Kameraval för solfoto

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Anna
Posts: 17
Joined: 2017-07-11 22:03:26
spamtest: JA

Kameraval för solfoto

Post by Anna »

Hej!

Jag är ny här på forumet och undrar vilken kamera som är bäst för foto av solen? Teleskop är dubbelstackat Lunt LS80. Monochrom men vilket märke? Grasshopper, ASI, Basler eller annan tillverkare? CCD eller CMOS?


Tack på förhand,

Anna
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Kameraval för solfoto

Post by Miska »

Hej Anna och välkommen!

Det spelar väl ingen roll vilket märke du kör på kameran, bara den fungerar.
Och så har givetvist budgeten roll med.

Mattias Pettersson har använt sig utav en ASI120 när han fotade sina solbilder.
Medan Christofer Eriksson har använt sig utav en DMK31AU03.AS på sina solbilder.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Kameraval för solfoto

Post by taipan »

Tänk på att köpa en kamera med tillräckligt stort chip att matcha brännvidden på ditt teleskop så att du får plats med hela skivan på det.
En monokrom är det bästa för Ha. Köper du en 16bit får du med mer detaljer men en 8bit funkar oxå bra.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kameraval för solfoto

Post by stoffe »

Håller med om att kameran som köps ger klar fördel att få in hela solskivan på chippet. Annars får du göra en mosaik av flera delbilder.

ZWO har bra kameror, skulle deras https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... /asi174mm/" onclick="window.open(this.href);return false; få plats med hela solskivan? Samma sensor finns i andra kameror. Global shutter ger oxå lite fördel.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Anna
Posts: 17
Joined: 2017-07-11 22:03:26
spamtest: JA

Re: Kameraval för solfoto

Post by Anna »

Grymt, tack för input! 16bit mono och med så stor sensor som möjligt som passar med teleskopet alltså. Tillverkare är mindre viktigt än att få grejerna att passa tillsammans och sen träna :D
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Kameraval för solfoto

Post by Fredrikdb »

om du orkar sitta och titta på youtube finns här en video om att fota solen som är rätt bra
https://www.youtube.com/watch?v=JLkAf-jfd8w&t=142s" onclick="window.open(this.href);return false;

om inte kan du finna tonvis med info ang sol foto här
http://www.solarastronomy.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://solarchatforum.com/" onclick="window.open(this.href);return false;


/F
Anna
Posts: 17
Joined: 2017-07-11 22:03:26
spamtest: JA

Re: Kameraval för solfoto

Post by Anna »

Ah, jättebra tack! :good:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kameraval för solfoto

Post by AstroFriend »

Hej Anna,
Du kan kanske använda mitt excel ark som jag satte ihop för några år sedan, här är tråden:
viewtopic.php?f=18&t=9343" onclick="window.open(this.href);return false;

Med det kan du få en uppfattning hur stor objektet blir på sensorn och hur små pixlar du behöver för att få lämplig upplösning.

Du får antagligen komplettera med data från ditt teleskop och de kameror som du funderar på om de inte redan finns med.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Anna
Posts: 17
Joined: 2017-07-11 22:03:26
spamtest: JA

Re: Kameraval för solfoto

Post by Anna »

Så snällt, tack Lars!
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kameraval för solfoto

Post by AstroFriend »

Hej Anna,
Om du tycker det är krångligt att tolka och fylla i data i excel arket så kan jag göra ett färdigifyllt ark åt dig.

Behöver då fokallängd och f/tal på ditt teleskop. Har ingen egen erfarenhet av solteleskop, men borde vara lämpligt med en Barlow för att få upp fokallängden och därmed inte kräva extremt små pixlar för att få tillräcklig upplösningen. Fast borde ju redan vara inbyggt i konstruktionen. Om man får problem att få tillräcklig lång fokallängd kan man ev använda Drizzle teknik i stackningsprosessen för att få tillbaks upplösningen från ett undersamplat optiksystem.

Tror en snabb CMOS kamera med rel små pixlar kan vara lämplig, man använder ju lucky imaging teknik. Just att den är snabb, många bilder per sekund är nog en mycket viktig egenskap om man skall få högupplösta bilder. ROI funktion är också bra så att man kan välja ut ett delområde. Fältet som kameran täcker bör ju vara betydligt större än solen så det inte blir för svårt att centrera teleskopet. Samtidigt tillräckligt många pixlar så att upplösningen blir tillräcklig på solskivan.

Många saker att ta hänsyn till och allt kanske inte kan uppfyllas på en gång. Man får göra kompromisser.

Om jag minns rätt så fanns redan en asi120 kamera med i databasen. Monokrom skall det så klart vara då du endast fotar en smal våglängd. Det är väl Halpha 656nm man fotar precis som smalband i deepsky eller?

Kylning av kameran brukar man inte kräva i sådana här tillämplingar då man har mycket ljus att tillgå, men den blir nog ganska varm om man arbetar med höga fps. Kylning gör ju annars att kameran går att använda till deepsky också om den är lågbrusig och klarar lite längre exponeringar.

Om du redan har en dslr kamera som kan filma så kan du ju testa med den så du samlar mer erfarenhet för ditt beslut.

Jag är ute på semesterresa nu men är hemma om ett par dagar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kameraval för solfoto

Post by stoffe »

ZWOs ASI serie har kylning förberett på baksidan om man vill montera det själv. Då kyler man hela kameran inklusive kamerachippet. Jag monterade på en 120 watts peltierkylare med en stor kylfläns från en Pentium 4. Det fungerade rätt bra och temperaturen blev 10-15 grader lägre om jag minns rätt. Jag har inte flyttat över det kittet till min nuvarande ZWO ASI290MM då den var så mycket lågbrusigare.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Anna
Posts: 17
Joined: 2017-07-11 22:03:26
spamtest: JA

Re: Kameraval för solfoto

Post by Anna »

Tack för erbjudandet Lars! Får se om jag har beställt något under de närmaste dagarna, annars tar jag tacksamt emot hjälp!

Lustigt nog blev det inte ett Lunt som jag siktat in mig på utan Coronado Solarmax90 istället så förutsättningarna ändrades något. Men samma grundtankar i val av kamera tänker jag. Hittat en från ZWO som verkar intressant och även fått kontakt med Grasshopper så blir någon av dem. Klurigheten är att förstå vilken sensor som blir "lagom" i förhållande till solen, där Grasshopper kanske bara vill sälja dyrast och lämpligast får stryka på foten (fast det kanske är samma, bara att jag inte har förstått än) :S ;) nåväl, processen fortsätter...
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Kameraval för solfoto

Post by taipan »

Önskar jag hade din budget för solteleskop :)
Lycka till och ser fram emot fler sjysta solbilder här på forumet :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kameraval för solfoto

Post by AstroFriend »

Hej Anna,

Jag gjorde en liten snabb uppställning på det teleskopet och ASI 120 mono kamera.
coronado 90.jpg
Om man bara tittar på kamerans pixelstorlek så blir anpassningen inte så dum i avseende på upplösning, tittade på våglängden 650nm då jag antar det är den du kommer fota. Däremot verkar bara halva solen få plats på höjden. Svårt kanske att hitta en lämplig kamera ur upplösningspunkt samtidigt som den skall täcka hela fältet vilket blir stort med solen. Stor yta och många pixlar för att klara båda kraven blir många pixlar att läsa ut och då blir det inte många fps, dessutom mycket data att hantera. Ibland undersamplar man för att täcka hela fältet och sedan stackar man med Drizzle för att få tillbaks upplösningen. Kanske bara genom mosaik man kan få det optimalt och en 1.5 ggr Barlow eller en kamera med mindre pixlar om det nu finns. Förutsätter ju också att optiken kan leverera nära den teoretiska upplösningen vilket inte är så självklart.

Kontrollera att alla input data stämmer.

Image circle som står angiven var bara något gammalt och hör ej ihop med detta teleskop, stod någon notis om 15mm i deras hemsida.

Sedan måste ju allt passa ihop mekaniskt också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Anna
Posts: 17
Joined: 2017-07-11 22:03:26
spamtest: JA

Re: Kameraval för solfoto

Post by Anna »

Tack Lars! Jag vill nog få in hela solen på sensorn, de modeller jag tittat på ligger mellan 23-30 fps och då tror jag att jag får med hela solen. ASI har en modell ASI 1600MM som jag har tittat på men tycker fps ligger i underkant på 23...Sedan har Grasshopper en modell med färre MP men 30 fps. Lång väntan på en sån dock...