CCD bästa temperatur

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Firas
Posts: 37
Joined: 2015-10-16 11:17:09
spamtest: JA
Location: Stockholm

CCD bästa temperatur

Post by Firas »

Hej,

Jag undrar vilken censors temperatur är bäst för Sveriges kilmat?
Min G2-8300 kan kylas ner till -40 men jag ser att dem flesta sätter temperaturen till -20, men å andra sidan, de befinner sig i andra länder där kilmaten är betydligt varmare.

Vad använder ni för temperatur?

Vänliga hälsningar

/Firas
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: CCD bästa temperatur

Post by AstroFriend »

Hej,
Du kanske menar att att delta temperaturen kan bli ca 40 grader. -40 grader och 20 grader + som det är i en del länder söderut klarar man knappast med peltier kylning.

Men jag antar att om man har 0 grader omgivningstemperatur så kan man klara -40 grader. Det brukar dock inte tillföra så mycket bättre egenskaper relativt andra störningar att gå så mycket under -20 grader. Dessutom utsätts kameran för högre termisk stress vid kraftiga nedkylningar och påföljande uppvärmning. Sensorn kan i extremfall spricka, dock skall det i moderna kameror ske nedkylning i lagom takt.

Om du tar fram ett datablad för din sensor så brukar det där stå hur mycket dark current man får för olika temperaturer. Från det kan man bedöma om vilken temperatur som är rimlig att lägga den på.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: CCD bästa temperatur

Post by micke187 »

Jag själv har tänkt och lägga mig på minus 15-20 för att inte stressa sensorn för mycket. Är som Lars skriver att de inte blir jättestor skillnad efter dom graderna.
Sen kanske kameran får problem att hålla en jämn temperatur vid dom låga graderna.
Vi har samma sensor och efter att ha kikat lite på grafer är skillnaden ganska minimal efter -20.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: CCD bästa temperatur

Post by Tompa »

Jag tror inte att du behöver vara rädd att "stressa" sensorn. Däremot kanske kyl-grejorna håller längre om de inte alltid går på 100% effekt.

Sen är det en praktisk fråga, jag kör alltid min QSI på -25 grader. Då orkar den kyla under de nätter då min säsong pågår. Vid några enstaka tillfällen har jag använt -20 grader, då det helt enkelt varit för varmt i omgivande luft. Går det att kyla kallare är det bra, 8300 sensorn är ganska brusig. Men jag är ganska bekväm, så det räcker med darks till -25 grader :D

Sen är det bra att ha lite marginal. Om omgivande temperatur gör att kylaren precis orkar hålla temperaturen "i tomgång" så kommer den troligen inte att orka kyla vid långa exponeringar.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Firas
Posts: 37
Joined: 2015-10-16 11:17:09
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: CCD bästa temperatur

Post by Firas »

Tack alla för att ni svarat.
Jag tror att jag förstår.
minus 20 eller minus 25, bör vara lämplig för G2 8300.

Jag tog en titt på dina bilder Tompa. Fantastiska verk! Man ser hur 5 år erfarenhet visar sig på bilderna.
Och den där TEC 140 måste vara ett kanon teleskop.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: CCD bästa temperatur

Post by anivision »

En fördel med att lägga sig på -20 är att du då alltid kan lägga dig på samma temperatur. Om det blir lite varmare ute kan du öka kylningen lite så sensorn alltid har -20. På detta sätt kan du skapa ett gäng dark-frames som är du kan återanvända. Om du använder olika temperaturer på sensorn så bör måste du ha flera olika darks till de olika temperaturerna. Om du bryr dig om darks vill säga...
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: CCD bästa temperatur

Post by glappkaeft »

anivision wrote:En fördel med att lägga sig på -20 är att du då alltid kan lägga dig på samma temperatur. Om det blir lite varmare ute kan du öka kylningen lite så sensorn alltid har -20. På detta sätt kan du skapa ett gäng dark-frames som är du kan återanvända. Om du använder olika temperaturer på sensorn så bör måste du ha flera olika darks till de olika temperaturerna. Om du bryr dig om darks vill säga...
Förutom de nätter som temperaturen går under -20C. Tror inte många kamerakylare värmer bildchippet i det läget.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: CCD bästa temperatur

Post by anivision »

glappkaeft wrote:
anivision wrote:En fördel med att lägga sig på -20 är att du då alltid kan lägga dig på samma temperatur. Om det blir lite varmare ute kan du öka kylningen lite så sensorn alltid har -20. På detta sätt kan du skapa ett gäng dark-frames som är du kan återanvända. Om du använder olika temperaturer på sensorn så bör måste du ha flera olika darks till de olika temperaturerna. Om du bryr dig om darks vill säga...
Förutom de nätter som temperaturen går under -20C. Tror inte många kamerakylare värmer bildchippet i det läget.
Tror inte det händer särskilt ofta på våra breddgrader här i mellersta Sverige och då får man se det som en fingervisning om att man ska hålla sig innomhus... :D

Return to “CCD-kameror”