Vad har hänt med mina stjärnor.. hjälp!

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Vad har hänt med mina stjärnor.. hjälp!

Post by Robert Habolin »

Vet inte riktigt vad min rigg håller på med, men ena felet efter de andra dyker upp...

Jag har sista veckan ( veckorna ) börjat få märkliga former på stjärnorna. från att vara runda till nu väldigt märkliga former. jag har gjort rent varenda glasyta som finns i teleskopet ner till filter och även glaset över sensorn så inget damm, inget kondens eller dagg eller dylikt. värmebanden på, och strålgången ser 100% fri ut.

Men ändå så blir det galet, ser ju som nån sorts obstruktion nånstans. Man ser tydligt på den stora stjärnan hur ljuset sprids konstigt.

kan det vara frost? dock spelar det inget roll vilken temp på sensorn jag har, samma form på stjärnor hur som.

nån som har nån aning? fokus är rätt, tracking inom en arc sekund med total error på 0.66 så väldigt stabilt...
stars.png

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har hänt med mina stjärnor.. hjälp!

Post by AstroFriend »

Har du kanske off-axis guider och prismat blivit för långt inskjutet och stör ljusstrålen?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vad har hänt med mina stjärnor.. hjälp!

Post by Robert Habolin »

en god gissning, men tyvärr ingen off axis. vanlig guidning vid sidan om.

när man zoomar ut så man får en star disk och ser hur bildfältet ser ut ( har tyvärr ingen screen dump på det ) så ser man att stjärndisken är "pinched" på tre ställen, nästan som om det hade varit en newton o kollimeringsskruvarna spände på optiken ( tänk dig ett Mercedes märke )

Men min refraktor är helt rak, strålgången är så symmetrisk som alltid varit, men nånting har ju hänt. hade en lite tillstymmelse till problemet när jag fotade Ngc7000 för några veckor sen, men knappt märkbart. och nu har jag varit o grejet lite senaste tiden så nått har ju hänt. kan bara inte begripa vad...

had jag lyckats störa kollimeringen? jag vet ju att även refraktorer kan behöva kollimering även om det är sällsynt.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vad har hänt med mina stjärnor.. hjälp!

Post by Robert Habolin »

så här ser det ut! nere till höger, fast en sån "pinch till"
post-134439-0-39537500-1421246470.jpg
post-134439-0-39537500-1421246470.jpg (103.22 KiB) Viewed 7126 times

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vad har hänt med mina stjärnor.. hjälp!

Post by Robert Habolin »

tror jag kanske hittat felet... https://stargazerslounge.com/topic/1824 ... efractors/" onclick="window.open(this.href);return false;

det är precis som dom skriver "som om nån tagit tre tuggor av stjärndisken" symmetrisk precis som ett mercedes märke. och det är kollimeringskruvarna som trycker på linsen, för när det blir kallt så krymper ju metallen och då trycker de på optiken. jag har ju först börjat märka det nu när det blivigt kallare. och igår hade jag som mest problem - och var ju kallaste natten vi haft! makes sense.

fan då blir det att försöka lätta på skruvarna lite. inget kul jobb.. kan ju gå väldigt fel. :sad:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vad har hänt med mina stjärnor.. hjälp!

Post by Jonas »

Tyvärr liknar det "pinching" som diskuterats av och till även i detta forum.
Det är infästningen av linspaketet som sitter för hårt och förorsakar spänningar i linserna som ger bildfel.

Denna typ av fel har drabbat bl.a. ägare till WO FLT-110 och FLT-132. Om jag förstår saken rätt, är det inte helt lätt att fixa eftersom det är ett konstruktionsfel i linsfattningen.

Det som gör mig tveksam till att det verkligen rör sig om pinching är att du inte upptäckt det tidigare. Som jag förstått, har man det eller så har man det inte. Det är inget som kommer helt plötsligt - tror jag!
Den som läst på detta är Bengt Svensson. Han hade det på sin FLT-132:a.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vad har hänt med mina stjärnor.. hjälp!

Post by Robert Habolin »

det har iofs kommit successivt nu när det blivit kallare, har kanske inte tänkte på det innan, men kollar lite äldre bilder o visst finns det en mycket litet pinch där med.. så tror nog det faktiskt.

men hyfsat enkelt ( alla fall pinching, sen är kollimering en annan beast.. ) att fixa dock. ska känna på skruvarna sen och se hur dom sitter, dom ska ju inte sitta hårt fast.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vad har hänt med mina stjärnor.. hjälp!

Post by Bengt »

Ser ut som typisk pinchproblem . Inget kul .
.
Felet ligger i aluminiumcellen krymper snabbare än glaset som deformeras . Inte helt sällsynt problem på billigare märken som WO och TS .

Finns kanske lite sak du kan testa innan du skickar den på reklamation vilket jag hade gjort. Jag hade inte gett mig på skruva utan rätt kunskaper och mätverktyg .
Testa med värmeband runt om du inte har redan dessa på . Om så öka värmen något .Har du tur hjälper det.

Bengt
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vad har hänt med mina stjärnor.. hjälp!

Post by Robert Habolin »

min tub är 4 år nu, så reklamation är väl lite sent... ?

har värmeband på. full effekt.

men kollade lite guides på nätet och man kan testa att lossa skruvar ett åttondels-varv i fall de sitter åt hårt. skadar ju inte att testa.

om inte annat kanske det finns en billig refraktor till salu snart. :D

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “CCD-kameror”