fall som helst så fick jag betydligt mer Ha på bilderna
Vad beträffar smutsen låter det ju troligt som du säger men skall man måsta rengöra ett helt nytt filter innan man monterar det. Ska det inte räcka med att blåsa rent om man är noggrann
Jag är också lite fundersam eftersom det tredje föremålet jag fotade ngc7023 visade ringarna något förskjuta i förhållande till den på ngc2023 och jag hade då vridit kameran ca2grader vid plate solvingen
Vilket fall som helst så är det bara att montera isär kameran igen och försöka rengöra
Vad tror du man skall använda för att rengöra
Vatten, sprit eller...
Vet ej om det är vanligt glas eller om det är belagt med något
Såg på nätet något gel man använde som stelnade och kunde dras bort som en hinna där smutsen hade fastnat
Vinjetteringen blev mycket bättre efter spegelborttagningen men mekaniken som lyfte spegeln slår ganska hårt så jag undrar om man kanske ändå får använda mirrorlock för att minska ev vibrationer
/GÖRAN
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Den dag jag modifierar kameran lär jag ta bort rubbet inklusive spegeln. Filtret sätter jag sedan inne i teleskopet, till ex ett m48 IR/uv block och nära kameran. Vid monokamera och spegeltelskop behöver man kanske inget extra filter alls, blir ju mindre risk för fula reflexer då.

Mycket enklare att ändra och inget instängt damm mellan filter och sensor med externt filter. Man måste ha ett renrum om det skall bli bra, filtret var nog rent innan du började.

Skall man fota med kamera objektiv måste man dock höra som du.

Här kan du läsa hur jag gått tillväga efter insamlade ideer och mina egna:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... 13-se.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Går mycket bättre nu men fortfarande lite torkfläcksproblem.

Alla optiska ytor lär ha antireflex behandling. De filter du tar bort har dessutom anti alizing.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Post by gorang »

Hej!
Jag vill gärna kunna använda kameran för annat också så därför bytte jag bara filter.
När jag tog ut filtret från skyddspapperet och tittade mot ljuset såg det ut som om det var solkigt och en del små prickar. Kollade med lupp och det såg ut som om prickarna var i glaset. Skulle nog ha kollat i mikroskop innan jag satte dit det.
Nu får jag plocka isär allt igen och då skall jag först kolla i mikroskåp innan jag gör något annat.
Behöver ju inte ta loss det från hållaren iallafall så det är lite enklare att hantera.
Uv filtret kan ju också vara smutsigt förståss, men jag var mycket medveten om vad dammparticklar kan åstadkomma så därför använde jag blåsbälgen extra mycket.
Jag köpte ett rengöringskit fråm Astrosweden med en linsvätska lite tops linspapper supermjuk pensel mm.
Jag har dessutom ren Isopropanol på spray för kontaktrengöring eftersom jag håller på med elektronik.
Tur att det går att testa inomhus utan att behöva montera upp teleskopet ute och invänta klart väder
En annan sak som förmodligen även du kommer att möta på om du skall modda din kamera är att sensorn är fjäder upphängd. Så det är mycket viktigt att markera skruvarnas läge samt hur många varv från botten dom är inskruvade för att sensorn skall sitta rakt i kameran.
Missade det eftersom äldre kameror hade schims mellan sensor och chassie. Tur att jag tog ett foto innan jag lossade sensorn så jag kunde se hur skruvarna satt.
Nu är jag inte helt säker på att sensorn satt rakt i kameran innan heller så jag undrar om någon vet hur man kan kolla detta så att fokuseringen är samma över hela sensorn.
Ett sätt jag testat är att fokusera mot en artificiell stjärna och med BYEOS ställa in FWHM eller HFD i centrum av bilden och sedan antingen flytta stjärnan eller vrida kameran utan att ändra fokuseringen och se om FWHM eller HFD ändras.
Testade med 7D MarkII kameran men det var inte helt entydigt. Nu hade jag bara 70cm till stjärnan med ett 55mm objektiv för att inte få så stort bildfält
Finna det andra enklare sätt att testa.
Hur fungerar tex en bahtinov mask över hela bildfältet. Kan man använda den för att testa fokuseringen vid kanterna på bildfältet eller är det bara i centrum av bilden. Tog några bilder av M45 med denna mask för att kunna kolla men det var inte heller entydigt resultat
Ja det var lite funderingar. Ska kanske byta plats på dessa frågor till DSLR kameror och inte under CCD
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
De justerbara upphängen kom nog för 7 år sedan. Bra men svårt att få det rätt, optikens fokusplan är ju inte perfekt plan till ex.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Post by gorang »

Hej
Har du något tips på hur man testar fokuseringen
Programvara eller något liknande
Kan CCDinspector vara något?
Laddade ner Maxpilote men fick den inte att fungera. Fick inte fram några plotter annat än bilden jag valt. Jag använde advance mode.
Dessutom verkar collimineringsanalysen vara lite märklig
Vet inte riktigt vad den går på eftersom stjärnor i mitten ser ut att ha sämre kolliminering än mot kanterna detta fast rundheten är mycket bättre i mitten
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Canon EOS7D MarkII eller QHY168C eller...

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Problemet är att veta om det är optiken eller kameran som är sned/tiltad, kanske man kan rotera och jämföra, men det kräver bra precision.

CCD Inspector är nog en del av lösningen i varje fall.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;