Fpokus problem med CLS filter

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Fpokus problem med CLS filter

Post by jörgen_jo »

Hej !

Jag har ett Astronomiks CLS filter 2" Som jag använder i följande "setup"
OTA 12" F8 RC
Fokuserare Moonlite 2,5" med Lakeside motor fokus Manuellt styrd
Kamera Atik 383 Mono med Atik 2" filter jul

Fokus har aldrig varit problem tidigare men när jag börjat använda filtret så har jag plötsligt fått problem.

F8 är ju ur fokus synpukt ett "snällt" fokal förhållande. Jag har inte autofokus och därmed ingen temperatur kompensering. Jag har tidigare gjort så att jag fokuserat om när temperaturen sjunkit rejält och försås vid filter byte. Annars har jag nöjt mig med att kolla fokus ca 1 ggr per timme och sällan behövt fokusera om. Nu känns det som att jag måste fokusera om oftare.

Det kan förstås bero på något som hänt med fokuseraren, men jag kan inte upptäcka något.Dessutom när jag kör utan CLS filter så fungerar allt som vanligt. Det är förstås inte så vetenskapligt att säga så eftersom varje observations förhållande inte är det andra likt...

Problemet är att jag får bra fokus men det känns som att jag tappar fokus väldigt mycket lättare en tidigare.

Min konkreta fråga: Kan ett filter påverka "skärpe djupet" eller finns orsaken att söka någon annanstans och skillnaderna jag sett med och utan filter bara en tillfällighet?

Det är kanske dags att få igång autofokus och temperatur kompensering,men det verkar vara ganska krångligt. Jag är varken speciellt kunnig eller intresserad av "dator meck"


Mvh
Jörgen
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Fpokus problem med CLS filter

Post by ragge »

Hej Jörgen,

Jag kör själv (oftast) med CLS 2" ihop med min dslr och antingen en TS APO 107mm f/6.5 eller en Meade 8" LX200 ACF.
Jag har inte mycket erfarenhet av att köra utan filter, men tycker inte att jag behöver fokusera om särskilt ofta - med undantag för de första 1-2 timmarna då grejorna kyls ned mest.
Jag har klurat ut att om jag alltid vänder Bahtinovmasken med "kilen" i mönstret åt samma håll som kamerans "upp" riktning (blixtskon) så får jag alltid samma indikation på backfokus (de centrala diffraktionsstrålarna ligger då för lågt) och frontfokus (för högt). Detta sparar tid.

Ditt fokusproblem, är det konsekvent att den tappar åt back- eller frontfokus ? Fortsätter detta under hela sessionen eller bara i början ?
Jag har svårt att tro att skärpedjupet ändras av filtret. Kan det vara så att filtret ger mer kontrast och att fokusfel lättare upptäcks ?

Om du sätter på en Barlow eller PowerMate så blir fokus känsligare och kanske kan det underlätta felsökningen. Något man kan att ägna tid åt när månen är uppe och stör. Jag skulle nog kollat fokuseraren, att den låser ordentligt.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fpokus problem med CLS filter

Post by AstroFriend »

En sak skulle kunna vara att ett refraktor teleskop alltid har mer eller mindre problem att fokusera ett vidare våglängdsområde. Med ett filter begränsar man våglängdsområdet och refraktorn kan se skarpare ut. Fokuserar den bättre så märks också när den kommer ur fokus mycket tydligare, till ex. pga temperatur förändringar. Bara en tanke.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “CCD-kameror”