Kamera till SW Esprit 100ED

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
mangne
Posts: 4
Joined: 2017-12-10 19:56:11
spamtest: JA

Kamera till SW Esprit 100ED

Post by mangne »

Vad ska jag ha för kamera till SW Esprit 100ED? Upplösningen är 1.16 (Dawes). Vad jag förstått så ska man ha en kamera som passar till teleskopets upplösning.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Kamera till SW Esprit 100ED

Post by Magnusedback »

Hej!

Jag har själv ett Esprit 100ED.
Jag har använt både Canon 6D och asi1600mm.

6D har lite för stora pixlar tycker jag, det blir lite undersamplat. Ca 2,6 arksekunder per pixel.

Asi1600 ger bättre upplösning, men sensorn är lite liten så det blir ett mindre synfält. Ca 1,4 arksekunder per pixel.

Här finns lite att läsa.
https://astronomy.tools/calculators/ccd_suitability" onclick="window.open(this.href);return false;

Så en fullformat med samma pixelstorlek som asi1600 skulle nog vara perfekt.

/Magnus
mangne
Posts: 4
Joined: 2017-12-10 19:56:11
spamtest: JA

Re: Kamera till SW Esprit 100ED

Post by mangne »

Så då bör kameran ha pixelstorlek runt 3 um?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kamera till SW Esprit 100ED

Post by AstroFriend »

Hej,
Det känns som att ett sådant teleskop har man för att få så vida fält som möjligt. Då borde en sensor av storlek APS-C vara bra.

Vid deep sky är det i regel långa exponeringstider och då är det seeingen som sätter gränsen för upplösningen, inte teleskopets upplösning. I varje fall när man ligger på den öppningen du har eller större.

Då är det kanske mer intressant att få så korta exponeringstider som möjligt. En pixel på 3my behöver 4ggr längre exponering än en på 6my, arean är ju bara en 1/4. Små pixlar har dessutom sämre dynamik.

Vill du utnyttja maximal upplösning med teleskopet kan man ju till ex öka fokallängden med en Barlow av hög kvalite men då blir fältet mindre också.

Fotar man med stora pixlar så kan man ju testa Drizzling som vid undersamplade system återfår en del av upplösningen.

Sensorer med små pixlar och som har stöd för hårdvarubindning kan man ju slå ihop de till 2x2 och därmed få en större area. Har kameran mycket lågt utläsningsbrus kan man ev göra det efter man tagit bilden.

Båda storlekarna är nog bra men passar för olika situationer.

Du kan testa mitt excel ark, det beräknar både pixelskalan och bildfält vinkeln:
http://astrofriend.eu/astronomy/astrono ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Du kan enkelt lägga in ny rader med ditt teleskop och några kamera alternativ om de inte redan finns inlagda.

Är det en 1x field flatter du tänkt använda?

Min hemsida är under massivt arbete nu, validering av HTML5 koden och kosmetiska uppdateringar. Kan störa funktionerna under arbetets gång.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “CCD-kameror”